KOMENTÁŘ DANIELA KAISERA

Podvod komisaře Timmermanse

KOMENTÁŘ DANIELA KAISERA
Podvod komisaře Timmermanse

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Evropský parlament byl včera posledním článkem v řetězu, na jehož konci bude zákaz spalovacích motorů v autech registrovaných po EU od roku 2035. Končí proces, jehož akutní fáze začala loni v létě během francouzského předsednictví a dotažena do detailů byla během předsednictví českého.

Zajímavý, ovšem nikoli světodějný, je jistý posun v atmosféře během tohoto kolečka. I ze západu Evropy se už tu a tam ozývají hlasy proti vnucené elektromobilitě, k několika manažerům automobilek se před třemi dny přidal například předseda frakce evropských lidovců v Evropském parlamentu Manfred Weber. Tento zákaz, který z Evropy dělá ostrůvek deviace ve světě, je podle Webera „nedbalý a špatný“ krok.

Hlasování včera nebylo tak jednoznačné, jak jsme u klimatických předloh byli zvyklí: pro zákaz 340, proti 279. Jedenadvacet poslanců se ve věci, na jakou snad ani nelze nemít názor, zdrželo – z našich Jiří Pospíšil a Stanislav Polčák. Zbytek ze 705 europoslanců se k hlasování (radši?) nedostavil. Český kontingent byl většinově proti: celá ODS, téměř celé ANO, komunistka Kateřina Konečná, Ivan David za SPD... a pro tři Piráti a jeden Niedermayer.

Na výsledku nic nemění, že tentokrát měl o něco víc namále. Pořád je to útok na osobní mobilitu. A mnoho na výsledku nemění ani dva „ústupky“ dosažené skeptiky. Jedním jsou zadní vrátka pro spalovací motory, pokud dokážou jezdit na syntetická paliva. Syntetiku si loni v létě jako nápad pět minut po dvanácté vymyslela německá FDP, aby přes účast ve vládě se socialisty a Zelenými připomněla své liberální základy. „Syntetický“ ústupek se ale včera nedostal dál než do preambule textu, a není tedy právně závazný. Druhý „ústupek“: roku 2026 prý se Komise a Rada na elektromobilitu ještě jednou podívají, zhodnotí dosažený pokrok a přiměřenost vynaloženým financím a eventuálně vezmou zpátečku. Máme věřit tomu, že půjde o nepředpojatý proces hledání pravdy.

Jaký ale Evropská komise má problém s věrohodností, připomněl včera v rozpravě český poslanec Alexandr Vondra (ODS). Je totiž skutečností, že komisař zodpovědný za balíček Fit for 55 Frans Timmermans po celý loňský rok, přesněji řečeno: dokud nebyl zákaz spalovacích motorů pojištěn na úrovni národních vlád, neoficiálně, zato opakovaně ujišťoval, že výměnou za tento zákaz se Komise postará o to, aby v onom vyměřeném čase klasická technologie aspoň důstojně dožila. Timmermans slíbil, že Komise rozředí chystanou normu Euro7, která u aut reguluje jiné emise než CO2, především emise oxidu dusíku, jemné částice, amoniak...

Kdyby tehdy Rada ministrů životního prostředí – za nás Anna Hubáčková – trvala na tom, že než v říjnu zákaz spalovacích motorů definitivně odhlasuje, chce vidět návrh Euro7 a přesvědčit se o tom, že Komise svou část politické dohody plní, možná by návrh normy skutečně nebyl napsán tak přísně, jako když ho Komise v listopadu zveřejnila. Dnes automobilky smutně konstatují, že pro Evropany emisní norma v předloženém znění bude faktický konec malých, levnějších aut dávno před rokem 2035, totiž už za tři roky. Poučení je, že lidem jako Frans Timmermans, těmto fanatikům nového kultu, se nedá věřit.