Velký úklid
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Minulý týden měli čtenáři deníku Guardian příležitost přečíst si doporučení na jeden z nejlepších válečných filmů, britský film Zulu z roku 1964. Zachycuje dvanáctihodinovou bitvu britské posádky 135 mužů hájících v Jižní Africe osamělou základnu proti čtyřtisícové armádě kmene Zulu. Odehrává se v roce 1879, kdy pušky Britům ještě neposkytovaly takovou technologickou převahu jako později kulomety. Tísnivé drama střetu, jemuž se nelze vyhnout, a nemilosrdné boje muže proti muži jsou zde ztvárněny s nebývalou intenzitou, jakož i společenské vzorce umožňující britské posádce vytrvat.
V hlavních rolích excelují tehdy začínající Michael Caine a neprávem pozapomenutý Stanley Baker, filmem se mihne i zuluský náčelník a pozdější politik Mangosuthu Buthelezi v roli svého pradědečka, krále Cetshwaya.
Rozumí se, že dnešním ideologickým nárokům už film nevyhovuje. Brity a Zuluy pojímá jako civilizačně odlišné, nicméně respektující se protivníky. Otázka, co vlastně Britové v Africe dělají, se příliš neřeší. Režisér filmu Cy Endfield byl přitom Američan, který se kvůli svým komunistickým sympatiím v době mccarthismu vystěhoval do Británie.
A jak si na něj vzpomněl Guardian? V recenzi filmu režiséra Dana Reeda Jeden den v říjnu o loňském teroristickém vpádu Hamásu do Izraele. Recenzent Stuart Jeffries si stěžuje, že „pokud chcete porozumět tomu, proč Hamás zabíjel civilisty, film vám moc nepomůže“. Gazany prý úspěšně démonizuje, jako zabijáky a pak jako rabovače. „Je čas na džihád! Přisámbůh! Zmasakrujeme je! Chci to streamovat! Ať to vidí naši lidé doma!“ cituje jejich výkřiky.
A pokračuje: „Navzdory takovému zjevnému zlu mi to připomnělo film Cyho Endfielda Zulu s bezejmennými hordami afrických válečníků bojujících proti britským protagonistům, s nimiž se máme identifikovat. Televizní a filmová vypravování často takhle fungují jako stroje na jinakost.“ (Autor zde používá postmoderní termín „othering“, v češtině zatím naštěstí nezdomácnělý.)
Řekněme, že chtít, aby film podával Gazany a jejich motivy v širším kontextu, je legitimní přání. Jenže s tím je problém. Z těch odstavců by to čtenář nepochopil, ale na rozdíl od Zulu je Jeden den v říjnu dokumentární film. Ty krvelačné výkřiky režisér nevkládá do úst hercům. To jsou autentické nahrávky z Whatsappu a z GoPro kamer bojovníků Hamásu a záznamy z bezpečnostních kamer. Je to tato jejich potřeba se při zabíjení zvěčňovat, a ne absence širšího kontextu, jež je překážkou kýžené humanizace. To Zuluové v Endfieldově filmu takhle zrůdní nejsou.
V našem mírnějším klimatu se musíme spokojit s mírnějšími nespravedlnostmi. Třeba s nespravedlivým rozdělením prací v domácnosti mezi ženami a muži. Vytáhla proti němu jistá Martina Dvořáková se svým projektem Férová domácnost. Nechoďte na ni s tím, že jsou nějaké typicky mužské a ženské práce. „Ta nespravedlnost se nám vyjeví hned. Protože ženy luxují daleko častěji než muži vrtají díry do zdi kvůli poličkám.“
A skutečně třeba podle americké studie z roku 2022 tráví ženy domácími pracemi typu luxování víc než dvakrát tolik času než muži. Jenže přichází překvapení – platí to i pro svobodné a bezdětné ženy.
Když se začtete do webu projektu Férová domácnost, zjistíte, že Dvořáková o tom ví. Má pro to stejné vysvětlení, jaké mají progresivní experti pro všechny situace, kde tvrdošíjně převládá tendence žen k určitému chování a mužů k jinému. Může za to společnost. Je to naučené. Je to vliv stereotypů.
Je to známé jako teorie nepopsaného listu, jíž se lidé tvrdošíjně a navzdory všem vědeckým poznatkům drží tím víc, čím jsou západnější a vzdělanější. Přesvědčení o tom, že člověk si může zvolit pohlaví, je logickým vyvrcholením této představy o nekonečné předělatelnosti lidí.
Podle jiné americké studie pracuje ve firemních odděleních lidských zdrojů – jejichž práci lze popsat jako dozírání na to, aby měli zaměstnanci uklizeno na pracovišti i v hlavě – dvakrát tolik žen než mužů. Což je taky nespravedlivé, ale horší je, že tito lidé tvoří celé procento všech pracovních sil, přičemž v roce 1968 to bylo pětkrát méně.