Bílý dům pro Petra Babáka
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Petr Babák je přední grafický designér. Jeho bratr Radim s kolegou Ondřejem Tobolou, architekti a designéři z ateliéru Hipposdesign, pro něho a jeho rodinu navrhli dům. Zadání bylo prosté: „Chtěli bychom jednoduchý funkční dům, kam budeme jezdit převážně na víkendy, někdy se však zdržíme déle. Do domu se musí vejít několik tisíc knih, rádi bychom snídali na zahradě a auto může stát před domem… “
Výsledkem je nepodsklepený exaktní bílý dvoupodlažní kvádr. Řešení domu respektuje dané území, bez ostychu však vyjadřuje proměnu venkovského života, kdy mladí odcházejí do měst a na vesnice přicházejí měšťáci toužící po klidu a soukromí místo vysedávání na zápraží a klábosení se sousedy. Severní strana domu směrující do ulice proto s okolím téměř nekomunikuje. Jižní strana je naopak maximálně otevřená do zahrady.
„Starousedlíci to mohou vnímat jako aroganci architektů, musíme si však umět přiznat, že současný venkov už často bohužel funguje na zcela jiných hodnotách a principech než dřív,“ říkají architekti. Dům byl koncipován jako nepopsaný bílý list papíru, který si obyvatelé pojednají po svém. Paní domu Šárka Bulčíková pracuje v zahradním ateliéru s porcelánem, syn Eda se baví fotografií.
Dominantu hlavního obytného prostoru domu tvoří knihovna s integrovaným krbem prorůstající přes dvě podlaží. Kromě knih obsahuje sbírku porcelánu, různé artefakty či dřevěná polena do krbu. Bílé stěny v domě se začínají postupně zabarvovat díly Krištofa Kintery, Jirího Černického a dalších. Součástí hlavního prostoru jsou i tři kruhové stropní světlíky, které do domu přivádějí více světla a zároveň umožnují noční průhledy na hvězdnou oblohu z pohovek umístěných pod nimi.
Na hlavní prostor navazuje kuchyně s jídelnou. Dále je zde prádelna využívající shozu prádla z horního patra, sklad a malá koupelna s toaletou. V patře je pracovna s výhledem na příjezdovou cestu, dvě ložnice a větší koupelna, ve které byl bílý obklad doplněn nepravidelným rastrem originálních 3D obkladů navržených paní domu. Jednoduché vybavení a provizorní sedačky z IKEA doplňují designové ikony a barevné akcenty v čele se zářivě žlutým křeslem Egg Chair, které koncem 50. let minulého století navrhl Arne Jacobsen.
Pro dobrý výsledek je zásadní kvalitně provedená řemeslná část. Když se podaří propojit dobrou stavební firmu s dobře připraveným projektem, stačí už jen nadšený investor a výsledek nemůže dopadnout špatně, zdůrazňují architekti.