Obavy z dlouhých kolon. V Česku o půlnoci začalo fungovat nové satelitní mýto
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Na českých dálnicích v neděli od půlnoci začalo fungovat nové satelitní mýto, jehož provozovatelem je konsorcium CzechToll/SkyToll. Nový systém nahradil dosavadní mikrovlnnou technologii od firmy Kapsch, ta byla po spuštění nového systému vypnuta. Očekává se, že v prvních dnech budou spuštění nového mýta provázet dlouhé kolony kamionů na hranicích. Od neděle platí i nové dálniční známky.
Fronty se na dálnicích budou tvořit kvůli pomalým registracím dopravců. V sobotu bylo zaregistrováno zhruba 313.000 aut, stále tak chybí asi 145.000 vozidel z celkem očekávaného počtu 458.000. Problémy jsou také s přebíráním palubních jednotek, těch bylo před spuštěním mýta rozesláno zhruba 209.000.
Nejhorší situace se dá očekávat od pondělního rána a to zejména u hranic s Polskem a Slovenskem. Například u Lanžhota na Břeclavsku CzechToll varuje ve špičce před kolonami o délce až 12 kilometrů.
Pro dopravce proto budou sloužit posílená registrační místa. U nejrizikovějších míst na hranicích se bude stejně jako už v minulých dnech pohybovat 15 registračních vozů, řada zavedených obchodních míst jako jsou benzínové pumpy byla také rozšířena. Provoz budou koordinovat i policisté.
Přihlášení je možné prostřednictvím provozovatelů palivových karet, dále na 200 obchodních distribučních místech, na pobočkách Hospodářské komory nebo přes internet.
Výběr nového mýta a jeho provozovatele provázely problémy. Tendr vyhrálo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Neúspěšný Kapsch ovšem proti průběhu tendru protestoval a okolnosti mýtné smlouvy stále řeší antimonopolní úřad i soudy.
Mýto v Česku funguje od roku 2007 a stát od té doby na něm vybral kolem 108 miliard korun.
Dálniční známky na rok 2020
Od nedělee mohou motoristé využívat roční dálniční známky pro rok 2020. Jejich cena se proti letošním nezměnila, pro osobní vozy vyjde na 1500 korun. Vyplývá to z informací ministerstva dopravy. Roční dálniční známky platí až do konce ledna následujícího roku.
V současnosti si motoristé mohou koupit papírovou dálniční známku na řadě obchodních míst, například na benzinových pumpách, na poštách a v dalších prodejnách. Od roku 2021, kdy začnou místo papírových vinět platit elektronické známky, bude možné kupony koupit na internetu, stát ovšem zachová i prodej v kamenných obchodech.
I přes elektronizaci systému dálničních poplatků by minimálně ještě pro rok 2021 měly zůstat ceny kuponů stejné jako nyní. Motoristé v současnosti zaplatí 1500 korun za roční, 440 korun za měsíční a 310 korun za desetidenní kupon. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) k případným změnám cen letos uvedl, že zůstanou totožné minimálně po dobu oprav dálnice D1. Ty by podle současných plánů měly skončit zhruba za dva roky.
Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Stát vybral loni za dálniční známky 5,16 miliardy korun, o rok dříve byly výnosy z prodeje vinět kolem pěti miliard korun.