KOMENTÁŘ

Sebenaplňující se prezidentské průzkumy

KOMENTÁŘ
Sebenaplňující se prezidentské průzkumy

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Politici, politologové, komentátoři, pozorovatelé veřejného dění při každých volbách pořád dokola opakují, jak se nemají průzkumy společenských nálad přeceňovat. Oni všichni to cítí svou intuicí, emocí, dojmem a osobním průzkumem v nejbližší restauraci nebo kanceláři lépe. A hned jak se pak jakýkoli průzkum někde objeví, hltají ho a interpretují k obrazu svému. Je to podobné, jako když se někdo stylizuje do role intelektuála, a pak pod stolem s chutí hltá bulvár a drby. Póza.

Průzkumy samozřejmě politiku ovlivňují víc, než jsme si ochotni připustit. Kandidáti za ně před volbami utrácí velké peníze, aby věděli, na čem jsou, jaké mají možnosti, jak na lidi fungují. Přeborníkem na velmi pečlivá data je od svého nástupu do politiky Andrej Babiš. Z nich si přečetl, že je outsider této volby s velmi malou šancí ve druhém kole, protože pro příliš mnoho voličů je nepřijatelný. Ty průzkumy ho přivedly do současné role klidného, smířlivého strýčka v roláku, kterou neumí nebo nechtějí rozbíjet a demaskovat ani zkušení insideři z médií.

 

Průzkumy neovlivňují jen rozhodování politiků, ale i voličů. Proto se dělají. Proto se někdy manipulují. Proto se někdy k posunu nálad ty neveřejné vypouští. Záměrně nebo omylem. Čím víc se budou prezidentské volby, které jsou ze své podstaty velmi emocionální, blížit, tím víc ty průzkumy budou voliče ovlivňovat. Nevybíráme si jen někoho, kdo jen nám svými názory a hodnotami blízký. Ale taky toho, kdo má šanci na vítězství, aby mohl naše zájmy a představy o společnosti naplňovat. Hodně lidí k nim přihlíží pro pocit, že jedou s vítězem. Že se dobře rozhodli a postavili na tu správnou stranu dějin.

České politické dějiny jsou plné těch průlomových průzkumů, které dokázaly otočit trend. A politici si jimi rádi pomohou. Před parlamentními volbami v roce 2006 byl bodem zlomu průzkum, který poprvé překvapivě ukázal preference Strany zelených nad kritickými pěti procenty pro vstup do sněmovny. Strana se tam pak také jedinkrát v dosavadní historii České republiky dostala.

Loni 16. září nechala koalice Spolu uniknout do televize CNN Prima News interní průzkum agentury IPSOS, který tvrdil, že se přiblížila jen na dvě procenta za do té doby s přehledem vedoucího Andreje Babiše. To, čemu do té chvíle věřil málokdo, včetně samotného Babiše, se měsíc nato stalo skutečností. Koalice Spolu volby s těsným náskokem vyhrála. To, že se to ukázalo být dosažitelné, k ní přivábilo voliče, váhající mezi ní a STAN.

Teď velmi amatérsky nechal uniknout vnitřní průzkum agentury IPSOS tým Petra Pavla. Manželka jednoho z financiérů se za svého favorita chtěla na Twitteru být jako lvice a nalákat k němu voliče neveřejnými daty, podle nichž má Pavel větší šanci ve druhém kolem porazit Babiše než Danuše Nerudová. Data z průzkumu přitom ještě řádně pomotala, takže IPSOS v obavách o reputaci Petru Pavlovi spolupráci na interních průzkumech vypověděl. Globální agentura nemůže riskovat pověst tím, že se v rozporu s dohodou budou veřejným prostorem šířit zmatená data, s její hlavičkou, nad nimiž nemá kontrolu.

IPSOS se kromě toho rozhodl, že v prezidentské kampani už nebude pracovat vůbec pro nikoho. Jméno si bude dělat jen na vlastních veřejných průzkumech. V nich navíc nebude před uzavřením prvního kola testovat duely pro kolo druhé. Aby ho někdo neobvinil, že volbu manipuluje. Prezidentská volba v České republice není pro agenturu typu IPSOS ani tak dobrý obchod, ani reklama, aby na ní riskoval jméno a důvěryhodnost.

Už za čtrnáct dní by měl naopak podle informací Renaty Týmové z České televize zveřejnit poměr sil ve druhém kolem jejich průzkum od agentur Kantar a Data Collect. Testují se ale už souboje jen mezi třemi kandidáty: Andrejem Babišem, Danuší Nerudovou a Petrem Pavlem. Další odhad druhého kola zveřejní Kantar týden před prvním.

S průzkumy pro druhá kola přijdou i agentury Median a STEM, který pracuje pro televizi CNN Prima.

Zrovna v této volbě s takto složenou trojicí, kdy mnoho lidí bude takticky volit už v prvním kole tak, aby ve druhém co nejvíce zvýšili šanci na porážku Andreje Babiše, budou tyto simulace finálového souboje klíčové. Důležitější než televizní debaty. Zvlášť když do nich v obavách z vlastních chyb a vypadnutí z role smířlivého strýce nechodí Andrej Babiš.