komentář lenky zlámalové

Vláda s podporou opozice rezignovala na vzdělání

komentář lenky zlámalové
Vláda s podporou opozice rezignovala na vzdělání

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Až budeme hledat datum, kdy jsme se naplno vydali po šikmé ploše k roli levné montovny nejprve německé a v budoucnu nejspíš čínské, jedním z těch důležitých bodů zlomu bude 6. květen 2020. Ve stínu koronavirové krize vláda Andreje Babiše s výraznou podporou opozice prosadila zrušení povinné maturity z matematiky.

Nikoliv odložení, jak už se stalo v minulých letech několikrát. Tentokrát rovnou zrušení. Podpora byla masivní. Ruku pro zásadní snížení laťky na státní maturitu zvedlo 78 z 99 přítomných poslanců. Pokud návrh schválí Senát a podepíše prezident, stane se státní maturita zbytečnou zkouškou, která ani náhodou nebude mapovat základní schopnosti studentů.

Bude se skládat povinně jen z češtiny a cizího jazyka. Když přihlédneme k velmi nízké úrovni cizích jazyků na drtivé většině českých středních škol a k tomu, jak chabě absolventi sami v průzkumech hodnotí své schopnosti v jazycích komunikovat, nebude žádat stát po studentovi nic víc než jakousi schopnost porozumět vlastnímu jazyku. Na zkoušku, která prokazuje ukončené středoškolské vzdělání a otvírá cestu na vysoké školy, je to víc než chabé.

Povinná maturita z matematiky měla začít od příštího roku platit na gymnáziích a lyceích. Od dalšího i na ostatních středních školách. Po masivním tlaku ze strany studentů, kteří houfně sepisovali petice, a také učitelů se politici podvolili a matematiku na návrh ministra školství Roberta Plagy z povinné maturity vyškrtli.

Argumentují tím, že u zkoušky mnoho studentů neuspěje, protože školy prý neumí matematiku učit. V posledních letech si matematiku vybíralo místo cizího jazyka ke státní maturitě zhruba 20 procent studentů. Loni jich propadlo 22 procent. Pro srovnání z češtiny 10,2 a z angličtiny 6,2 procenta.

Likvidátoři maturity z matematiky mluví unisono stejně, ať jsou z vlády, nebo z opozice. Matematika je prý důležitá, oni si to uvědomují. Ale špatně se učí, studenti se jí chtějí za každou cenu vyhnout. Musíme nejdřív změnit to, jak se učí, a teprve poté se státní maturita může zavést.

Je to vrcholný populismus. Když budou studenti vědět, že se z ní zkouška neskládá, vykašlou se na její učení úplně. Znalosti dětí v matematice budou dál upadat. Takže se nezavede nikdy. Střední školy budou s maturitním vysvědčením opouštět absolventi, kterým bude chybět základní logika a schopnost myslet.

Právě strukturované, analytické myšlení, které je naprosto nezbytné k úspěchu v současném světě, totiž matematika rozvíjí. Bez jejího pochopení nejsou lidé schopni orientovat se v riziku, pravděpodobnostech, technologiích, financích. Pro to všechno je potřeba logické myšlení, které rozvíjí právě matematika.

To není memorování rovnic ani derivace. Ani skrumáž nějakých abstraktních, v běžném životě nepoužitelných znalostí. Pokud mají politici pocit, že současné testy státního institutu Cermat takové jsou, proč se místo rušení nezaměřili na změnu těch testů?

Aby byly praktičtější a více zkoušely právě logiku a myšlení? Není to nic těžkého. Matematika je všude stejná. Takže proč nevzít testy ze zemí, kde děti v matematice skutečně excelují, a opsat je? Právě tyto země jsou velmi úspěšné v technologiích a vůbec oborech s velkou přidanou hodnotou. Vedle Číny, která je případ sám pro sebe, vévodí žebříčku studentů v matematických znalostech Singapur, Jižní Korea. V Evropě Finsko, Estonsko, Švýcarsko. Proč prostě nevzít švýcarskou maturitu a neopsat ji, pokud se politikům ty současné nelíbí?

Bez společnosti schopné logicky myslet není žádná země schopná uspět v globální konkurenci a nabízet vysoké platy na životní úroveň. Odsuzuje se do role levné montážní linky těch úspěšnějších. Těch, kdo myslet a počítat umí.

Koalice pro likvidaci matematiky byla včera mimořádně široká. Výroky některých poslanců stojí za zaznamenání. Velmi demagogicky to pojali jako volbu studentů. Proč by si nemohli vybrat mezi angličtinou a matematikou? Tváří se, jako by si vůbec neuvědomovali, že pro úspěch v životě je potřeba obojí.

Ve sněmovně zazněly i takové perly. „Neměli bychom dělat z mladých lidí hlupáky, ale měli bychom jim nechat volbu pro výběr budoucího povolání,“ prohlásil Feri. „Podporujeme volbu mezi cizím jazykem a matematikou. Nesouhlasíme s tím, aby se problém odsunul pouze o dva roky, kdy tady tato vláda nebude a nebude to moct změnit ani nová Poslanecká sněmovna,“ říká školský expert Pirátů Lukáš Bartoň.

Populismu podlehla i ODS nebo lidovci. Pro zrušení maturity z matematiky hlasoval i předseda občanských demokratů a exministr školství Petr Fiala. Právě on po zrušení volal roky. „Já jsem dlouhodobě pro mnohem pozdější termín zavedení takovéto maturity. Vždy jsem říkal i v těch debatách, že nejde řešit problémy ve školství tak, že se zpřísní nebo zavede nějaká závěrečná zkouška. Nejprve se musí upravit samo vzdělávání. A jestliže jsou školy, které mají opakovaně obrovský neúspěch studentů u maturity z matematiky i ve chvíli, kdy matematika je volitelná, tak je to vážný signál,“ řekl loni MF DNES Fiala.

Ruku pro zásadní snížení laťky vzdělanosti zvedl i expředseda lidovců, bývalý ředitel pardubického gymnázia Marek Výborný.

Proti nehlasoval jediný přítomný lidovec. Z přítomných občanských demokratů se proti úpadku vzdělanosti postavili Marek Benda, Jan Skopeček, Jan Bauer, Vojtěch Munzar a Bohuslav Svoboda. Zbyněk Stanjura a Jakub Janda se zdrželi. Pro rušení matematiky naopak hlasoval školský expert ODS Martin Baxa nebo exministr spravedlnosti Pavel Blažek.

Zdrželi se i tři Piráti. Petr Třešňák, Tomáš Martínek a Ondřej Profant. A také poslankyně Trikolóry Zuzana Majerová. U babišovců, sociálních demokratů, lidovců a topky a Okamurovy SPD byli všichni přítomní pro zrušení povinné matematiky.

Až komicky působilo, že roli největších ochránců vysokých nároků na středoškolské vzdělání sehráli včera komunisté. Většina z nich zrušení povinné matematiky odmítla, několik se zdrželo. Nikdo ale nebyl pro.

Sněmovní většina pro likvidaci povinné maturity z matematiky je tak masivní, že zvládne pohodlně přehlasovat i případnou vratku Senátu nebo veto prezidenta.

Ještě v roce 2001, kdy začala Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj OECD poprvé v testech PISA měřit znalosti a schopnosti patnáctiletých studentů v nejvyspělejších zemích světa, jsme v matematice patřili do první ligy. V Evropě po boku těch citovaných Švýcarů. Dnes jsme podle posledních výsledků z roku 2018 pod průměrem. A bude hůř. Když se něco nezkouší, tak se to nikdo neučí.

7. května 2020