MOTOROVÁ VOZIDLA V EU

Nové kladivo z Bruselu. Jen v Německu hrozí odstavení více než 8 milionů aut

MOTOROVÁ VOZIDLA V EU
Nové kladivo z Bruselu. Jen v Německu hrozí odstavení více než 8 milionů aut

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Na obzoru se objevilo "nové kladivo" na automobily z Bruselu. Nová evropská směrnice chce plošně změnit měření emisí tak, že místo standardního měření ve specializovaných střediscích se začnou emise testovat přímo během provozu na silnici. Nové předpisy Evropské unie, které půjdou na podzim k unijnímu soudu, kritizoval německý ministr dopravy Volker Wissing. "Prosím, ukončete už tu bruselskou anti-automobilovou politiku. Lidé s tím nesouhlasí a automobily potřebují," uvedl podle německého deníku Bild. Německu hrozí, že bude vyřazeno 8,2 milionů automobilů se spalovacím pohonem.

Dosavadním standardem byl takzvaný Nový evropský jízdní cyklus (NEDC), jehož testování probíhá ve specializované střediskové laboratoři za kontrolovaných podmínek. Měření probíhá tak, že se vozidla měří ve speciálních zkušebních stojanech při pevně stanovených rychlostech. Z toho se měří spotřeba paliva a emise znečisťujících látek a výfukových plynů. Nově se ale mají měřit a testovat automobily přímo v reálných podmínkách na silnici. Brusel se rozhodl testování ve stacionárních testovacích centrech přesunout do reálného provozu.

Nové úpravy zasahující do provozu automobilů v EU se týká především vozidel s motorem Euro 5 a Euro 6. Pouze ve Spolkové republice Německo se jedná o více než 8,2 milionu motorových vozidel, která by po uplatnění vyhlášky dostala zákaz vpuštění do silničního provozu.

Proti této implementaci unijních směrnic ostře vystoupil německý ministr dopravy Volker Wissing. Ministr napsal a zveřejnil otevřený dopis šéfce Evropské komise Ursule von der Leyenové, kde si stěžuje na požadavky nové unijní novely. Testování během jízdy není podle současného stavu testovací techniky mimo specializovaná střediska proveditelné, píše. "Proto by to představovalo nerealizovatelný a retroaktivní požadavek na vozidla v silničním provozu," uvedl Wissing podle deníku Bild. "Evropská komise musí rychle zasáhnout!"

Důsledky těchto změn zasáhnou "totálně nepřipravený automobilový průmysl i občany, kteří si tato vozidla pořídili a používají je podle aktuálních předpisů." Wissing nové nařízení označil za "pochybné" a naléhá na Ursulu von der Leyenovou, aby směrnici urychleně změnila a vyjasnila sporné pasáže ještě před rozhodnutím Evropského soudního dvora (ESD). "Připravená a schvalovaná novela EU se musí změnit, jelikož by ony důsledky mohly velmi vážně ovlivnit miliony občanů a zásadní část evropského hospodářství," napsal ministr dopravy.

Šéfka EK Ursula von der Leyenová následně oznámila, že nechá zákaz spalovacích motorů ještě prozkoumat. Bruselský soud ESD se novým zákonem bude zabývat na podzim.

Viktor Horák

1. srpna 2024