Bohuslav Fuchs (1895–1972)

Architekt moderního Brna

Bohuslav Fuchs (1895–1972)
Architekt moderního Brna

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Koncem března uběhlo 130 let od narození jednoho z nejvlivnějších a současně nejplodnějších českých architektů minulého století. Přestože dovedl Bohuslav Fuchs československou architekturu meziválečného období na špici světové produkce, dodnes zůstává ve stínu svých slavnějších kolegů.

Bohuslav Fuchs dokázal být ve své tvorbě funkcionalisticky strohý, současně ale velmi poetický. Elegantní detail na Pavilonu města Brna z konce dvacátých let je toho důkazem. - Foto: Henning Koepke

Zedník z AVU

Bohuslav Fuchs za sebou zanechal neobyčejně rozsáhlé a kvalitativně ucelené dílo. Jen počet jeho realizací (nikoli pouze návrhů) sahá ke sto padesáti, což je nezvykle mnoho i na tehdejší – na architektonickou tvorbu bohatou – dobu. Patřil totiž ke generaci architektů, před kterými se otevřela obrovská příležitost „vystavět“ novou sebevědomou a průmyslově rozvinutou republiku, ve které hrála architektura velmi důležitou roli pro budování národní identity. Také díky tomu se Fuchs dostal k významným zakázkám už v době, kdy tvůrci obvykle teprve sbírají první pracovní zkušenosti po studiu a sní o svých vlastních prvních projektech.

Nejlepším průvodcem po stavbách Bohuslava Fuchse je Brněnský architektonický manuál, kde najdete také krásnou vilu manželů Petrákových – dynamika stavby svědčí o pozdních třicátých letech. - Foto: Barbora a Karel Ponešovi

Profesního vrcholu dosáhl Bohuslav Fuchs bez jakýchkoli rodinných či jiných konexí. Pocházel z malé moravské obce Všechovice, kde jeho otec provozoval obchod se smíšeným zbožím, díky svému obrovskému talentu a odhodlání se ale dostal až na pražskou Akademii výtvarných umění – a to přímo na doporučení tehdejšího gurua moderní architektury Jana Kotěry. Díky tomu se navíc vyhnul vojenským povinnostem během první světové války. Ve své praxi však umně uplatnil i praktické znalosti, jelikož se během studií na brněnské průmyslovce navíc vyučil zedníkem, což byla v době stavebních experimentů nemalá výhoda. A hodilo se mu to také během brněnské návštěvy velikána Le Corbusiera, který se prý Fuchse vyptával především na technické řešení tamních moderních budov.

Oslavovaná prvorepubliková Zemanova kavárna v Brně se komunistům protivila tak moc, až ji zbourali. Po revoluci byla postavena její replika, její podoba už ale původnímu řešení odpovídá jen málo. - Foto: Rudolf Sandalo, Muzeum města Brna

Éra Brno

Krátce po absolvování akademie se v roce 1923 přestěhoval do Brna, kde na něj čekala obrovská kariéra. O dva roky později, ve svých pouhých třiceti letech, se Bohuslav Fuchs stal architektem města Brna, což mu zajistilo stálý přísun reprezentativních projektů, který doplňoval ještě svou aktivní účastí v architektonických soutěžích. Této obrovské příležitosti se chopil s úctyhodným přehledem a využil ji k realizaci svých nejzásadnějších děl, která pomáhala definovat modernistickou architekturu v rámci celého evropského kontextu. V krátkém období mezi lety 1923 a 1928 postavil v Brně dnešní ikony meziválečné architektury, jako je Zemanova kavárna, Masná burza, hotel Avion, obřadní síň ústředního brněnského hřbitova i luhačovický penzion Radun.

Bohuslav Fuchs se dostával k výsadním zakázkám už ve věku, kdy jiní teprve sbírají první pracovní zkušenosti. Obřadní síň Ústředního hřbitova, 1925–1927, Brno. - Foto: Rudolf Sandalo, Muzeum města Brna

Fuchs se těšil jako jeden z mála tuzemských architektů také mezinárodnímu uznání: důkazem toho je kromě několika ocenění také jeho členství na kongresech CIAM, kde se v kolektivu nejvýznamnějších architektů Evropy rodily zásady funkcionalismu. Všechny jeho vlivné společenské vazby však zpřetrhala druhá světová válka a následný převrat. Fuchs se stal nepřítelem režimu a postupně byl upozaďován a přicházel o zakázky. Jeho osud symbolicky ilustruje příběh zásadního Fuchsova díla, Zemanovy kavárny – obdivovaná funkcionalistická stavba byla v polovině šedesátých let sprostě zbourána, prvorepublikový odkaz se už zkrátka nehodil. Ve stejné době Bohuslav Fuchs zvítězil v architektonické soutěži na dostavbu Národního divadla, což slibovalo velkolepé završení jeho obdivuhodné kariéry. Roku 1972 však tragicky zemřel na následky autonehody při cestě z Brna do Prahy a projektu Nové scény se nakonec ujal Karel Prager.

Odkaz Bohuslava Fuchse tak zůstal neodmyslitelně spjat s Brnem, které se díky jeho nasazení stalo jedním z největších center modernistické architektury meziválečného období. Za prozkoumání nicméně stojí také řada dalších staveb rozesetých v regionech Slovácka a Valašska, které přinesly do odlehlých koutů republiky záblesky nové éry.

 

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

7. dubna 2025