„Nikdo na světě se nepokusil lidem vnutit elektroauata, jako to dělá Brusel,“ říká Jahn ze Škoda Auto
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Evropský automobilový průmysl je ve velké krizi. Tu si EU zavinila z velké části sama nucenou transformací automobilek a směřováním k zákazu spalovacích motorů. Poptávka po elektroautech klesá a asijská konkurence je navíc silná. Evropa si ještě víc může uškodit i zaváděním cel na dovoz čínských elektroaut. Na to doplatí hlavně Německo, které je závislé na vývozu aut do Číny, od které lze čekat protiútok. Silně kritický k tomu, co se odehrává v Bruselu, je také člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn. Ten tvrdí, že je třeba zásadně přehodnotit bruselskou politiku v otázce automobilů. A pokud se to nepodaří, budou příští roky silně bolestné.
Že je automobilový průmysl v EU je v krizi, se tento týden shodli v debatě v Evropském parlamentu europoslanci napříč všemi stranami a politickými skupinami. Řešení toho, jak obnovit konkurenceschopnost evropských výrobců, ale vidí odlišně. Takže debatou to končí a zřejmě přehnaná očekávání teď mnozí mají od iniciativy europoslanců za ODS z konzervativní frakce ECR Alexandra Vondry a Ondřeje Krutílka. Ti v dopisu zaslaném šéfce Evropské komise (EK) Ursule von der Leyenovém žádají, aby EK urychleně přezkoumala nařízení o limitech CO2 pro osobní automobily, konkrétně navrhují odložit pokuty pro automobilky a urychlit přehodnocení celého zákazu spalovacích motorů.
A mluví o „řízené likvidaci evropského průmyslu pod hlavičkou Green Dealu“. Podle Krutílka komise „za potlesku socialistů a zelených systematicky utahovala šrouby“. „Všechno se vsadilo na jednu kartu – elektrifikaci. Automobilový průmysl se musí potýkat s čím dál komplexnější a nepředvídatelnou regulací a nerealistickými požadavky na emise. Je potřeba se zastavit a důkladně přehodnotit dosavadní směr. Komise by měla jednat okamžitě,“ tvrdí Krutílek.
Podle Martina Jahna sice elektroauta budou v následujících letech levnější, ale automobilky nebudou vydělávat. „Na elektrických vozech dnes v podstatě nikdo nevydělává a počet automobilek, které šly do elektromobility a zkrachovaly, je vysoký (...) Žádný kontinent není schopný přejít rychle na novou technologii. Amerika je od toho také daleko, nemá žádný cíl týkající se přechodu na bezemisní mobilitu. Čína zase mluví o roce 2060. A to mluvíme o zemi, která má dlouhodobou masivní strategii na podporu elektromobility. Myslet si tedy, že jako Evropa můžeme přejít na elektromobilitu v roce 2035, je nereálné z finančního i technologického hlediska. A také z hlediska zákazníků. Kdybyste to chtěli realizovat, budete muset donutit zhruba polovinu populace, aby si kupovali technologii, kterou teď nechtějí,“ uvedl Jahn v České televizi.
Žádný jiný kontinent na světě se nerozhodl vnutit populaci technologickou změnu v podobě přechodu na elektroauta, jako to dělá Brusel. „To prostě fungovat nemůže,“ říká Jahn.
„Číňany to stejně nezastaví“
EK také tento týden získala dostatečnou podporu členských států pro zavedení cel na čínské elektromobily. Hlasování tak postavilo státy ekonomiky závislé na Číně, jako je Německo, proti členským státům, které jsou na Čínu méně napojené. Mluví se o největším obchodním střetu komise s Čínou za desetiletí.
Přední německé automobilky proto vyzvaly Brusel a Peking, aby se snažily vyjednat dohodu, která by odvrátila hrozící cla na dovoz elektromobilů vyráběných v Číně. „Hlasování je fatálním signálem pro evropský automobilový průmysl. Nyní je zapotřebí rychlé dohody mezi Evropskou komisí a Čínou, aby se zabránilo obchodnímu konfliktu, ve kterém nikdo nezíská,“ uvedl generální ředitel BMW Oliver Zipse. Skutečnost, že Německo hlasovalo proti clům, je důležitým znamením a zvyšuje šance na vyjednání dohody, dodal Zipse.
Německé automobilky by byly nejvíce vystavené případným odvetným protiopatřením, protože podle statistik měla Čína na jejich loňském prodeji téměř třetinový podíl. A přestože se většina vozidel prodávaných v Číně v zemi i vyrábí, mnoho luxusních modelů se stále dováží z Německa.
Česko se při hlasování zdrželo, což kritizoval poslanec europarlamentu za Přísahu a Motoristy sobě Filip Turek.. „Naše vláda nemá dostatečnou sílu na to, aby řekla, že potřebujeme prosazovat stejný princip jako Německo. Škodovka je navázaná na Volkswagen, celá naše ekonomika je navázaná na Volkswagen. Zdržet se proto považuji za slabý krok, ale asi to má své důvody, o kterých nevím. K těmto věcem bychom měli mít ostřejší postoj a prosazovat konkrétní strategii,“ tvrdí Turek.
Podle Jahna jsou cla na čínská elektroauta bouří ve sklenici vody. „Nic to nevyřeší. Číňany to v přístupu na evropský trh stejně nezastaví. Pokud sem budou chtít dál dovážet, budou to dělat, a ta cla je nijak bolet nebudou. V blízkých letech patrně stejně budou v Evropě svá auta vyrábět (...) Čína předběhla Evropu v mnoha oblastech a měl by to být pro Evropu budíček, že nemůže dusit byznys regulacemi, ale musí mu uvolnit ruce,“ uvedl.