Zabraňme likvidaci autoprůmyslu, naléhá ODS na von der Leyenovou
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
V současné době nesledujeme transformaci evropského průmyslu, ale jeho řízenou likvidaci pod hlavičkou Green Dealu. Uvedl to europoslanec Alexandr Vondra (ODS), který je spoluautorem dopisu zaslaném šéfce Evropské komise Ursule von der Leyenové. Europoslanci ODS žádají, aby EK uychleně přezkoumala nařízení o limitech CO2 pro osobní automobily, konkrétně navrhují odložit pokuty pro automobilky a urychlit přehodnocení celého zákazu spalovacích motorů.
Europoslanci ODS Ondřej Krutílek a Alexandr Vondra přišli s iniciativou, která má podle nich zabránit nastupující krizi evropského automobilního průmyslu, za níž stojí extrémní výklad Green Dealu v podobě „direktivního, uspěchaného a jednostranného přechodu na elektromobilitu“. V dopise, adresovaném von der Leyenové, naléhavě žádají Evropskou komisi, aby urychleně přezkoumala nařízení o limitech CO2 pro osobní automobily.
„Evropský automobilový průmysl se nachází v krizi, kterou způsobila nepředvídatelná a stále se rozšiřující regulace, která obsahuje naprosto nerealistické požadavky na emise. Již nyní je například jasné, že automobilky v příštím roce nedokáží splnit příliš ambiciózní limity na emise CO2, protože výrazně klesla poptávka po elektromobilech. Hrozí jim proto pokuty za něco, co nedokáží samotné ovlivnit. Těmto pokutám musíme zabránit, protože by uvrhly evropský automobilový průmysl do ještě hlubší krize,“ uvedl Krutílek ve zprávě zaslané redakci.
„To, čeho jsme nyní svědky není transformace evropského automobilového průmyslu, ale jeho řízená likvidace pod hlavičkou Green Dealu a pod taktovkou Evropské komise. Výrobci aut proto před drahými energiemi a šílenou regulací z Evropy utíkají do Ameriky, Číny a Indie. Zmizí kvůli tomu miliony pracovních míst, která určitě nezachrání žádná cla. Ta jen povedou k dalšímu zdražování aut pro občany evropských států. Musíme revidovat Green Deal a odložit pro průmysl likvidační pokuty,“ dodal k tomu Vondra.
Vondra s Krutílkem navrhují odložit pokuty pro automobilky a urychlit přehodnocení celého zákazu spalovacích motorů. S posouzením dosavadního dopadu této legislativy totiž samotné nařízení počítá na rok 2026. To by ale podle nich bylo v současné situaci příliš pozdě, a proto chtějí svým návrhem tuto revizi dopadů urychlit.
„Požadujeme, aby Komise přehodnotila časový plán i požadované podmínky, čímž by se předešlo vážnému dopadu na automobilový průmysl a občany členských států EU. Chceme co nejrychlejší revizi emisních limitů, aby se zabránilo nesmyslným a destruktivním pokutám,“ upřesnil Krutílek.
Co na to vláda?
„Komisi zároveň žádáme, aby zavrhla její jednostrannou orientaci na elektromobilitu, přistoupila k technické neutralitě a otevřela dveře konkurenci různých technických řešení na cestě k nižším emisím,“ dodal Vondra.
Řešení, s nímž přišli oba europoslanci, je v podle nich souladu s postojem české vlády i automobilových výrobců. Potvrdilo to nedávné společné prohlášení ministra dopravy Martina Kupky (ODS) a Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP), v němž také požadovali realistickou a zásadní změnu CO2 emisních limitů pro osobní automobily a dodávky a navrhovali podobná řešení.
Jejich dopis během čtyř dnů podpořilo svým podpisem 116 europoslanců z 23 členských států a 5 europoslaneckých klubů. I to podle ODS potvrzuje, že návrh řešení na odvrácení krize automobilového průmyslu má v Evropském parlamentu značnou podporu.
Že Green Deal poškozuje automobilový průmysl, souhlasí i další europoslanci. „Zelená dohoda poškozuje evropský průmysl. Automobilový průmysl je v nejhorším stavu v historii,“ prohlásil europoslanec Filip Turek (Přísaha a Motoristé) z frakce Patriotů pro Evropu. Flotilové emise podle něj zabíjejí náš průmysl. „Hrozí nám, že zaplatíme v pokutách 15 miliard eur jen proto, že lidé nechtějí kupovat elektroauta,“ dodal.
Podle jeho kolegyně ze stejné frakce Kláry Dostálové (ANO) se „bruselské sny mění v noční můry pro naše výrobce“. „Infrastruktura je nedostatečná, poptávka po elektromobilech stagnuje a elektrická vozidla zůstávají luxusem, který si většina nejen českých domácností nemůže dovolit,“ uvedla Dostálová. Dodala, že EU potřebuje řešení, které „udrží motory v chodu, nejen ekologicky, ale i ekonomicky“. „Je nutné zrušit nařízení, které počítá od roku 2035 se zákazem pro auta se spalovacími motory, a zastavit nesmyslné ambice Evropské komise cokoliv zakazovat či přikazovat,“ uvedla.