D4, dálnice Velkého bratra
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Třetí prosincový týden je týdnem českých dálnic, do víkendu má být zprovozněno až sto nových kilometrů. Hned v úterý přichází na řadu nejdelší úsek, 32 kilometrů mezi Příbramí a Pískem, zahájený ovšem ještě za Andreje Babiše. V disciplíně „Délka nově otevřeného úseku“ je to český rekord. Vládě Petra Fialy musíme připsat k dobru, že navzdory svému počátečnímu slibu o rozpočtové zodpovědnosti investice do dálnic nepřiškrtila, čímž se pozitivně liší od poslední ideologicky spřízněné vlády Petra Nečase. Rozpočtovou zodpovědnost tedy Fiala neuplatňoval jaksi celkově, ale to je jiný příběh.
Od roku 2001 česká policie provozuje tzv. Automatickou kontrolu vozidel (později Centrální automatická kontrola vozidel, CAKV), tedy systém silničních kamer. Už v roce 2015 za to policie od nevládky Iuridicum Remedium (IuR) dostala anticenu Velký bratr. Ale stav, kdy policie uchovává snímky aut (i s řidičem a daty), takže lze snadno rekonstruovat jejich pohyb, celkem nikomu nevadil, veřejné téma se z toho nestalo.
Je to přitom zásadní otázka. Dal by se snad ještě pochopit cílený sběr dat, kdy orgány pátrají po někom důvodně podezřelém z trestného činu. Tohle ale není sběr cílený, nýbrž plošný. Navíc policie ta data, většinu nebo snad všechna, uchovává celý jeden rok. Proč? Z odpovědi policejní mluvčí na soubor dotazů od IuR vyčteme, proč nás má D4 zajímat v souvislosti s Velkým bratrem: „Majitelem části infrastruktury CAKV je Policie České republiky, přičemž dochází i k využívání infrastruktury třetích subjektů na základě dohod o poskytování údajů. Jedná se především o kamery Ředitelství silnic a dálnic...“
Teď zrovna už nezbývá tolik času do voleb a současná vládní garnitura je natolik znejistělá, že za opatření s potenciálem budit lidový hněv buď dává vinu ještě minulé vládě, nebo je pružně změkčuje. Ministr dopravy Martin Kupka v souvislosti s D4 podle tiskové zprávy svého úřadu jednal s policií o „snížení počtu měřených úseků“ a o změně „režimu měření“. To znamená, že zatím se rychlost na nové dálnici bude měřit jen na jednom náhodně vybraném úseku mezi dvěma sjezdy (tedy ten úsek bude spíš kratší než delší), navíc řidiče na měření těsně před úsekem ohleduplně upozorní informační tabule. Ale co za deset měsíců, po volbách? Pozornost veřejnosti nebo i jen její internetové části má tu vlastnost, že je přelétavá. Nemá výdrž a stát s tím počítá. Zřejmě je načase, aby si nepřátelství vůči Velkému bratrovi vetkla do programu nějaká strana.