„Německý průmysl míří proti zdi.“ Je ohroženo 190 000 míst
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Podle německého deníku Bild hrozí automobilovému průmyslu v Německu rozsáhlé propouštění, které může ohrozit až 190 000 pracovních míst. Hildegard Müllerová, prezidentka německého automobilového průmyslu, přednesla varovná čísla během televizní debaty „Hart aber fair“, jejímž tématem bylo, zda „průmysl míří proti zdi“.
„Podle studie, kterou zveřejníme zítra, počítáme do roku 2035 s rizikem ztráty kolem 190 000 pracovních míst,“ uvedla Müllerová. Tato čísla se podle Bildu netýkají pouze společnosti Volkswagen, ale i ostatních firem, zejména v dodavatelském řetězci automobilového průmyslu.
Diskuze se zaměřila na příčiny krize. Andreas Audretsch, člen strany Zelených, obvinil Volkswagen z „chybných manažerských rozhodnutí“, která se podle něj mohla kombinovat i s „politickými chybami“. Müllerová však varovala, že jde o příliš jednoduché vysvětlení. „Potřebujeme v debatě novou upřímnost,“ cituje ji Bild. „Nelze říkat, že jde jen o manažerské chyby, to by bylo mimo realitu.“
Müllerová navíc poukázala na to, že transformace směrem k elektromobilitě mění trh práce a vyžaduje vhodné podmínky v oblasti nákladů na energie a byrokracie. „Jestliže tyto otázky nebudeme schopni zvládnout, pak automobilový průmysl bude sice pokračovat, ale bez růstu, hodnoty a pracovních míst v Německu,“ citoval Bild její znepokojivou bilanci.
Při diskuzi zazněla i kritika směrem k vládním opatřením. Poslanec Frank Schäffler z FDP obvinil vládu Dolního Saska, že do dozorčí rady Volkswagenu poslala ministryni školství, což podle něj znamená nedostatečnou odbornost.
Müllerová se podle Bildu kriticky vyjádřila i k vládnímu přístupu k řešení problémů v automobilovém průmyslu. Vyjádřila nespokojenost s tím, že na ekonomický summit pořádaný spolkovým kancléřem nebyli pozváni zástupci dodavatelského průmyslu ani průmyslového středního stavu. Podle ní je třeba, aby vláda přehodnotila svůj přístup a realisticky se podívala na fakta.
Významná část debaty se dotkla také otázky zákazu spalovacích motorů. Müllerová uvedla, že „diskuze o zákazu spalovacích motorů lidi velmi rozčílila“. Přesto však připomněla, že německá produkce elektromobilů je druhá největší na světě a že sedm z deseti spotřebitelů důvěřuje německým elektromobilům.
Bild uvádí, že automobilový průmysl se navzdory těmto výzvám snaží udržet konkurenceschopnost, přesto je zapotřebí jasnější politická strategie a podpora infrastruktury, která by pomohla k dalšímu rozvoji elektromobility.