Praha doufá, že je možnost revidovat automobilovou politiku EU

Buďme revizionisty

Praha doufá, že je možnost revidovat automobilovou politiku EU
Buďme revizionisty

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Po takové smršti negativních zpráv z automobilek to vlastně vypadá jako ta nejpřirozenější věc, že se český premiér a jeho ministr dopravy distancují od zákazu nových aut na fosilní pohon. Ten má v EU platit k roku 2035 – a Petr Fiala s Martinem Kupkou minulý týden vklouzli do role ochránců klasického auta. Vydrží jim to, aspoň navenek, nejspíš jeden celý rok, tedy do sněmovních voleb.

Změna v rétorice představitelů ODS by přirozeně nepřišla, nebýt špatných výsledků u krajských a senátních voleb. Je na to trochu pozdě a nikdo už jim neodpáře, že to bylo i za jejich vlády, kdy něco tak hmatatelného, a proto nepopulárního jako zákaz klasických aut EU definitivně schválila. Po celý inkriminovaný rok 2022 jak o normě, tak o své pozici Praha trapně mlčela.

I dnes by revize národního postoje k politice pro český průmysl tak destruktivní samozřejmě byla vítaná a nezdržujme se tu banálními poučkami, jako že hledat konstruktivní většinu zemí v Radě ministrů, nebo dokonce Evropské radě bude těžší, než bylo udržovat před dvěma lety blokační menšinu.

Teď se to prostě už „může“, publicitu mají elektrická auta v poslední době skutečně příšernou. Fiala s Kupkou by si rozhodně takto mluvit netroufli, kdyby nepředjímali zvrat nálady v Evropě. Velké automobilky jedna po druhé odvolávají své závazky přechodu na plnou elektromobilitu, od Volva po Mercedes.

Konzultantská firma McKinsey v čerstvě vydané studii dokonce odhaduje, že podíl Evropy na světové výrobě aut může klesnout z 60 na 45 procent. Stát se to může právě oním (vynuceným) přechodem na elektromobilitu. Klasická auta jsou náročnější na výrobu a Evropa tu může těžit z tradičního umu, zatímco nasadit plechovou skořápku na velkou baterku umějí Číňané lépe a levněji.

Aby se ohlášená protiofenziva ve prospěch spalovacího motoru mohla rozvinout, bylo by ovšem třeba změny v Německu. Zatím při pohledu přes hranice můžeme sledovat pozoruhodnou věc: rozvíjející se drama v průmyslu není doprovázeno adekvátními změnami v politice. Zatímco prodej elektroaut za srpen v meziročním srovnání v Německu spadl, ne, zřítil se o 70 procent, politika na celostátní úrovni vykazuje značnou setrvačnost. Tři vládní strany dosahují sice dohromady jen třetiny preferencí, avšak na rozdíl od průmyslu, a to je důležité, už dál neoslabují. První strana v průzkumech, opoziční CDU, má sama asi tolik jako vládní koalice, ale zcela určitě to chce po volbách slepit s některou z vládních stran. Předem tomu uzpůsobuje svou politiku, takže i evropský zákaz spalovacího motoru chce jen oslabit, tak aby směla jezdit auta s motory na syntetická paliva. To je zatím technologicky čistá utopie. Pokud se ale Evropa ani teď, v časech prvotního šoku z úpadku automobilek, nevzchopí k něčemu odvážnějšímu než k výjimce pro syntetická paliva, je reálné, že si veřejnost opět zvykne a cesta ke Green Dealu bude pokračovat. S tím zřejmě konzervativci v uvozovkách, strany bývalé pravice, počítají. Auta by přitom mohla hrát zásadní roli ve vzpouře proti evropskému unifikačnímu projektu, jak si ostatně u nás před časem uvědomil zakladatel Motoristů Petr Macinka.

Protiofenzivě dua Fiala–Kupka přejeme úspěch. Zatím je ale i ona manifestací toho, že tato vládní garnitura se opováží předejít jen o krok domnělý vývoj v Unii, aby se když tak rychle dalo zařadit zpátky. Europoslankyně ODS Veronika Vrecionová promine, ale už dlouho jsem neviděl dokonalejší vyjádření tohoto mentálního stavu než v jejím tweetu o normě proti odlesňování: „Výborná zpráva pro naše zemědělce i český průmysl. I díky našemu tlaku Evropská komise navrhne o rok odložit platnost nařízení proti odlesňování.“ Může nějaké unijní nařízení, a oprostěme se teď od jeho obsahu, být tak ničivé, aby odklad o pouhý rok byl výbornou zprávou? Pokud ano, měla by usilovat o jeho zrušení.

Parafrází Jaroslava Haška (o českých důstojnících v rakouské armádě) řečeno: Tito lidé národní zájmy považují za tajnou organizaci, s níž lze možná sympatizovat, ale ne s ní být veřejně spojován. Ale až se změní poměry, budou hned k dispozici.