MOTORY PRO UKRAJINSKÉ DRONY

Česká firma v ukrajinské válce: „Jsme klíčový dodavatel. Útokům čelíme neustále,“ říká ředitel

MOTORY PRO UKRAJINSKÉ DRONY
Česká firma v ukrajinské válce: „Jsme klíčový dodavatel. Útokům čelíme neustále,“ říká ředitel

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Možná jste o PBS z Velké Bíteše ještě neslyšeli. V oblasti letectví se ale průmyslové firmě z Vysočiny podařilo získat světové renomé. Její proudové motory pohání také ukrajinské sebevražedné drony a střely s plochou dráhou letu. Právě to je podle výkonného ředitele Pavla Čechala důvod, proč společnost čelila v uplynulých dnech dalšímu kybernetickému útoku, který měl zastavit výrobu. V následujících letech se velkobítešská PBS plánuje zapojit jako dodavatel i do výroby stíhaček páté generace F-35, což v květnu stvrdila dohodou s americkým výrobcem letounu, společností Lockheed Martin.

PBS se chce podílet na výrobě dílů pro budoucí české stíhačky F-35. Už je všechno připravené?

Spolupráce začala už na přelomu loňského srpna a září. Letos v květnu jsme jako konsorcium tří českých firem – PBS, HiLASE a One3D – podepsali dohodu o průmyslové spolupráci s Lockheed Martin. Ta podléhá ještě verifikaci, a proto jsme teď čtyři měsíce od slavnostního podpisu smlouvy procházeli ještě prověřováním americkou stranou, což znamenalo významnou bezpečnostní prověrku PBS Group včetně jejího majitele. A to z pohledu serióznosti i technických a technologických dovedností. A hlavně prověřovali, jestli dodržujeme mezinárodní sankce. Pokud jde o export, musíme se řídit jak evropskými, tak dnes už i americkými sankčními seznamy.

Co přesně budete do F-35 vyrábět?

Cílem našeho konsorcia je úspěšně vyvinout novou výrobní technologii pro komponent na F-35. Ten komponent je součástí palivového systému letounu. Když všechno půjde dobře, měli bychom potom přejít na výrobu a stát se součástí dodavatelského řetězce Lockheed Martin.

Znamená to, že se nebudete podílet pouze na výrobě dvou letek pro vzdušné síly české armády, ale i pro další spoustu států, které nákup F-35 zvažují?

Určitě. Naším cílem je stát se plnohodnotnou součástí výrobního řetězce F-35. Jakmile úspěšně dokončíme vývoj a vyrobíme první prototypy, které samozřejmě musí projít několika koly kvalitativních kontrol a schvalování, tak už se zařadíme do dodavatelského řetězce pro všechna letadla tohoto typu a to daleko přesahuje Českou republiku. Bavíme se tady o stovkách až tisících dodávek.

Víte, kolik by spolupráce s Lockheed Martin mohla PBS přinést peněz?

Samotný vývoj bude stát desítky milionů dolarů. To je jedna věc. Co se týká přínosu pro PBS, pokud ten projekt bude úspěšný, jak vývojová část, tak ta druhá, a staneme se součástí celého výrobního řetězce Lockheed Martin, tak očekáváme nárůst ročního obratu v řádech vyšších stovek milionů korun. Je to pro nás obrovská výzva na další desítky let, kdy můžeme být součástí dodavatelského řetězce. A myslím, že to není přínos pouze pro naši skupinu, ale je to i hezký příklad pro celý český průmysl, čeho se dá dosáhnout.

Když necháme stranou připravované projekty, jak důležitý trh je pro vás Ukrajina?

Momentálně spolupracujeme s několika ukrajinskými partnery i dalšími zahraničními dodavateli finálních aplikací, jako jsou drony a střely s plochou dráhou letu, které jsou určené pro Ukrajinu. Ta výroba totiž neprobíhá pouze na Ukrajině, ale někdy může probíhat i v Evropě nebo USA. Kolem 30 procent námi vyrobených proudových motorů jde přímo na Ukrajinu. Ročně jde určitě o stovky motorů různých kategorií.

Začátkem října jste informovali o rozsáhlém kybernetickém útoku. Je to podle vás technologická podpora Ukrajiny důvodem, proč na vás hackeři útočí?

S tím, jak poslední dva roky nabývá role PBS Group na významu, čelíme neustále různým hackerským i mediálním útokům. Tady bych zmínil i článek, který publikoval The Kyiv Independent, kde jsme byli nařčeni, že dodáváme motory do Ruska. Následně probíhala důkladná šetření a samozřejmě se prokázalo, že ty podezřelé motory nejsou naše, ale jsou íránské. Máme na to i protokoly z OSN. Jsme klíčový dodavatel pro vzdušnou obranu Ukrajiny. Jako společnost musíme mít bezpečnostní prověrku, stejně jako statutární orgány a někteří naši manažeři. Všichni víme, jak jsou Spojené státy a jejich strategické společnosti citlivé na spolupráci se zahraničními firmami a dbají na to, aby každá společnost dodržovala extrémní pravidla, pokud jde o cybersecurity a logicky také sankční seznamy Spojených států.

Souvisel ten útok na vás nějak s aktivitou hackerů kolem Prague Defence Summit? Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost přišel minulý týden s tím, že hackeři útočí na účastníky listopadového summitu, a to jak na vysoké představitele vlády, tak na zástupce obranného průmyslu.

Samozřejmě jsem o tom slyšel. Toto byl cílený útok přímo na skupinu PBS a na naše vnitřní systémy. A ten cíl byl jasný — přerušit výrobu. My se toho summitu přímo neúčastníme, ale určitě můžeme být v rámci toho v hledáčku útočníků, protože intenzivně spolupracujeme s ministerstvem obrany i vnitra a dalšími agenturami, jako je právě NÚKIB. Všechno je to nějakém v režimu utajení. Ale i tyto úřady nám potvrdily, že svým rozsahem byl tento útok velmi nestandardní. Když jsme pátrali po tom, odkud to ty útoky jdou, a šli jsme až do kořenů, získali jsme určité indicie, že by to mohlo být z Ruska, ale třeba i Číny. Je to stále otevřené.