ELEKTROMOBILY VS. ČESKO

Česko se může stát „evropským Detroitem.“ Přechod na elektromobily ohrožuje i Slovensko

ELEKTROMOBILY VS. ČESKO
Česko se může stát „evropským Detroitem.“ Přechod na elektromobily ohrožuje i Slovensko

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Přechod automobilového průmyslu k elektromobilům ohrožuje dodavatele automobilových součástek v České republice a na Slovensku. Agentura Bloomberg také varuje předtím, že Česko se může stát „Detroitem Evropy“ kvůli hrozícímu propouštění a krachu v automobilovém průmyslu, který čím dál více přechází k elektromobilům. Upozorňuje přitom, že výroba automobilů v Česku a na Slovensku je v přepočtu na obyvatele nejvyšší na světě.

Dodavatelé podle agentury čelí problémům v důsledku toho, že elektromotory mají mnohem méně součástek než spalovací motory. „V České republice a na Slovensku jsou roztroušeny stovky firem vyrábějících pro automobilky. Tyto firmy se teď snaží udržet zakázky a pracovní místa,“ píše Bloomberg.

Agentura také poukazuje na riziko, že Česká republika a Slovensko zaostanou v získávání investorů pro výstavbu továren na výrobu baterií pro elektromobily. Upozorňuje, že v Maďarsku a Polsku už řada takových továren stojí nebo je ve výstavbě. Bývalý slovenský ministr hospodářství Vazil Hudák, který je nyní místopředsedou bratislavského institutu GLOBSEC, varoval, že automobilky by mohly novou výrobu umisťovat do blízkosti dodavatelů baterií.

Automobilky po celém světě nyní do přechodu k elektromobilům výrazně investují. Německý koncern Volkswagen hodlá na Slovensku po roce 2025 zahájit výrobu sportovně-užitkových vozů (SUV) s elektrickým pohonem, zatímco švédská automobilka Volvo Cars buduje nedaleko od Košic továrnu na výrobu elektromobilů, která by měla zahájit provoz v roce 2026.

Volkswagen loni ve své bratislavské továrně spustil výrobu nejnovějších verzí modelů VW Passat a Škoda Superb, je však možné, že to budou poslední modely se spalovacími motory vyráběné v tomto závodě. „Problémem je, co se stane s rozsáhlou sítí dodavatelů, kteří tvoří páteř průmyslu a udržují ekonomiku v chodu,“ píše Bloomberg v souvislosti s přechodem výroby z automobilů se spalovacími motory na elektromobily na Slovensku.

Podle studie institutu GLOBSEC by mohlo na Slovensku v rámci přechodu k elektromobilům zaniknout až 85.000 pracovních míst. „Pokud tuto transformaci nezvládneme, budeme mít problém se zaměstnaností,“ uvedl šéf slovenského svazu automobilového průmyslu Alexander Matušek. Výrobci automobilů a dodavatelé automobilových součástek na Slovensku zaměstnávají celkově kolem 260.000 lidí. V České republice je počet pracovníků v tomto odvětví téměř dvojnásobný, píše Bloomberg.

Obavy ohledně budoucnosti má teď například slovenské město Dolný Kubín, které v uplynulých letech těžilo právě z rozvoje automobilového průmyslu na Slovensku. „Z rozhovorů s dodavateli vím, že jsou připraveni se přizpůsobit, ale jsou závislí na tom, jak transformaci zvládnou jejich zákazníci,“ uvedl starosta Ján Prílepok. „Považujeme to za vážnou hrozbu,“ dodal.

Ve městě působí například rakouská společnost Miba, která dodává automobilkám součástky pro spalovací motory a převodovky. Podle šéfa tamního závodu společnosti Miba Vladimíra Tomana ale není jisté, zda si podnik bude moci zachovat všech svých 750 zaměstnanců. „Situace na trhu se dramaticky mění,“ prohlásil.

„Nástup elektromobilů může znamenat enormní propouštění“

Americké město Detroit v Michiganu, které bylo symbolem automobilové výroby 20. století, se především v důsledku globální finanční krize let 2008 a 2009 a úpadku tamní produkce automobilů, stalo také symbolem ekonomické devastace a krachu. „Pád tamních automobilek General Motors a Chrysler z něj učinil 'město duchů', plné opuštěných, chátrajících fabrik, v němž míra nezaměstnanosti stoupala ke 30 procentům, podle některých odhadů dokonce atakovala hranici 50 procent,“ připomíná hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Nástup elektromobilů může pro Česko a Slovensko znamenat vlnu enormního propouštění. „Zatím obě země představují světovou špičku v objemu výroby aut na hlavu. Jenže to se může brzy změnit. Jedná se totiž v drtivé většině o automobily se spalovacími motory,“ doplňuje Kovanda.

Analýza slovenského think-thanku GLOBSEC také uvádí, že by Volkswagen měl na Slovensku od příštího roku vyrábět své elektrické SUV vozy. Kromě toho automobilka Volvo staví velký závod u Košic, který bude vyrábět elektromobily už v roce 2026. „Otázkou totiž zůstává zejména osud rozsáhlé subdodavatelské sítě, která je závislá na výrobě aut ze spalovacími motory. Ta jsou konstrukčně komplexnější a obsahují větší počet dílů než elektrovozy. Vždyť jen hnací soustava aut se spalovacími motory se skládá z nějakých 200 dílů, v případě elektrovozů je to zhruba jen desetina toho počtu,“ píše ekonom.

, vhk