Provoz tunelu Blanka stojí 20 milionů korun měsíčně
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Provoz tunelového komplexu Blanka vyjde Prahu měsíčně asi na 20 milionů korun. Novinářům to v pátek řekli náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) a Alexandr Butovič, ředitel společnosti Satra, která pro město tunel provozuje. Blanka byla otevřena loni 19. září a dosud jí projelo na 30 milionů automobilů. Náklady na kontroverzní stavbu byly 43 miliard korun.
„Náklady na provoz tunelu bez energií jsou 16 milionů korun měsíčně. V ostrém provozu poklesnou, protože již nebude třeba vykonávat některé činnosti,“ řekl Dolínek. Náklady na energie jsou ročně asi 50 milionů korun, tedy zhruba čtyři miliony měsíčně.
Blanku tvoří Bubenečský, Dejvický a Brusnický tunel. Rekordní počet aut v jeden den padl 12. července 2016, kdy Technická správa komunikací (TSK) napočítala v Brusnickém tunelu 94 500 vozů. Podle Dolínka a Butoviče během ročního provozu nenastaly vážné technické či technologické problémy.
V souvislosti s otevřením stavby klesl provoz v ulici Milady Horákové, Argentinské, Veletržní, na nábřeží Kapitána Jaroše v Praze 7 a na Nuselském mostě. Zhoršil se naopak v ulici Jugoslávských partyzánů nebo v Patočkově a v oblasti kolem Vítězného náměstí. Řidiči také častěji využívají tunel Mrázovka a Strahovský tunel, které na Blanku bezprostředně navazují. Podle údajů TSK je v tunelovém komplexu o 72 procent nižší nehodovost, než bývala ve stejných úsecích na povrchu.
Blanka vyšla na 43 miliard korun
Blanka způsobila problémy zejména u výjezdu na Prašném mostě a na Vítězném náměstí v Praze 6. Radnice si na zhoršenou dopravní situaci stěžuje řadu měsíců. Vedení radnice minulý týden vyzvalo magistrát ke splnění několika opatření, mimo jiné k uzavření výjezdu na Prašném mostě. Potíže s počtem aut má Praha 6 také v Patočkově ulici. Nárůst počtu vozů postihl také ulici V Holešovičkách na Praze 8, kde vzrostl po otevření tunelu o 16 tisíc aut denně. Radnice proto po městě požaduje, aby byla ulice zahloubena, nebo vedla tunelem.
Satra musí do konce letošního roku vypracovat několik dokumentů, například předložit výsledky měření hluku a emisí. Teprve pak bude moci komplex fungovat v běžném, nikoli zkušebním režimu. Změna se samotného fungování tunelu nedotkne, jde o právní úkon. Zkušební provoz si vynutilo řízení, v kterém Praha získávala stavební povolení.
Podle Dolínka musí město pokračovat v dostavbě dalších návazných staveb. Vnitřní okruh by měl podle něho od Blanky pokračovat Povltavskou směrem do Malešic.
Blanka vyšla na 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard více, než bylo původně plánováno. Praha dosud vede s dodavateli arbitráže kvůli neproplaceným fakturám.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.