Hronov, Zhořelec a Antonioni s Kupkou
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Prázdniny jsou sezonou festivalů, dovolených a výletů, s tím se nedá nic dělat. A tak se přizpůsobujeme a v jejich půlce nabízíme cesty do různých stran za vyžitím divadelním, výtvarným a hudebním. S přehlédnutím k filmovým rozkoším.
Amatéři všech divadel, spojte se!
Začíná největší tuzemská přehlídka amatérského divadla, čtyřiaosmdesátý Jiráskův Hronov. Stojí za tip už proto, kolik optimismu vlévá do žil fakt, že něco v této zemi může mít tak dlouhou tradici, aniž by byla přerušena – třebaže v minulosti už festivalu zánik nebo aspoň stěhování hrozily. Tedy co nabízí letošní program a jaká je nabídka vzdělávacích seminářů? Včetně tradičního kritického problémového klubu a dílny pro děti jich je letos osmnáct a zaměřeny jsou bez výjimky na divadlo: především na různé formy komunikace a druhy divadelních disciplín (pantomima, režie, dramaturgie, loutky atd.). Kdybych si měl vybrat, s chutí absolvuji seminář Storytelling – vyprávění příběhů. Ten totiž anotací a osobou lektora, původem Trinidaďana a dnes naturalizovaného Jihoafričana Richarda Finche, slibuje ukázat frekventantům karibský, africký a kanadský pohled na stavbu a funkce příběhu. Konfrontace s jinou tradicí je vždycky osvěživá. Hlavní program má v nabídce hodně ruských a židovských titulů (například Charmsovy pašije či dramatizace Alejchemovy povídky Tovje vdává dcery nebo Bulgakovovy povídky Morfium), ze známějších titulů z jiných literatur festival nabízí Šakalí léta, Pochyby Johna Patricka Shanleyho nebo romskou pohádku O Jančuškovi a Marčušce v podání plzeňského souboru BUDDETO!. Něco o jeho poetice napovídá závěr jeho charakteristiky z databáze českého amatérského divadla: „V současnosti má soubor 14 úžasných, originálních členů.“ Doprovodnému programu vévodí hudba (hlavně jazz a folk v provedení amatérských uskupení), přesto vypíchnu promítání Procházkova a Kachyňova filmu Kočár do Vídně. Vidět ho na plátně se poštěstí málokdy, u příležitosti stoletého výročí začátku první světové války už nikdy.
Jiráskův Hronov. 1.–9. srpna
www.jiraskuvhronov.cz
Zhořelec z obou břehů múzou políbený
Nedaleko českých hranic se každoročně odehrává jeden z nejmalebnějších divadelních festivalů ve střední Evropě. Saský Zhořelec (Görlitz) je nejvýchodnější německé město a má poutavou historii. Díky mírné daňové politice v 19. století sem přišel dav nových obyvatel a město se hodně rozvinulo, o pár desítek let později, během druhé světové války, mělo díky své poloze štěstí a nebylo bombardováno, a dnes je tak jedním z nejkrásnějších německých měst, plným barokních domů a líbezných zákoutí. (Mimochodem, točila se tady většina scén z filmu Grand Hotel Budapešť.) V roce 1945 bylo město rozděleno novou státní hranicí na řece Lužická Nisa: historické jádro připadlo Německu a na rozlohou pětinové polské straně vzniklo město nové (s největší řeckou komunitou v Polsku, takže se zde dnes pořádá velký festival řecké hudby). Důvtipně nazvaný divadelní festival ViaThea letos slaví dvacetiny a vznikl vlastně jako symbol polsko-německého smíření a zároveň jako propagátor příhraniční spolupráce. Významným symbolem festivalu – a ovšem celého města – je proto most přes řeku pro pěší, na jehož obou stranách probíhají divadelní produkce. Město se vlastně promění ve velké otevřené jeviště, na němž vedle sebe křepčí divadelníci a tanečníci z celého světa. Vstup na všechna představení je zdarma, ale návštěvník, který se na festival vypraví, musí počítat s tím, že zaplatí za programovou brožuru: internetové vydání stojí tři eura, zaslání domů půl druhého eura navíc. Těšit se lze na loutková představení, kejklíře, pantomimu, tanec atd.: vystoupí třeba uhrančivé hudebně-divadelní uskupení Residual Gurus, jež své kousky přehrává na recyklované odpadky, americky virtuos Alex Jacobowitz zahraje na marimbu a xylofon a jistě nejen děti budou pobaveny fantastickým zahradním altánem francouzské skupiny Théâtre de la Toupine. Podrobnější informace o městě a další přehled k festivalu jsou k dostání v městském informačním centru, a to rovněž v češtině.
ViaThea, Görlitz. 7.–9. srpna
www.viathea.de
Antonioni v Albertině
Když už jsme se vydali za hranice, tak ještě podruhé, neboť jet na výstavu do Vídně je už dneska běžné povyražení. Ve vyhlášené galerii Albertina je samozřejmě k vidění několik expozic – nepočítaje ty stálé běží do konce září třeba přehlídka děl amerického popartisty Alexe Katze, zkraje září pak začne výstava rakouského abstraktního mistra Arnulfa Rainera a od půlky téhož měsíce bude k vidění velká výstavka tvorby katalánského surrealisty Miróa. Zanedlouho však končí výstava nazvaná (česky) Zvětšenina – Antonioniho filmová klasika a fotografie. Dle jejích kurátorů má slavný film Michelangela Antonioniho dodnes jedinečné postavení v historii fotografie. Slibují proto 250 exponátů rozdělených do tematických celků, popisujících možné umělecké polohy tohoto média. K vidění jsou fotky a scény z filmu i abstraktní obrazy, které lze v snímku zahlédnout. Druhotně jde samozřejmě rovněž o prezentaci kulturního a uměleckého kontextu Antonioniho filmu, jak se o něm (prý) můžeme přesvědčit ve fotogalerii herců a módních kreací z doby vzniku snímku. Je to tedy současně prohlídka Anglie 60. let. Souhrn výstavy dokumentuje, jak se v celé své šíři vyvíjela a proměňovala úloha fotografie ve druhé půli 20. století – od fotografie módní přes sociální reportáž až po pop art a abstraktní fotografii –, a dokládá, jakou roli v tomto vývoji sehrál právě Antonioniho film. Výstavu doprovázejí rovněž projekce Zvětšeniny i pozdější neméně poutavé odpovědi Briana De Palmy nazvané Blow-Out (překládáno jako Výbuch, někdy jako Výstřel) v hlavní roli s Johnem Travoltou.
Blow-Up – Antonionis Filmklassiker und die Fotografie. Albertina, Vídeň. Trvá do 17. srpna
www.albertina.at
Kupka figurativní
V Západočeské galerii v Plzni je k vidění výstava Orbis pictus Františka Kupky. Mezi symbolismem a reportáží. Na rozdíl od nedávné hojně navštěvované pražské výstavy Kupkova díla Cesta k Amorfě, která se věnovala autorovým velkým nefigurativním a abstraktním dílům, jež sám považoval za definitivní, se tato zaměřuje na „počáteční období autorovy tvorby“.Vrací se tedy k figuře a věnuje se především Kupkovým pracím, jež tvořil na zakázku pro časopisy, na plakáty atp. a k nimž se v pozdějším věku „vyjadřoval s odstupem“. Je to tak vlastně cesta zpátky, kdy se užité umění výrazně proťalo s uměním vysokým – od té doby už jejich dělení není prakticky možné, hranice jsou setřeny. Vzhledem k tomu, že představovaná díla Kupka logicky tvořil po svém přesídlení do Paříže, je většina z nich odtud zapůjčena – ať už ze soukromých sbírek, anebo z depozitářů slavného Musée d'Orsay. Jak uvádí katalog výstav, v něm byla první pořádná výstava Kupkových figurativních děl uspořádána před dvanácti lety; připravil ji stejný tvůrčí tým jako výstavu současnou. Jiní význační autoři by zjevně Kupkovi mohli závidět – má štěstí na sehraný, a dokonce mezinárodní tvůrčí tým (tvoří ho dvojice Markéta Theinhardtová a Pierre Brullé) i zájem publika, takže veřejné prezentace jeho díla se objevují pravidelně a vzájemně se doplňují, nikoli kopírují. Kdo viděl pražskou výstavu, tuto by si rovněž neměl nechat ujít. Poutává ovšem bude i pro nováčky.
Orbis pictus Františka Kupky. Mezi symbolismem a reportáží. Západočeská galerie, Plzeň. Trvá do 7. září
www.zpc-galerie.cz
Rozhoupání se v Řevnicích
Z dění poblíž hlavního města upozorňujeme na jednodenní přehlídku Rockabilly CZ Rumble 2014, jež se uskuteční v neděli 2. srpna v Lesním divadle v Řevnicích. Přiznávám, že jsem na hudební proud zvaný rockabilly narazil náhodou a ještě o něm příliš nevím, ale zní mi to jako klasický rokenrol z padesátých let promíchaný s (rychlým) country a jazzovými variacemi, hraný tedy samozřejmě s náturou dneška. Nejde o kopie, nýbrž inspiraci (zaslechnout občasné tvrdší zarytí do strun je možné), takže nezřídka to ve vztahu k někdejšímu zvuku působí jako vztah nujazzu k jazzu. Úhrnem je to pozitivní hudba, která posluchače přirozeně přiměje rozhoupat se, rozesmát a ty výstřední asi svede i roztančit – čili ideálně smysluplně naplnit horké letní víkendové dni směsí vzrušení, pohybu a radosti. Každopádně Rockabilly má u nás zjevně už pevně založenou tradici: letošní ročník tohoto jednodenního festivalu je šestý. V Řevnicích mělo vystoupit osm kapel, šest českých a dvě německé; leč bohužel pro zranění předáka skupiny 13 Steps to Hell tato kapela nevystoupí. Tvrdší The Moonshine Howlers mě nechávají chladným, zato hravější němečtí The Tin Cans jsou fajn. Takže v sobotu na viděnou v Řevnicích.
Rockabilly CZ Rumble 2014. 2. srpna od 14:00
www.rockabilly.cz
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.