O čem promlouvají výjevy z malířových obrazů

Hieronymus Bosch: člověk z jiného světa

O čem promlouvají výjevy z malířových obrazů
Hieronymus Bosch: člověk z jiného světa

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Tak dlouhou frontu člověk vidí málokdy. Táhla se kolem dlouhé budovy galerie Prado v Madridu až za roh, ve stínu stromů lemujících chodník, dopředu se hýbala pomalu, zůstávala ale ukázněná a klidná. Taky v ní stáli samí kulturní lidé, turisté z ciziny i místní, kteří se vypravili na končící výstavu obrazů Hieronyma Bosche, uspořádanou u příležitosti 500. výročí jeho smrti. Ale stejně – taková pozornost umění, taková ochota počkat si na něj těch pár hodin.

A pak se nechat spolknout „lidožravým“ mechanismem toho kulturního velkopodniku, který člověka na začátku s hladkou organizovaností vcucne a oštempluje, prožene ho kolem všech těch exponátů a diskrétně při tom dbá, aby zas až tak moc nezdržoval. Ve finiši mu nabídne upomínkové předměty v gift shopu a pak ho jakž takž neporušeného vyplivne do galerijní dvorany. Samozřejmě že se to při takovém počtu zájemců jinak dělat nedá, člověk se ale stejně nemůže ubránit dojmu, že je jakýmsi v zásadě kultivovaným způsobem opracováván.

A velká (vlastně ta největší) Boschova výstava se vidět musí. Umožňuje vidět mistrova díla z té největší blízkosti, dřevěné triptychy jsou na ní instalovány na podstavcích ve volném prostoru, nechráněné sklem. Člověk tak může do Boschových maleb skoro strčit nos, studovat na nich ty nejmenší detaily – dokud ho žádostiví spolunávštěvníci zlehka neodstrčí. Středoevropan si navíc v davu, v němž převažují v průměru drobnější Španělé, může připadat výškově zvýhodněný. A to se hodí.

Náš Bosch

Síla Boschových obrazů ale dokáže působení těch „kulturně průmyslových“ okolností vyrušit a alespoň do značné míry proměnit akt masové spotřeby v cosi až intimního. Rozhovor, nebo spíš monolog pro jednoho posluchače, vyslovovaný s až umanutou naléhavostí. Pronášený zároveň řečí ne snad neznámou, ale vzdálenou. „Nikoli z tohoto světa,“ říkalo se. O Boschovi přitom existuje – spíš mezi uměnovědně nevzdělaným lidem, k němuž se počítám – rozšířená představa, že je jaksi víc „náš“ než jiní jeho současníci. Má blíž k modernímu umění s jeho fantaskností, odklonem od popisného realismu do podvědomí. Byl to tvůrce, který předešel svou dobu.

Ta současná by mu rozuměla líp – jeho fantaskním krajinám plným fantaskních bytostí, surreálným výjevům, „hipícky“ volné lásce v Zahradě pozemských rozkoší. Ojedinělý umělec a asi taky ojedinělý člověk. Tu trochu tajemnou reputaci posiluje i to, že o malířově životě se toho moc neví. Známé jsou hlavně kusé údaje z dobových matrik, datum svatby a úmrtí. Pocházel z umělecké rodiny, žil v brabantském městě s’Hertogenbosch.

V práci byl úspěšný, asi to také byl všeobecně vážený občan – člen zbožného Bratrstva Naší Paní, příznivec asketického proudu tzv. moderní zbožnosti, který v rámci katolické církve kladl důraz na ctnost a osobní vztah s Bohem. Brabantští měšťané Hieronyma Bosche zjevně nebrali jako excentrika, jehož místo by mělo být na okraji společnosti. Patřil do jejich světa, se svou současností se neminul, zakusil i nějakou přiměřenou míru světské slávy, asi i bohatství. 

Hieronymus Bosch: Zahrada pozemských potěšení - Peklo - Foto: archiv

Měšťané madridští a návštěvníci španělské metropole mezi jeho díly chodili uctivě, podrobně je studovali. Výrazy některých z nich vyjadřovaly vědomí kontaktu s nějakou světovou hodnotou, dědictvím. Boschův hlas mi v prostředí té kulturní veřejnosti zněl ale nepatřičně, cize, odjinud. Až když jsem měl tu ojedinělou příležitost vidět jeho díla pohromadě, začal jsem vnímat jejich striktnost, přísnost.

Ta svobodně a do neznámých končin se ubírající fantazie nevyjadřovala okouzlení volností, samozřejmost překračování hranic, nezkrotnost, odhodlání nechat se vést imaginací, ať to bude kamkoliv. Vlastně naopak. Každým tahem jako kdyby ty obrazy říkaly: Nepřekračuj, kroť se, dej si na ten svět pozor. Stačí malá neopatrnost, na chvilku podlehneš, a jsi ztracený. Musíš se modlit jako o život, obrátit se k nebi, nebo tě ten svět vtáhne. Staneš se ztracenou, absurdní směšnou figurkou – ani se nenaděješ, a bude z tebe chlapík s trychtýřem na hlavě.

Zotročí tě hamižnost a vplyneš do řetězce vzájemného okrádání, budeš se potácet mezi nestvůrami, popatříš na odhalenou dívku, zahoříš chtíčem a přeslechneš, že už ti ďábel do ucha hraje na tu svou šalmaj nebo co to vlastně má za instrument. Necháš se strhnout pozemskou radostí, která ti nikdy skutečné naplnění nepřinese, a každý den se budeš posouvat blíž k peklu, ani o tom nebudeš vědět, a skončíš v tom hořícím městě. Mučený, a přitom pořád poháněný nějakou tou nesmyslnou touhou, bezmyšlenkovitě jako můra k plameni.

Svatost je jediná cesta, znělo z těch obrazů. Jen málokdo po ní dokáže jít, ale jiná není. Odtrhnout se od toho všeho, uzavřít se před světem a zacpat si uši před jeho svůdnými písničkami. Dokázat si to všechno odepřít a najít tu skutečnou radost, která lidskou tvář projasní vnitřní září. Obrněn vůlí k askezi se nepřipojit, nestat se součástí těch s velkou imaginací zachycených hříšníků, jejichž těla sice sbírají zkušenost za zkušeností, obličeje ale mají uniformně prázdné, nehezké a neradostné.

Boschův svět je ohromující ve své barvitosti, zároveň ale jako kdyby v něm byly jenom dvě barvy, dvě možnosti. Není to lidské hemžení z obrazů Pietera Breughela, kde se proplétají malost i velikost, radost, legrace, tragédie, ubohost, spása… Na Boschových obrazech jako kdyby šlo vždycky o všechno, život je křehký a vyžaduje velkou sílu vůle a pomoc shůry, aby ho člověk nezahodil. To biblické drama se v něm odehrává každý den. A nad tím vším na jímavé dvojici maleb na dřevěných panelech zachycený jako sotva chodící batole a muž jdoucí na smrt. Narodil se a umřel. Naučil se chodit, aby šel k popravě.

Z přítmí sálů, kde byla Boschova výstava instalovaná, lidé vycházeli zpátky do města, nad kterým by se ten Hieronymus Bosch, jenž mi v Pradu promlouval v hlavě, asi zhrozil. Uklidňujícího světa, kde o všechno jde tak málokdy, většinou nejde o nic a žije se docela příjemně. Pozemsky radostně, bez následků – nebo se to tak alespoň může zdát. Ale stejně. Kdyby mi ve chvíli, kdy byl zážitek z Bosche ještě čerstvý, někdo nabídl skleničku, asi bych se odvrátil v hrůze. A možná se i zmohl na pověstné: Ne, raději knihu.  

1. října 2016