Saulovi stojí za to zavolat
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Televizní seriál teď zažívá zlatý věk. A jedním z vrcholných děl téhle vrcholné éry byla série Breaking Bad (v Česku vysílaná pod vskutku nelákavým názvem Perníkový táta), jež v šesti sezonách popisovala proměnu středoškolského učitele Waltera Whitea ve zlověstného krále byznysu s pervitinem. Tým kolem hlavního scenáristy Vinceho Gilligana vyšel z premisy, která zní jako základ pro černě zábavnou „cool“ show, a vytvořil výjimečně silné drama lidského pádu.
Přesné, úsporné a velice invenční v obraze i slově, místy až bláznivě napínavé a především se silnými figurami včetně odpudivého a zároveň s empatií vykresleného hrdiny, tragické postavy, v něčem až shakespearovské: Walter White je strůjcem svého osudu a pádu, ne hříčkou, jíž smýkají nadosobní síly.
Poslední díl seriálu byl odvysílaný na podzim 2013. Autorskému týmu a kanálu AMC se ale nechtělo svět kriticky i divácky velice úspěšného díla opustit. Vznikl takzvaný spin off, typ seriálu, který vychází z už uzavřeného díla, odehrává se v jeho světě a sleduje třeba jednu z epizodních postav v nějakém jiném čase. Tímhle způsobem je vystavená série Volejte Saulovi (Better Call Saul), kterou AMC (i na české mutaci toho kanálu) vysílá od ledna. Jejím protagonistou je Saul Goodman (Bob Odenkirk), dryjáčnický a upovídaný právník, který se v Breaking Bad při péči o svou zhusta kriminální klientelu často pohybuje hodně daleko za hranou zákona. Volejte Saulovi je jeho origins story, příběh o tom, jak „dorostl“ do figury známé z dřívějšího seriálu. Podle zatím uvedených osmi dílů soudě se Vincemu Gilliganovi a Peteru Gouldovi (scenárista mnoha dílů Breaking Bad) podařilo vytvořit dílo, které dovedně balancuje mezi žádanou odvozeností a originalitou. Rozšiřuje záběr původní série, různými způsoby na ni odkazuje, a zároveň vypráví vlastním stylem a tempem nějaký svůj příběh. Významu a síly Breaking Bad sice velmi pravděpodobně nedosáhne, možná o to ale ani neusiluje a nějaké vlastní opodstatnění by najít mohla.
Volejte Saulovi má jaksi jiného ducha než Breaking Bad, především proto, že má jiného hrdinu. Saul Goodman v původní sérii často představoval komický element, jeho seriál je proto logicky odlehčenější, žádnou řachandu z něj ale Gould a Gilligan nedělají. I příběh Saula Goodmana, který v sérii zatím používá svoje rodné jméno James McGill, je příběh pádu. Hned v úvodu první části autoři „telegrafují“, kam story hrdinu zavede – za pult pekařského stánku v anonymním nákupním centru, kde Saul vede nudnou existenci, do níž jediné vzrušení přinášejí strach z toho, že by ho tam mohl najít někdo z jeho početných nepřátel, a probírání se upomínkami na někdejší pofidérní slávu.
Jeho pád ale sleduje jinou křivku než vzestup a zkáza Waltera Whitea. Ten do děje vstupoval jako uťápnutý, nudný muž, v němž ale smrtelná choroba uvolnila jakýsi temný potenciál a proměnila jej v bezcitného a narcistního zločince s krví na rukou. James McGill je oproti tomu outsider, od nějž okolí čeká spíš to špatné, a on se snaží ta očekávání nenaplnit, před světem a blízkými se nějak ospravedlnit. Zamlada byl budižkničemu, občas se dopouštěl skromných podvodů, z bryndy mu pomohl bratr Chuck, prominentní právník. Vzdělal se v právu, měl dost ubohou praxi, bratr duševně onemocněl, bohatá advokátní kancelář, kde pracoval, se k němu zachovala dost hanebně. Hrdina se to všechno snaží nějak zvládat, je toho ale na něj hodně. Čas od času se dopustí nějakého podfuku, projevuje talent udělat ze všeho tyjátr, zároveň však má svoje hranice, ještě pořád chová ambici jednat v zásadě (třeba s přimhouřením oka) správně. Divákovi je ovšem jasné, že ty hranice budou jednou posunuté daleko za horizont a z Jamese McGilla se stane figura, jež by se té jeho mladší a v něčem docela sympatické verzi asi moc nelíbila.
Gould a Gilligan příběh toho tragikomického advokáta vyprávějí zvolna, často s ním kamera někde chvilku pobývá, jen dokumentuje jeho ušmudlanou existenci, na nějaké velké napětí v dosud odvysílaných dílech nedošlo, nedá se říct, že by Volejte Saula byl seriál nějak strhující. Autoři ale projevují přesnost, často vtip, schopnost na pár replikách vybudovat výraznou epizodní figuru, podobná je i vizuální stránka seriálu – opět přesné a dobře vybrané obrazy z atraktivních lokací města Albuquerque v Novém Mexiku. Volejte Saula je pro fanoušky Breaking Bad příležitost navštívit stará známá místa a staré známé lidi v nich, ukázané ale nějak nově. A těšit se třeba z pohledu na to, jak tým autorů, štáb a herci odvádějí dobrou práci. Následník Breaking Bad přinejmenším budí zvědavost. Kam to asi všechno povede?