Šikana a protekcionismus EU?

,Západ káže vodu, pije víno‘. Jeho řidiči porušují předpisy víc než ty východní

Šikana a protekcionismus EU?
,Západ káže vodu, pije víno‘. Jeho řidiči porušují předpisy víc než ty východní

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Situace v evropské autodopravě je napjatá. Západní státy Evropské unie zavádí nová opatření, která mají zabránit levné pracovní síle z východu. Desetitisíci pokutují firmy, kteří nedodržují minimální mzdu nebo řidiče, kteří porušují zákaz, aby přespávali ve svých autech na parkovištích. Země východní Evropy to ale označují za šikanu a protekcionismus. Jak navíc vyplývá ze závěrů akce českého ministerstva dopravy, nařízení nejvíce porušují právě řidiči kamionů ze západu.

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s ministerstvem práce a sociálních věcí provedlo na konci září mimořádnou preventivní akci, která se zaměřila právě na kontrolu vysílání pracovníků v silniční dopravě. Na hraničních přechodech Rozvadov a Hatě zkontrolovali 58 řidičů, nejvíce z Německa a Polska. Nepokutovali je, pouze je informovali o nových povinnostech vyplývajících z novely zákona o zaměstnanosti a dali jim informační letáky.

Závěry kontrol však byly překvapivé: zaměstnavatelé-autodopravci z tzv. starých členských států EU totiž nové povinnosti plní hůře, než ti z nových členských zemí. „Žádný z řidičů, ať už z Německa, Rakouska, Itálie či dalších zemí, navíc o povinnostech při vysílání neměl ani základní informace. Podivovali se, kolik dokumentů navíc by s sebou museli vozit (a zajistit překlad),“ uvedlo k preventivní akci ministerstvo dopravy.

Novelizovaný zákon o zaměstnanosti zavedl povinnost zaměstnavatele sídlícího v jiném členském státu EU, který vyslal svého zaměstnance do České republiky, uchovávat v místě pracoviště kopie pracovní smlouvy v jazyce státu, do kterého je řidič vyslán.

To všichni řidiči z nových členských států EU naopak měli pracovní smlouvy v pořádku a přeložené do několika evropských jazyků. „To naznačuje, že na území západních sousedů se kontrolují výhradně východní řidiči, a pravidla pro vysílání tak západní státy zneužívají pouze pro ochranu vlastního trhu, nikoliv k ochraně práv zaměstnanců, jimiž nové povinnosti hájí při jednáních,“ dodává ministerstvo.

Přístup západních států se nelíbí také europoslankyni Martině Dlabajové (ALDE/ ANO), která se evropským směrnicím cíleným na autodopravu věnuje. „Západní státy kážou vodu, pijí víno. Výsledek kontrolní akce mne jen utvrzuje v tom, že pravidla pro vysílání využívají s primárním cílem ochránit si svůj vlastní trh před levnou konkurencí z Východu. Vše tak činí pod zástěrkou sociální spravedlnosti a ochrany práv zaměstnanců, kteří ale v realitě figurují až na druhé koleji. Evropa je dnes rozdělená, a to obzvláště v otázce vyslaných pracovníků,“ uvedla europoslankyně pro Echo24.

,Munice‘ pro další vyjednávání

Závěry kontrol chce proto Česko využít „jako munici“ ve vyjednávání o podobě tzv. Balíčku mobility na půdě EU. Balíček stanovuje nová pravidla v autodopravě – řidičům třeba zakazuje, aby po šesti dnech na cestě přespávali v kabině. Místo toho by si měli zaplatit motel. Autodopravcům také nařizuje, že řidičům musí vyplácet minimální mzdu toho daného státu, kterým zrovna projíždí, nebo u sebe musí mít pracovní smlouvu v jazyce daného státu.

„V této chvíli jakýkoliv protiargument na naší straně má velkou váhu a pokud se nám podaří prokázat, že stávající pravidla plníme, určitě jsou to pro nás plusové body. Jako velmi strategické vnímám také to, že se jednalo pouze o prevenci ze strany českých orgánů, nikoliv zběsilé ukládání pokut. Rozhodně se tedy nejedná o nějaké “oplácení stejnou mincí”, ale naopak o vstřícný a konstruktivní postup českých ministerstev, který vnímám velmi pozitivně,“ dodala k tomu Dlabajová.