Rychlost na dálnicích se omezovat nebude, zopakoval německý spolkový ministr dopravy
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Německá vláda se nechystá omezovat rychlost na dálnicích, řekl v pondělí v Berlíně její mluvčí Steffen Seibert. O této možnosti se v posledních dnech ve spolkové republice často debatovalo. Stanovení maximální rychlosti by podpořila těsná většina Němců. Důvodem diskusí byl návrh jedné z vládních pracovních skupin, podle níž by omezení rychlosti vedlo k podstatnému snížení emisí oxidu uhličitého (CO2) a tím ke snazšímu dosažení klimatických cílů.
Rychlostní hranice by navíc podle odborníků snížila počet vážných dopravních nehod, které končí smrtí. I proto ji podporují například policejní odbory. Ministr dopravy Andreas Scheuer (CSU) je naopak jasně proti.
„Spolková vláda nechystá žádný všeobecný rychlostní limit na německých dálnicích,“ vyjádřil v pondělí stejný postoj i Seibert, podle něhož vládní konzervativní unie CDU/CSU a sociální demokracie (SPD) nic takového ani nemají v koaliční smlouvě. Navíc podle něj existují inteligentnější možnosti, jak emise snížit.
Veřejnost by zřejmě stanovení maximální rychlosti rozdělilo. Pro limit 130 kilometrů v hodině se v průzkumu pro veřejnoprávní televizi ARD z minulého týdne vyslovilo 51 procent dotázaných, proti jich bylo 47 procent. Mnohem spíše by takový krok podpořily ženy, a to v poměru 60 ku 38. Z mužů by jich limit chtělo 42 procent, 57 procent jich je proti.
Nejčastěji zákonem danou hranici 130 kilometrů v hodině prosazují voliči Zelených a Levice, proti jsou nejvíce příznivci protestní Alternativy pro Německo (AfD) a svobodných demokratů (FDP). V řadách podpůrců vládních stran konzervativní unie CDU/CSU a sociální demokracie (SPD) jsou názory v podstatě rovnoměrně rozdělené.
Dosavadní zákonná úprava maximální rychlost na německých dálnicích nestanoví. Zároveň však platí obecné doporučení nepřekračovat 130 kilometrů v hodině. Kdo tuto rychlost překročí a stane se účastníkem dopravní nehody, musí počítat s tím, že bude větší mírou ručit za škodu, která při ní vznikla.
Už minulý týden německá organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) oznámila, že požaduje po německé spolkové vládě snížení rychlosti na dálnicích na 120 km/h a na pozemních komunikacích mimo obce jen na 80 km/h. Ekologové si od toho slibují ušetřit 5 milionů tun CO2 ročně. DUH dokonce označuje CDU za „stranu automobilového průmyslu“.
V několika německých městech už byl v minulosti prosazen zákaz vjezdu dieselových automobilů. To CDU dlouhodobě kritizuje, naposledy se nesouhlasné názory ohledně těchto opatření ozývaly na prosincovém sjezdu strany.