Jde to i s „fousisky“
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Album Familiars brooklynské skupiny The Antlers je příkladem emotivního popu, který se ovšem neztrácí ve svých citečkách. Trumpety táhlé, basa houpavá – vše na svém místě.
Kdo by hodnotil kapelu The Antlers podle „vedlejších příznaků“, pravděpodobně by došel k tomu, že to musí být dost strašná skupina. Už jenom ten název – Parohy –, nebezpečně balancující na hranici pitomosti záměrné, ironické a rafinované, která je sama o sobě dnes už dosti obnošená, a pitomosti prostě pitomé.
A pak jsou tu ta vousiska zpěváka, kytaristy a vůbec vůdčího ducha kapely Petera Silbermana. Standardní porost citlivého muže, tvůrčím způsobem potetovaného na těch správných místech – modelového hipstera, u nějž se dá předpokládat, že se na pódiu ladně kroutí a vraští obličej do grimasy jaksi přiměřené exaltovanosti – vocaď pocaď. Videa z koncertů tato očekávání potvrzují. A když se jeden dozví, že nejslavnější deska kapely (Hospice z roku 2009) je konceptuální album o lásce pacientky v pokročilém stadiu rakoviny ke zdravotnímu bratrovi, může být hůl nad kapelou povážlivě nalomena. Neprávem.
The Antlers mohou být vše z výše uvedeného – kromě toho ale tvoří hudbu, jež se dá brát vážně. Peter Silberman začínal jako sólový umělec typu „osamělý mladý muž s kytarou vyzpívává v obýváku svoje stesky“. Jeho první nahrávky vznikaly značně „punkově“ – album The February Tape prý natočil během hodiny v koupelně. To se změnilo se zmíněnou deskou Hospice, která vznikala dva roky a přizval si k ní další muzikanty. Zvuk The Antlers na tomto albu začal směřovat od špinavé jednoduchosti k jakési tragické monumentalitě, Silberman a jeho spoluhráči na něm prokázali schopnost skladby gradovat a nakonec i ten koncept působil realizován ne vyděračsky, ale docela působivě. Album mělo skvělý kritický ohlas a Silberman na ně navázal rovněž ceněnou deskou Burst Apart.
Po třech letech The Antlers přišli s Familiars, sestava kapely se stabilizovala v triu a vůbec to album zní jaksi stabilizovaně – v dobrém slova smyslu. Skladby maximálně ve středním tempu, v nichž je decentně rozmáchlá Silbermanova kytara obalena vrstvami kláves a především dechovými party, táhle znějící trumpeta je pro zvuk Familiars definující. Dodává albu noční atmosféru a spolu s uvolněným rytmem i trochu „najazzlosti“. Písně z Familiars mohou v něčem připomínat britské Talk Talk – popovou kapelu 80. let, která počátkem následující dekády přišla se dvěma alby, jež se totálně vymykala tehdejší produkci a – ač v době vzniku žádný masový ohlas neměla – zanechala v hudbě hlubokou stopu, svou intuitivně se přelévající a přitom přesnou nádherou, do krajnosti jdoucí zjitřeností, kontemplativní silou. V hudbě na Familiars je znát jakási spřízněnost – nejenom v hudbě, ale i v puzení odhodit zábrany a pustit emoce naplno.The Antlers jsou ale jaksi kontrolovanější – dodržovanou písňovou formou a vlastně i povahou té emoce, jíž je deska nesena.
Na Familiars se hodně zpívá o jakémsi vnitřním rozpojení, pocitu, že vlastní vzpomínky se týkají někoho jiného, vystupuje v nich kdosi cizí, jmenovec, dvojník. Ve videu k úvodní písni na desce – k něžné mohutnosti vygradovanému „ploužáku“ Palace – kamera prochází interiérem totálně vybydleného domu, Silberman k tomu zpívá o domově, kde žil jako kluk, z nějž se stal cizinec. Může to působit trochu prvoplánově, ale funguje to.
To téma proměny člověka v bytost sobě vlastně neznámou, nepasující do obrazů z minula, se na Familiars vrací, někdy podáno tísnivě nebo nostalgicky, jindy s nadějí (třeba v Parade, jednom z vrcholů alba) ztráta minulého, odstřižení se od toho může přinášet taky nějakou tlumenou a paradoxní, ale pořád naději. Ta v hudbě The Antlers zní, nijak křičená a zdůrazňovaná, spolu s vláčnými rytmy noci a posmutnělou kytarou, v ornamentech Silbermanova vokálu, ve všech těch drobných aranžérských a muzikantských finesách, díky nimž není album – navzdory jednotnému tempu – monotónní. The Antlers asi ztratili mladickou rozervanost svých prvních alb. Na Familiars ale dokazují, že dospělost nemusí být jenom ztráta.
The Antlers: Familiars (ANTI-/Transgressive Records)