Americká kapela The War on Drugs v Praze

Hudba „dělňasů“ a básníků

Americká kapela The War on Drugs v Praze
Hudba „dělňasů“ a básníků

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Na mém oblíbeném okénku z Rychlých šípů je vyobrazený hoch přezdívaný Tlouštík poté, co byl rodiči potrestán za pozdní příchod. Klečí v koutu místnosti, ve tváři má ale extatický výraz, u úst bublinu, v níž sděluje světu: „Mučte si mě chlebovou polívkou, ale stejně jsem ten nejšťastnější chlapec na světě. Viděl jsem Rychlé šípy.“

Jednou za čas člověk dostane příležitost si prožít a užít podobnou emoci, vděk v takovou chvíli bývá na místě. Například já ho s několika stovkami lidí v narvaném pražském Lucerna Music Baru pocítil v pondělí po koncertě filadelfské kapely The War on Drugs. A vůbec nevylučuji, že o tom večeru budu jednou vyprávět vnoučatům, dočkám-li se. A jestli u toho budou dělat otrávené obličeje, nezastaví mě to.

Je to totiž velká klika, vidět skvělou kapelu v tom jejím – troufnu si odhadnout – nejlepším období. V té chvíli, kdy je skutečně na vrcholu. A to The War on Drugs jsou, z jejich loňské desky Lost in The Dream se stala „okamžitá klasika“, která se dostala na vrcholy mnoha bilančních žebříčků. Je to skutečně mimořádné album s jakýmsi univerzálním apelem, přitom vlastně nijak nápadné, nezní z něj snaha ohromit. Přesto ohromí i posluchače, který se k němu dostane jaksi bez větších očekávání, bez kontextu. Je to paradoxní deska a The War on Drugs jsou v něčem paradoxní kapela, jejich hudba působí organicky, celistvě, samozřejmě, a přitom by neměla. Je utvářena mnoha velice snadno rozpoznatelnými vlivy, a přitom je velmi svá.

Její apel není generačně omezený, bylo to vidět i na skladbě publika pražského koncertu, kde se sešli mladíci a mladice, a zároveň tam bylo možné vidět i padesátníky odvázané způsobem, který by v jejich případě člověk čekal při poslechu kapel jaksi pamětničtějších. Z pódia slyšeli vlastně docela jednoduché písničky vycházející z tradice amerického folk rocku, frontman a kytarista TWoD Adam Granduciel má podobně nosový hlas jako Bob Dylan, jeho hudba je znatelně ovlivněná i tvorbou dalších amerických gigantů – Bruce Springsteena a Toma Pettyho třeba. Kapela zní v mnoha ohledech dost „osmdesátkově“ – barvou klávesových rejstříků a způsobem jejich užití, sólující kytarou. V jádru skladeb The War on Drugs můžou být slyšet písně pro řidiče náklaďáků na dlouhých štrekách, zároveň jsou to ale také „úlety“ – někam nahoru, někam dovnitř, k vrstvám a stěnám zvuku, zvonivým nájezdům Granducielovy kytary, která nikdy neujede k manýristickému sólování, jakkoliv prostor dostává skutečně veliký, komplikovaným změnám tempa a dynamiky (mezi přednosti The War on Drugs patří i jistota, s níž dokážou na intenzitě zvuku přidávat a ubírat drobně, a přitom výrazně). Je to hudba v duchu názvu desky „ztracená ve snu“, a přitom velice tady a teď, mizící někde v dálavách, a taky zůstávající na zemi – díky jednoduché písničkové struktuře, Granducielovu civilnímu vokálnímu projevu někde mezi zpěvem a deklamací. 

Hráčská suverenita všech členů kapely se nepředvádí, slouží celku, nejde o výkon, ale o smysl. Jakkoliv má skupina jasného vůdčího ducha, je její koncert kolektivní vystoupení, společné dílo, do nějž každý člen skupiny přináší nějaký výrazný individuální vklad. Skládají se v cosi rafinovaného a taky prostého, členové The War on Drugs umějí být zároveň „dělňasové“ i básníci. Je to jenom rokenrol, říká se, pravdivě. Podobné zážitky jako byl koncert The War on Drugs ale výrazně zpochybňují to „jenom“. Nakonec se ze všech těch rozmanitých složek skládá cosi velmi jednoduchého a přesvědčivého, prostá emoce podepřená obyčejně znějícími slovy. Posmutnělá touha, sen, který ale neodkládá atributy skutečného světa. V obsáhlém rozhovoru pro časopis Pitchfork Adam Granduciel mluví o tom, jak ho při práci na desce Lost in the Dream sužovaly a poháněly otázky. Má to, co dělám, nějakou hodnotu? Mám nějakou hodnotu já? Jeho hudba jistě představuje nějakou odpověď a je to hudba přesně pro takovouhle otázku, která – položena se skutečnou odpovědností – nevede k nějakému žvanivě předvyloženému a s ohledem na momentální trendy koncipovanému uměníčku, ale k něčemu, co může být hodně jednoduché a hodně uvnitř. Ve stejném textu frontman The War on Drugs popisuje, jak ho v posledních letech ničily panické ataky, a taky své problémy s navazováním kontaktů s lidmi. Zvláštní, slyšet to od autora tak komunikující a otevřené hudby. Některé hodnoty asi musejí být draze vykoupeny. Zní to jako klišé, ale asi to tak nějak bude.

The War on Drugs, 17. 8., Lucerna Music Bar, Praha.

21. srpna 2015