Nejlepší čeští designéři
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Ceny Czech Grand Design byly uděleny již po jedenácté. V deseti kategoriích bylo nominováno celkem 116 autorů. Jasné je, že podle názoru Akademie pocházejí nejlepší designéři z pražské UMPRUM ať už jako studenti absolventi nebo pedagogové.
Hlavní ocenění Grand designér roku tentokrát získalo studio deFORM absolventů Ateliéru produktového designu Jakuba Pollága a Václava Mlynáře. Seznámili se během bakalářského studia na UMPRUM a založili společně studio nazvané deForm, protože v rámci prvního společného projektu deformovali sklo. Zatímco Jakub působí jako intelektuál a inspiraci často hledá v umění, Václav je praktik a perfekcionista, který se nebojí ušpinit si ruce při výrobě modelů a prototypů. V roce 2013 byli Mlynář s Pollágem vyhlášeni objevem roku v rámci cen Elle Decor i Czech Grand Design. Za cyklistickou helmu Krust získali Národní cenu za studentský design. Jedná se o městkou helmu s kšiltem a látkovým potahem, který je možné převlékat.
Zaujali rovněž křesílkem Low Budget, jehož konstrukční plány zdarma rozdávali na Designbloku a šikovný člověk by si ho měl být schopen postavit do 200 korun za materiál. Přípravě kolekce z mramoru nazvané Bianco P předcházela dobrodružná cesta do italské Carrary, zachycená v efektním dokumentárním filmu. Kromě produktového designu vytvářejí rovněž výstavní instalace například pro firmy Nike nebo Heineken a interiéry jako například pražský obchod Freshlabels. Nominováni byli především za svou interaktivní hru Koski, spojující virtuální a fyzickou hru s dřevěnými kostkami a jednoduchý ale efektní policový systém Zig Zag pro švédskou firmu Hem. Pro deForm je typická pracovitost a perfektní komunikační schopnosti.
Dovolím si osobní vzpomínku: když jsem před lety spolupracovala v pozici novinářky na workshopu na UMPRUM, většina studentů úkolu věnovala tak málo nasazení, kolik jim jen systém umožňoval. Václav Mlynář tehdy úkol řešil zodpovědně a byl jediný, kterého napadlo přinést mi ukázat i své další práce. Byly skvělé, tak jsem je publikovala. O pár let později se Jakub a Václav odvážně seznámili s milánskou galeristkou Rossanou Orlandi a dovezli jí svou lampu Transmission, která pak byla vystavena v její galerii v rámci Design Weeku. Naposledy jsme se setkali v Londýně, kde prezentovali projekt pro automobilku Fiat. Jakkoliv jsou každý rok výsledky CGD zpochybňovány, v tomto případě vítězství naprosto rozumím.
Trofej pro vítěze vždy navrhuje vítěz předchozího ročníku. Trofej tak už měla podobu pozlacené špejle, na kterou se přímo na scéně Stavovského divadla namotávala cukrová vata jako symbol pomíjivosti té designové slávy. Takovou trofej navrhli šperkaři Zdeněk Vacek a Daniel Pošta v roce 2012. Speciální skleněnou ampulku s parfémem zase jako trofej pro vítěze navrhli designéři studia Dechem. Vítězka roku 2013 návrhářka Monika Drápalová navrhla vítěze dekorovat japonským kimonem. Letos si vítězové odnášeli stylizovanou korunu ze skleněných střepů od oděvní designérky Liběny Rochové, absolutní vítězky loňského ročníku. Koruna byla vyrobena ve spolupráci se sklárnou Ajeto, a ačkoliv na první pohled působila až překvapivě konzervativně, obsahovala také odlehčující prvek v podobě pásu na zapínání vycházejícího z principu kšiltovek.