Faltýnkovo vystoupení

Faltýnkovo politikaření. Na grilování Babišovy pravé ruky budou mít poslanci zřejmě minimum času

Faltýnkovo vystoupení
Faltýnkovo politikaření. Na grilování Babišovy pravé ruky budou mít poslanci zřejmě minimum času

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Jaká byla role prvního místopředsedy hnutí Jaroslava Faltýnka v kauze Kapsch a kdo navrhl nyní vazebně stíhaného Jiřího Švachulu do představenstva Českých drah. Těmto a podobným otázkám bude ve sněmovně čelit pravá ruka premiéra Jaroslav Faltýnek. Poslanci však s největší pravděpodobností dostanou minimum možného času, aby politika z hnutí ANO grilovali. Faltýnek totiž s vládní koalicí prosadil, aby se bod nazvaný „informace vlády o výběrovém řízení na mýtný systém“ projednal po písemných interpelacích.

V takovém případě je bod otevřen v 11 hodin dopoledne a zákonodárci mají přibližně dvě hodiny na projednání do obědové pauzy. Schůze pak bude pokračovat ve 14:30 pravidelnými ústními interpelacemi. Zařazení bodu na tuto dobu velmi tvrdě kritizovala opozice, podle které jde o úhybný manévr.

„Na čtvrtek jsme si schválili a pevně zařadili dlouho projednávané a dlouho ležící zprávy o činnosti či o hospodaření České televize, kde hnutí ANO dlouhodobě lavíruje, a myslím, že to je pokus, jak zabránit projednání těmchto bodů ve čtvrtek, protože evidentně kdybychom vyhověli návrhu pana předsedy Faltýnka, z parlamentní zkušenosti si můžeme říct, že ty dvě hodiny jednacího dne na ty zprávy stoprocentně nedojde. Já vím, že to je vedlejší efekt, že to není hlavním motivem, ale je to zase příjemný vedlejší efekt. A nám to připadá politicky naprosto podivné,“ řekl při úterním jednání předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura.

Podobně to viděl i předseda poslaneckého klubu Jan Bartošek, podle kterého se ukazuje, že ANO už není dávno nepolitické hnutí. „Jsem přesvědčen, že na ten bod je potřeba mít dostatek prostoru i z toho důvodu, že hnutí ANO se mnohdy – a dost často – vymezovalo proti politickým stranám a tomu, co se v nich děje, a proti těm praktikám. Ukazuje se, že v praxi ani hnutí ANO není imunní. A jsem přesvědčen, že má-li to být seriózní debata, nechť proběhne, je na ni dost času a můžeme o tom společně diskutovat,“ uvedl Bartošek s tím, aby se bod projednával v úterý.

Předseda poslaneckého klubu hnutí ANO Jaroslav Faltýnek se tak šikovně vyhl možnému poslaneckému grilování, kdy ve svém vystoupení u řečnického pultíku může využít celý čas. Na případné otázky opozičních politiků by tak nemuselo dojít vůbec. Podobné pochybnosti má i předseda České pirátské strany Ivan Bartoš. „Vzhledem k tomu, že v projednaném bodě meritorně nepůjde vůbec o mýto, tak nemohu říct. Obecně myslím, že dvě hodiny na projednání jsou málo. Jenom včera trvalo dvě hodiny hlasování o vydání Miloslava Roznera. To, že to byl záměr odsunout a omezit časem, si myslím,“ řekl Bartoš pro Echo24.

Pravicová ODS zase doufá, že se jednání zúčastní i premiér Andrej Babiš. „ODS navrhovala, aby se kauzou Kapsch a prvního místopředsedy Jaroslava Faltýnka sněmovna zabývala už v úterý. Bohužel jsme byli vládní koalicí přehlasováni. Věřím, že se pan premiér jednání zúčastní a zodpoví naše otázky, které se této kauzy týkají,“ řekl pro Echo24 Petr Fiala.

Faltýnek se tak může vyhnout podobné situaci, které čelil tehdejší ministr financí Andrej Babiš v roce 2016. Tehdy na mimořádné schůzi musel nynější premiér vysvětlit, kdo vlastnil při získání dotace farmu Čapí hnízdo. Nynější premiér tehdy řečnil hodinu a půl a celá schůze se protáhla na čtyři hodiny.

Faltýnkova role u mýta

Nejhlasitěji se projednání bodu „informace vlády o výběrovém řízení na mýtný systém“ dožadovaly v úterý kluby ODS a Pirátů. Komunisté se k záměru projednat tento bod také přidali. V hlasování se nicméně podobně jako SPD zdrželi. Pro projednání bodu okamžitě hlasoval celý zbytek koalice. Proti se postavili někteří členové hnutí ANO a sociální demokracie. Výjimku tvořil poslanec z vládního hnutí ANO Milan Feranec, kterého Jaroslav Faltýnek dosadil v minulosti do dozorčích rad ČD-Telematika a ČD-Informační systémy. Obě společnosti jsou dceřinnými firmami Českých drah. Ferance v loňském červenci odvolal z postu předsedy dozorčí rady ČD ministr dopravy Dan Ťok.

Poslance bude nejvíce zajímat zapojení Jaroslava Faltýnka v tendru na nový mýtný systém. V kauze se má podle detektivů z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) jednat o zločinu přijetí úplatku, podplácení a zneužití pravomoci úřední osoby. „Karel Feix (ředitel společnosti Kapsch) se snažil ovlivnit výsledek veřejné zakázky na systém elektronického mýtného mimo jiné i tak, že prostřednictvím Jaroslava Faltýnka usiloval o to, aby před­seda ÚOHS Petr Rafaj zrušil tuto veřejnou zakázku či případně docílil takového časového oddálení rozhodnutí ÚOHS o této veřejné zakázce, kdy by již nebylo možno v řádné době vyhlásit vítěze veřejné zakázky, a ČR by tak byla nucena opět uzavřít smlouvu na provozování mýtného systému se společností Kapsch,“ cituje deník Právo z přepisu policejních odposlechů.

Podle odposlechů se měl nejdříve Jaroslav Faltýnek sejít s šéfem společnosti Kapsch Karlem Feixem a poté i s předsedou ÚOHS Petrem Rafajem. Odposlechy zachytily, že se Rafaj Faltýnka ptá, co má přesně udělat, aby „mohlo k tomuto výsledku směřovat činnost úřadu“. Antimonopolní úřad následně výsledek zakázky, v níž nad Kapschem zvítězilo konsorcium firem CzechToll a slovenské SkyToll, zrušil.

Zákonodárci se také pokusí zjistit, kdo z hnutí ANO navrhl radního měststké části Brno-střed Jiřího Švachulu do dozorčí rady ČD Cargo. „Zda to byl pan ministr Ťok, nebo druhý expert na dopravu, pan předseda poslaneckého klubu hnutí ANO Jaroslav Faltýnek, nebo bývalý primátor Vokřál. Mě by to prostě zajímalo. Není samo sebou, aby představenstvo komunálního politika jen tak zvolilo do dozorčí rady ne městského podniku, ale dceřiné firmy našeho národního dopravce. Musel mít vlivné přímluvce. Musel mít někoho, kdo ho do té funkce navrhl, prosadil, a pak ho formálně zvolilo tehdejší představenstvo Českých drah,“ řekl Zbyněk Stanjura.