Hra EU o zákaz spalovacích motorů. Fiala chce zmírnění, jiné země žádají odklad
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Zákaz prodeje aut se spalovacími motory je znovu bodem jednání. Na stůl se totiž dostal k členským zemím Evropské unie, které se nyní budou zabývat návrhem schváleným Evropským parlamentem. Europoslanci totiž na začátku června většinově odsouhlasili, že dojde k zákazu prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035. Ne všechny státy však s návrhem budou souhlasit. Skupina pěti zemí například chce pětiletý odklad. Německo slovy ministra financí Christiana Lindnera návrh odmítá, přesto jeho vládní kolegové mluví jinak. Svou verzi k vyjednání má také Česká republika, která za necelý týden přebírá předsednictví v Radě Evropské unie.
Neuvážený krok, který může poškodit českou i evropskou ekonomiku. Těmito slovy kritičtí europoslanci hodnotili schválení zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035, které odsouhlasil Evropský parlament. Návrh zatím nepočítá s tím, že by padl i na ojeté vozy. Při hlasování pro něj zvedlo ruku 339 europoslanců, 249 bylo proti a 24 se zdrželo.
Opatření spadá do klimatického balíčku, který má vést ke snížení emisí skleníkových plynů pro rok 2030. Nyní přistál návrh členským zemím Evropské unie. V úterý se proto sejdou ministři životního prostředí, Českou republiku bude reprezentovat šéfka resortu Anna Hubáčková (KDU-ČSL). Ta v minulosti prohlásila, že se jí zdá zákaz prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035 přijatelný.
Jinak mluví premiér Petr Fiala (ODS), který chce využít českého předsednictví Rady Evropské unie a prosadit mírnější parametry. Podle jeho dřívějšího vyjádření by zákaz neměl být ze 100 procent, ale pouze z 90 procent. „Chceme jednat o kompromisním znění legislativy. Budeme usilovat alespoň o to, aby ten zákaz v roce 2035 nebyl 100 procent, ale 90 procent,“ řekl v polovině června Fiala.
Podle něj by tak mohly automobilky zachovat jistou možnost výroby aut se spalovacími motory. „Musí být zajištěna pro občany rozumná, cenově dostupná alternativa,“ řekl Fiala s tím, že současné rozhodnutí je špatně načasované a nepromyšlené.
Jednání ministrů životního prostředí jsou první ze série schůzek, které se budou nad tímto návrhem konat. Poté, co europoslanci návrh schválili, tak bude probírán mezi zástupci Evropského parlamentu, Evropské komise a Radou EU. Členské země tak do výsledné podoby ještě mohou promluvit. Kompromis, který následně z jednání vzejde, bude pak znovu hlasován v europarlamentu a na Radě EU.
K návrhu se státy v současné době staví odlišně. Jednota není ani v německé vládě, kde se jeví jako největší kritik liberální svobodný demokrat a ministr financí Christian Lindner. K němu se přidal i jeho stranický kolega a ministr dopravy Volker Wissing. Oproti nim stojí zelená ministryně životního prostředí Steffi Lemkeová, podle které spolková vláda návrh plně podporuje.
Proti návrhu se však staví i členové francouzské vlády a také další země. Agentura Reuters v pátek uvedla, že pětice zemí ve složení Itálie, Portugalska, Slovenska, Bulharska a Rumunska požadují pětiletý odklad zmíněného zákazu spalovacích motorů. Podle agentury to vyplývá z dokumentu, na kterém se státy dohodly.
Státy mají podle dokumentu usilovat, aby se emise u nových osobních aut musely do roku 2035 snížit o 90 procent a o 100 procent by došlo až v roce 2040.