Na silnicích první třídy se bude platit mýto, oznámil ministr Kremlík
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Nulová sazba mýta na silnicích první třídy asi nebude. Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) by její zavedení zpochybnilo mýtný tendr. Ministr to uvedl na svém twitterovém účtu. Krajům, které o nulovou sazbu žádaly, chce nabídnout jinou kompenzaci. Kraje se na zavedení bezplatného mýta na silnicích první třídy, o které se systém v příštím roce rozšíří, dohodly s předchozím ministrem dopravy Danem Ťokem. Nulovou sazbu žádaly na celkem 600 kilometrech.
„Rozšíření mýta na dalších silnicích první třídy se nevyhneme. Nulová sazba by zpochybnila tendr. V pondělí o tom informuji Svaz měst a obcí a současně navrhnu kompenzační opatření,“ uvedl Kremlík na twitteru. Jaké opatření krajům nabídne nespecifikoval.
Kraje proti rozšíření mýta o celkem 870 kilometrů silnic první třídy dlouhodobě protestovaly. Obávaly se, že zpoplatněné úseky řidiči kamionů budou objíždět po krajských silnicích. Tomu by podle Kremlíka měla zamezit policie, která by měla objíždění mýta hlídat. Kremlík dodal, se na tom dohodl s ministrem vnitra Janem Hamáčkem (ČSSD).
Mýtný systém se v příštím roce rozšíří o 870 kilometrů silnic první třídy. Kraje z nich vybraly 600 kilometrů, na nichž si přály zavedené nulové sazby. Umožňovalo jim to memorandum, které loni uzavřely s Ťokem. Bývalý ministr v memorandu slíbil, že stát bude výběr krajů respektovat. Předsedkyně Asociace krajů Jana Mračková Vildumetzová minulý týden uvedla, že v případě zpoplatnění všech úseků by kraje měly dostat peníze z výběru mýta na opravy silnic nižších tříd.
Kremlík se na twitteru rovněž vyjádřil ke své neúčasti v nedělních Otázkách Václava Moravce, kam byl pozván. „Nechci sedět ve studiu a říkat, že se nesmím nebo nemohu vyjádřit. To je důvod, proč jsem odmítl pozvání. Jednou se (pozvání) týkalo soudního sporu, jehož jsme vedlejším účastníkem, podruhé rozhodnutí dozorčí rady Českých drah, které vycházelo z režimových informací,“ uvedl ministr.
Nový mýtný systém se satelitní technologií by měl být na silnicích první třídy od ledna 2020. Na dálnicích by měl fungovat o měsíc dřív. Provozovatelem bude konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Po rozšíření bude mýtný systém na 2300 kilometrech dálnic a silnic první třídy.