EDITORIAL DALIBORA BALŠÍNKA

Kontrarevoluce na sociálních sítích?

EDITORIAL DALIBORA BALŠÍNKA
Kontrarevoluce na sociálních sítích?

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Bylo to před nedávnem, kdy jsem psal o zásadním vlivu sociálních sítí na atmosféru ve společnosti. Staly se dominantní platformou, kde se odehrává společenská diskuse. Je sice stále signifikantní skupina, která žije spokojený život bez sociálních sítí, ale ty ostatní skupiny jsou větší.

Síť Twitter, kterou koupil Elon Musk, označovaný za nejbohatšího člověka na planetě, sice nepatří k největším, ale je vnímána jako nejvlivnější. Je to sociální síť politiků, celebrit a novinářů a její společenský dopad se odvozuje z vlivu na influencery, kteří pak třeba jinde nebo jinak ovlivňují dění ve společnosti.

Právě jako vlivná síť se nevyhnula blokačním-cenzurním zásahům, které se dějí stejně nesystémově a netransparentně jako například u Facebooku. Omezování přitom více zasahovala ty, kteří se vymezovali proti módním trendům levicových liberálních elit v euroamerickém světě. V tom jiném mohl extremismus řádit v zásadě bez omezení.

Nejviditelnějším zásahem bylo zrušení účtů na Facebooku a Twitteru před posledním prezidentskými volbami Donaldu Trumpovi. Bez ohledu na názor na Donalda Trumpa šlo o legitimně zvoleného prezidenta největší světové mocnosti, technologické firmy ukázaly sílu a zablokovaly mu přístup ke komunikaci s veřejností, protože se jim nelíbily jeho názory.

Když tento zásah prošel bez následků, tak drtivá většina uživatelů sociálních sítí bude neméně bezmocná. Byla to lekce jiné, nově se formující moci mimo dosavadní právní a demokratický systém. Když zmiňuji právní rámec, tak jde především o to, že stále není nijak definován právní rámec, v němž sociální sítě fungují.

Je zřejmá shoda, že jde o média, avšak neplatí pro ně stejná pravidla jako pro ostatní, především jde o odpovědnost za šíření obsahu. Je to dáno jednak tím, že jsou globální, že obsah, který se jejich prostřednictvím šíří, je masivní a na rozdíl od jakýchkoli jiných médií neverifikovaný. Označují se za komunitu a zasahují podle porušení nejasných pravidel komunity, proto jedny blokují jiné a jiné zase ne.

Teď do světa sociálních sítí vstoupil Elon Musk, výstřední majitel progresivní elektroautomobilky Tesla a dobyvatel vesmíru. Když před několika dny ovládl Twitter, vyhodil z práce většinu managementu a poděsil progresivistický svět názory, že nebude omezovat svobodu slova a že by se Twitter mohl vrátit Donaldu Trumpovi.

Vedle progresivistů okamžitě reagovaly i velké globální firmy, že na sociální síti nebudou inzerovat. Elon Musk je nevypočitatelný provokatér, geniální marketér, ale také součást globálního ekonomického systému, jím ovládaná Tesla patří mezi nejcennější firmy na světě. Těžko předvídat, kam až se svými provokacemi a plány s vlivnou sociální sítí zajde, ale zcela určitě upozornil na vážný problém, kdy některé názory mohou být šířeny bezbřeze a jiné jsou potlačovány.

8. listopadu 2022