ZAVÍRÁNÍ ŠKOL

Uzavírání škol byla katastrofa. Ekonomické následky se potáhnou desítky let

ZAVÍRÁNÍ ŠKOL
Uzavírání škol byla katastrofa. Ekonomické následky se potáhnou desítky let

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Pandemie se ve veřejném prostoru opět probouzí a na podzim se s otevřením škol „čísla“ vrátí i mezi děti a žáky. Odhady následků dvou let uzavírání škol přitom poukazují na katastrofu globálního rozsahu, kvůli které utrpěla gramotnost dětí i světová ekonomika, která bude dopady cítit i za desítky let. České děti si s bývalou vládou Andreje Babiše (ANO) zažily rekordní dobu uzavření škol. A desetitisíce z nich si prožily dlouhé výpadky i v posledním roce.

Jak ukazují nová data i odhady z poslední doby, pohled na uplynulé dva roky pandemie nevětší dětem příliš pozitivní výhled do budoucna. Dopady jsou samozřejmě výrazně odlišné v různých částech světa v závislosti na rozvinutosti ekonomik či délce uzavření škol. Jak upozorňuje The Economist, v řadě zemí se například uzávěry a distanční výuka táhly až do konce letošního školního roku, v některých zemích se pak výuka ještě nevzpamatovala a nová data ukazují, že dopady mohou být ještě horší, než se očekávalo.

Podle odhadů Světové banky tak například v chudších a rozvojových zemích výrazně klesl podíl desetiletých dětí, které jsou schopné číst či rozumět jednoduchému textu, i v rozvinutých zemích však zůstaly děti až pět měsíců pozadu oproti dobám před pandemií. To přitom s sebou může nést trvalé následky pro jejich produktivitu a výdělky v budoucnu, stejně tak jako dopady pro světovou ekonomiku, které se potáhnou desítky let.

Podle reportu mezinárodní poradenské společnosti McKinsey, která situaci nazývá „globální krizí“, může pandemický výpadek výuky stát ještě v roce 2040 světové HDP propad o 0,9 %, Světová banka pak odhaduje, že dnešní děti přijdou za svého života o výdělky v hodnotě 21 bilionů dolarů, oproti odhadům z roku 2020 jde tak o více než dvojnásobek.

I v Česku vznikly odhady upozorňující na vysoké ztráty, které s sebou nesou dopady pandemie. Ekonomové z Institutu demokracie a ekonomické analýzy (IDEA) při akademickém pracovišti CERGE-EI na jaře minulého roku upozornili, že uzavírání škol či tříd kvůli šíření covidu-19 a převádění výuky na dálku může mít do budoucna negativní vliv na hospodářství. I jeden týden distančního vzdělávání v Česku podle jejich studie může vést ke ztrátě až 33 miliard korun.

Při úplném výpadku výuky pak i na dvojnásobek. Průměrný český žák by podle tehdejší studie za každý týden úplné výluky vzdělávání přišel za svůj produktivní život o 35 000 korun hrubého příjmu v důsledku snížené produktivity práce. Kvůli poklesu vzdělanosti v důsledku výuky na dálku se podle studie později sníží produktivita práce, výdělky i příjmy veřejných rozpočtů z odvodů zaměstnavatelů.

Podle zjištění společností PAQ Research a Kalibro z konce minulého roku žáci za dobu epidemie ztratili v průměru asi tři měsíce učení. V češtině se proti době před covidem-19 zhoršily výsledky dětí na jaře minulého roku v 60 procentech škol a v matematice v 69 procentech. Mezi školami byly ovšem rozdíly. Zatímco v některých se možná podařilo učivo s žáky již zase dohnat, jiné s tím mohou mít nadále potíže. Horší výpadky přitom zaznamenaly také děti, které nenalezly podporu s výukou u rodičů, průzkum také nezahrnoval sociálně nejslabší školy, kde mohly být výsledky ještě horší. Výrazné dopady do rozpočtu by pak mělo i případné předčasné ukončování studia v důsledku výpadků.

Vláda Andreje Babiše (ANO) čelila kvůli rekordní době uzavírání škol značné kritice, například ve školním roce 2020/2021 byly základní a střední školy kvůli epidemii zavřené pětinu až dvě třetiny času. Nejvíce času doma strávili středoškoláci, a to 130 ze 191 dnů. V posledním školním roce ani jedna z vlád nesáhla k plošnému uzavření vzdělávacích institucí, řada škol ale musela poslat do karantény mnoho tříd a pedagogů, někde byla vyhlášená ředitelská volna.

Ministerstvo školství vyčlenilo na „dohánění“ výuky zvláštní prostředky. Doučování po výuce na dálku se loni na podzim účastnilo zhruba 247 000 žáků základních a středních škol. Z dětí a studentů, kteří měli nárok, se zapojilo 22 procent. Doučování po distanční výuce organizovalo podle resortu 94 procent škol, většina z nich se věnovala dohánění učiva, menší část i socializačním aktivitám. Ministerstvo školství poskytlo v Národním plánu doučování na snížení vzdělanostních rozdílů po výuce na dálku 250 milionů korun. Tyto peníze měly školy vyčerpat od září do prosince. V současnosti program doučování pokračuje s evropskými penězi z Národního plánu obnovy. Od ledna do srpna na něj ministerstvo vyčlenilo 430 milionů korun.

15. července 2022