Parkoviště Škoda Auto se plní nedodělanými Octaviemi. Chybí důležité součástky
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto se plní tisícovkami nedodělaných vozů modelu Octavia. Na vině je podle škodováckých odborářů nedostatek dílů od dodavatelských firem, případně nedostatečná kvalita součástek. Počet nekompletních aut klíčového modelu se vyšplhal na více než čtyři tisíce. S informací přišel týdeník odborového svazu Škodovácký odborář.
Během jednoho týdne přibylo podle deníku Hospodářské noviny asi 2 500 nedodělků, které zabírají místo na parkovišti u výrobny. Problém se objevil v době, kdy od pondělí začala celozávodní dovolená, která v některých případech bude trvat až dva týdny.
„Společnost podniká veškeré kroky pro to, aby byly vozy dokončeny a dodány v řádném termínu a v požadované kvalitě. Konkrétní detaily výrobního programu nezveřejňujeme,“ prohlásila pro HN mluvčí automobilky Kamila Biddle, která ovšem nespecifikovala opatření přijatá vedením ani výši škod, způsobenými prodlevou ve výrobě.
Odboráři upozorňují, že za zpožděním výroby a vysokým počtem nedodělaných vozů stojí především nekvalitní nebo nedodané díly. „Stále se zvyšuje počet nekompletních vozů s kvalitativními nedostatky těsnění dveří a nově také s chybějícími díly z firem postižených COVID-19. Jedná se například o skupinová světla či chybějící sedačky,“ uvedli odboráři v týdeníku Škodovácký odborář.
Automobilka se podle informací odborářů snažila komplikovanou situaci řešit dobrovolnými přesčasy pracovníku, kteří pracovali na zmenšení rozpracovanosti Octavie typu A8, aby se tyto vozy co nejdříve dostaly k zákazníkům.
Ke zdržení navíc přispělo přehřátí na montážní lince v noci na pondělí. „Naneštěstí došlo ještě ke 195 minut dlouhému prostoji na zvedacím zařízení na montážní lince, které se začalo přehřívat po víkendové úpravě na těžší elektrovozy,“ uvedli odboráři ve svém týdeníku.
Během nynější celozávodní dovolené se počet nedodělaných vozů měnit nebude. Firma odstávku využije jako každý rok k údržbě, řekla mluvčí Kamila Biddle. Podle odborářů bude firma významně investovat do nových zařízení a technologií. Například v Kvasinách na Rychnovsku v lakovně instaluje hned několik robotických pracovišť, která budou čítat zhruba 13 nových robotů.
Koronavirová krize znamenala obrovský problém nejen pro samotné automobilky, ale i pro jejich dodavatele, kteří musí kvůli propadu příjmů propouštět. Zatím se podle dostupných informací jednalo hlavně o externí pracovníky, uvažuje se ale také o propouštění těch kmenových, pokud se situace rychle nevrátí na předkoronavirovou úroveň. „Větší problém ale představuje nejistota a malá zakázková vytíženost. Firmy mají problémy s plánováním výroby,“ uvedl pro HN partner ve společnosti EY Petr Knap, který ale nechtěl spekulovat, zda právě zmíněné potíže přispěly ke zdržení výroby vozů modelu Octavia.
Právě Octavia je pro mladoboleslavskou automobilku klíčovým modelem. Jedná se o nejoblíbenější řadu vozidel značky Škoda a jen vloni se vyrobilo zhruba 360 tisíc kusů. Zároveň jde také o přibližně každé čtvrté prodané auto této značky. Loni na podzim Škoda představila čtvrtou generaci modelu. Třetí generaci Octavií přestala automobilka vyrábět na konci června.
Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39 000 zaměstnanců, z toho v ČR téměř 34 000.
Hospodářské noviny poukazují na to, že současný problém není zdaleka první, s nímž se Octavie, ale i celý koncern včetně Volkswagenu, potýká. Problémy se týkají často především softwarovu. Například letos na jaře se Octavia potýkala s poruchou, která mohla vést k výpadkům služby asistenta pro tísňové volání. Tuto funkci přitom musí mít všechny vozy vyrobené od března roku 2018.
Před pěti lety pak propukl emisní skandál, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) oznámila, že v automobilech koncernu Volkswagen objevila zařízení, které dokáže ovlivnit množství vypouštěných emisí. Daný software umí rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky sníží. V USA Volkswagen vyplatil každému majiteli dotčeného vozu odškodné 5100 až 10 000 dolarů a nabídl opravu či zpětný odkup těchto vozů. V Česku se prodalo zhruba 165 000 dotčených vozidel.