„Frustrace řidičů poroste.“ Fialovu slevu na benzin a naftu vymaže ropné embargo
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Pro řidiče začíná platit úleva v podobě snížení spotřební daně z pohonných hmot. Čím dál více je ale jasné, že se nebude jednat o žádnou výraznou změnu. Opatření vlády Petra Fialy, které má zlevnit benzin i naftu o 1,50 korun na litr, totiž přichází v době, kdy se EU dohodla na částečném embargu na ruskou ropu. Ačkoliv tedy především nafta nyní zlevňovala, lze téměř jistě očekávat opětovný skok cen. Pokud se bude situace na trhu ještě dramatizovat, neprojeví se slibovaný efekt od počátku kritizovaného opatření vůbec a vláda vynaloží další zbytečné miliardy z rozpočtu.
Lídři EU se na summitu v Bruselu dohodli na tom, že unie sníží v rámci několika měsíců dovoz ruské ropy o 90 procent. Zastavit by se měly všechny importy ropy pomocí tankerů, ropa tedy bude proudit jen ropovody. Kvůli vyjednané výjimce by ropovody měla ropa proudit ropovodem Družba právě do Česka, Maďarska a na Slovensko. Naopak Němci a Poláci, kteří jsou na Družbu také napojeni, výjimky využívat nechtějí.
V období do začátku příštího roku se tedy EU odstřihne od zhruba dvou třetin dodávek ruské ropy. Embargo tedy citelně přispívá k růstu cen ropy na světových trzích. Cena ropy Brent na světových trzích se včera vyhoupla přes hodnotu 124 dolarů za barel, a je tak nejdražší od března, kdy vrcholila panika způsobená ruskou invazí. Tehdy se cena nafty v Česku dostala na úroveň kolem 50 korun za litr a nejdražší v historii byl tehdy i benzin.
Litr benzinu Natural 95 klesal nyní pod 46 korun, nafta se drží lehce nad 46 korunami za litr. To se však začne zřejmě brzy měnit. „Je třeba počítat s citelným nárůstem pohonných hmot u nás. Byť zdražení k 50 korunám za litr zabrání politika vlády spočívající v kontrole marží čerpacích stanic a distributorů,“ uvedl pro Echo24 hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Od prvního června začíná do září platit opatření v podobě snížení spotřební daně u paliv o 1,50 korun za litr. Z litru benzinu se dosud odváděla daň 12,84 koruny a u nafty 9,95 koruny. Ministerstvo financí už dříve uvedlo, že ceny u čerpacích stanic by mohly díky snížení spotřební daně klesnout až o 1,80 koruny na litr. Očekávaný efekt se ale pravděpodobně nedostaví.
„Vládu vyjde opatření zhruba na miliardu korun měsíčně. Řidiči ale změnu kvůli znatelnému zdražování pohonných hmot, jež lze kvůli zdražující ropě čekat v příštích dnech a týdnech, prakticky vůbec nepocítí. Už v polovině června mohou být pohonné hmoty znatelně dražší než nyní, a to navzdory právě snížení daně. To vyvolá frustraci řady řidičů. Krok navíc s gustem znovu napadne opozice,“ předpovídá Kovanda.
„Motoristé se těší na pokles spotřební daně od začátku června, nicméně dopad bude spíše pozvolný. A pokud narazí na zhoršující se situaci na trhu, nemusí se nakonec v cenách vůbec projevit,“ uvedl k situaci ještě před zavedením ropného embarga i analytik XTB Jiří Tyleček.
Vláda zatím neuvedla, zda bude mít v plánu udržet snížení sazby i po konci září. Podle ministra financí Zbyňka Stanjury to bude záviset na vývoji cen na světových trzích. Řekl také, že do konce září budou pokračovat kontroly marží u prodejců, aby byla podle Stanjury jistota, že se snížení daně do ceny promítne.
Další připravovanou změnou je také konec povinného přimíchávání biosložky do motorové nafty a benzinu od července. Omezí se i okruh vozidel, za která musí podnikatelé platit silniční daň. Zaměstnanci, kteří využívají k soukromým účelům služební nízkoemisní vozidla, například elektromobily, se mají dočkat daňového zvýhodnění proti klasickým vozidlům na benzin nebo naftu.