Apple a Google čelí epickému soupeři
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Technologičtí giganti čelí kritice ze všech stran. O potřebě jejich rozbití či regulace mluví tak rozdílní lidé, jako je progresivistický finančník George Soros, prezident USA Donald Trump nebo český miliardář Daniel Křetínský. Přes několik zahájených antitrustových vyšetřování a vysokých pokut ze strany regulátorů se jejich vliv zatím nepodařilo omezit. Nyní však přichází velký vyzyvatel ze soukromé sféry.
Videoherní developer Epic Games v jeden den zažaloval jak Apple, tak Google. Pokud uspěje, může to změnit fungování obou firem.
Fortnite lze totiž hrát v základní verzi zcela zdarma, ale lidé si mohou ve hře nakoupit nejrůznější vylepšení. Pokud tak učiní přes mobil, Google a Apple, které dohromady ovládají trh s mobilními operačními systémy, si strhnou 30 %. Obě firmy mají ve svých podmínkách, že ze všech nákupů učiněných skrze aplikace stažené z jejich obchodů App Store a Google Play si mohou nárokovat právě 30 %, výjimkou je předplatné, kde si ponechávají pouze 15 %. Apple ke všemu umožňuje stahování aplikací do jeho mobilů jen přes App Store. Google je o něco liberálnější, umožňuje stahování aplikací i bez využíti jeho oficiálního obchodu, i když Epic Games tvrdí, že v reálu je to pro developery velmi složité.
Epic Games tedy nově umožnily v mobilní verzi své hry nakupovat buď přes Apple a Google, nebo přímou platbou Epic Games, což bylo o 20 % levnější. Apple i Google to označily za porušení smluvních podmínek a hru Fortnite okamžitě odstranily ze svých obchodů, přesně jak Epic Games předpokládaly, a okamžitě Google i Apple zažalovaly za zneužití svého postavení na trhu.
O tom, že celá akce byla předem plánovaná, svědčí i to, že Epic Games se ihned vytasily s připravenou reklamní kampaní. Nejprominentnější je klip parodující starou reklamu Apple z roku 1984 a inspirovanou románem George Orwella 1984. V reklamě mladá běžkyně hodí kladivo do obrazovky vysílající přednášku Velkého bratra. Verze od Epic Games se liší hlavně v tom, že je animovaná a místo Velkého bratra na obrazovce burcuje Velké jablko.
Epic Games jsou samozřejmě motivovány hlavně penězi, vadí jim, že 30 % z jejich mobilních prodejů skončí v kapsách Googlu a Applu, které se brání, že oněch 30 % je nutný poplatek za služby, jež zprostředkovávají, a za digitální ochranu, kterou aplikacím poskytují. Není však pochyb, že pokud by Epic Games soudní spor vyhrály, bude to lepší jak pro menší developery, tak pro koncové uživatele. Menší vývojáři by mohli nabízet své produkty za konkurenceschopnější ceny. Zákazníci zase ocení levnější on-line nákupy. Některé aplikace dokonce nyní kvůli 30% přirážce nákupy neumožňují, i kdyby to dávalo smysl. Aplikace pro čtení elektronických knih Kindle od Amazonu tak na výrobcích od Applu nemá zabudovaný obchod. Na praktiky Googlu a Applu si stěžovala například firma Match Group, majitel známé seznamovací aplikace Tinder.
Epic Games taktéž poukazují na precedent z roku 2001. Tehdy žaloba proti Microsoftu donutila otevřít dalším jeho počítačový operační systém Windows.
Je možné, že na výsledek soudu budeme čekat roky. Každopádně je to další významný krok k omezení moci technologických gigantů.