EXPERIMENTÁLNÍ ZBRAŇ

Číňané mají nadzvukový motor, který trhá rekordy. Střela tak překoná nejpokročilejší obranu

EXPERIMENTÁLNÍ ZBRAŇ
Číňané mají nadzvukový motor, který trhá rekordy. Střela tak překoná nejpokročilejší obranu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Pozemní test nového čínského motoru typu scramjet (supersonic-combusting ramjet, tzn. náporový motor se spalováním v nadzvukovém režimu) pokořil dosavadní rekord v délce doby provozu. Čína byla schopna udržet motor na maximálním výkonu po dobu nejméně 10 minut, což je nejdéle na světě. Vojenské použití takového motoru by mohlo znamenat, že jím poháněný letoun či raketa nebude spolehlivě zastavitelná ani těmi nejpokročilejšími obrannými systémy. O testu psal deník South China Morning Post.

Dosavadní rekord držel experimentální letoun Spojených států Boeing X-51A Waverider. Jeho motor vydržel být v chodu po dobu 210 sekund a dosáhl rychlosti Mach 5. V roce 2016 dosáhl indický pokusný letoun rychlosti Mach 6, ale jen na pouhých 5 sekund.

Odborníci však namítají, že výsledky pozemního testu v Pekingu nemusí zaručovat stejnou účinnost při letu. Chuang Jüe, profesor leteckého inženýrství na Siamenské univerzitě podotkl, že pozemní testy nejsou schopny simulovat podmínky letu v mimořádných výškách a že některé součástky, které fungují účinně na zemi, nemusí být stejně spolehlivé i ve vzduchu. Přesto uznal, že desetiminutové fungování motoru je mimořádně působivé, s ohledem na to, že mnoho podobných testů obvykle trvá jen několik vteřin. Čínská akademie věd nominovala hlavního výzkumníka projektu, doktora Fan Süe-ťüna, na národní ocenění „inovátor roku“.

Princip fungování

Motor typu scramjet se stává použitelným při rychlostech přesahujících Mach 5 (pětinásobek rychlosti zvuku). Obvyklé motory by se při takto vysokých rychlostech mohly roztavit. Scramjet využívá pohybu letounu ke stlačení vzduchu a následného smíšení s palivem, které má za následek akceleraci vpřed. Na rozdíl od podobného náporového motoru typu ramjet se vzduch v motoru pohybuje nadzvukovou rychlostí i po stlačení.

Právě takto rychlé proudění vzduchu může zvýšit teplotu motoru přes 4.000 stupňů Celsia a způsobit jeho výbuch. Čínští výzkumníci tvrdí, že tento problém vyřešili tím, že přesměrovali palivo na povrch nejrozpálenějších součástek, například spalovací komory. Tam je palivo schopné teplo absorbovat a odvádět pryč. Teplo zase palivo proměňuje v uhlíkaté plyny a molekuly vodíku, které se mísí s kyslíkem, obsaženém ve stlačeném vzduchu, a spalují se.

Nadzvukové zbraně jsou schopny dosahovat rychlosti Mach 20. Desetiminutové fungování takového motoru typu scramjet při nejvyšším výkonu by případné zbrani umožnilo dolet kolem 4.000 kilometrů. Podle odborníků by i ty nejpokročilejší systémy raketové obrany měly potíže takto rychlou zbraň zachytit a neutralizovat.

 

, jch

7. června 2020