Mýtné na českých silnicích

Stát loni vybral na mýtu 10,8 miliardy korun. Nový systém by mohl fungovat už od prosince

Mýtné na českých silnicích
Stát loni vybral na mýtu 10,8 miliardy korun. Nový systém by mohl fungovat už od prosince

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

V roce 2018 zaplatily kamiony v Česku na mýtu rekordních 10,8 miliardy korun, což je meziročně o téměř čtyři procenta více. Vyplývá to ze statistik správce elektronického mýtného systému, společnosti Kapsch. Za 12 let fungování mýtného systému tak stát na mýtném vybral více než 98,7 miliardy korun. Na konci letošního roku nahradí v roli provozovatele systému rakouskou společnost konsorcium CzechToll/SkyToll.

Loňský prosinec s mnoha svátky přinesl státu tradičně nejnižší částku, a to 730 milionů korun, což bylo meziročně o 2,6 procenta méně. Naopak nejsilnějším měsícem roku 2018 byl říjen, kdy se výnosy z mýta poprvé v historii přehouply přes miliardu korun. Druhým nejsilnějším měsícem byl listopad, kdy se vybralo více než 980 milionů korun, což byl zároveň druhý nejlepší výsledek při výběru mýta v Česku. Nejlepším dnem z pohledu mýta bylo úterý 25. září s 43 miliony korun.

Kamiony na zpoplatněné síti v uplynulém roce učinily 490 milionů mýtných transakcí, tedy jednotlivých pípnutí palubních jednotek pod mýtnými branami. Počet aktivních palubních jednotek k mýtným účtům ke konci roku končil na celkových 544 478 kusech. Loni se také opět zvyšoval podíl nákladních vozů spadajících do kategorie EURO VI, které mají ekologičtější motory, aktuálně jejich podíl přesahuje 63 procent.

Provozní náklady na fungování systémy loni podle Kapsche činily 1,5 miliardy korun, což je 14 procent z vybraného mýta. Do mýtných investic pak směřovalo 127 milionů korun.

„I loňské výsledky výběru mýta potvrzují, že český mýtný systém je a zůstává vysoce spolehlivý nástroj státu pro získávání finančních prostředků,“ řekl šéf Kapsche Karel Feix, který zároveň zkritizoval stát za rozhodnutí nepokračovat v příštích letech se současným mýtným systémem, stávající mikrovlnná technologie totiž bude na konci letošního roku nahrazena satelitním systémem.

Dosavadní Kapsch nahradí CzechToll/SkyToll

Ministerstvo dopravy usiluje o to, aby nový mýtný systém od nového dodavatele mohl na zpoplatněné síti silnic a dálnic začít fungovat už od letošního 1. prosince, řekl náměstek ministra dopravy Jakub Kopřiva.

„My v zásadě můžeme zahájit provoz nového mýtného systému k 1. prosinci letošního roku, v rozsahu stávající zpoplatněné sítě. Pokud se jedná o silnice I. tříd, tak ty k lednu 2020,“ řekl Kopřiva poslancům. Od příštího roku se má rozšířit mýtné na 900 kilometrů silnic I. třídy, na některých úsecích silnic však zřejmě bude nulová sazba.

„Podle toho, jak byla nastavená smlouva, která byla předmětem zadávacího řízení, tak vítězný uchazeč má 14 měsíců na implementaci svého řešení. První v úvahu připadající termín je 1. prosinec letošního roku. To znamená: všechny práce dnes směřují tam, aby mýtný systém v rozsahu stávající zpoplatněné sítě byl od 1. prosince tohoto roku provozován vítězným uchazečem, společností CzechToll a SkyToll,“ řekl poté Kopřiva.

Zatím nemá informace o tom, že by hrozily potíže. „Jediná komplikace, která by mohla nastat, je snížená součinnost společnosti Kapsch, případně žádná součinnost. Ale máme záložní plány, jak se s tímto případem vypořádat,“ řekl náměstek.

Jsme připraveni dostát závazkům, zní z Kapsch

Kapsch se podle něj v dodatcích uzavřených ke smlouvě se státem zavázal poskytnout součinnost v rozsahu, v jakém o ni ministerstvo požádá. Pokud by Kapsch součinnost neposkytl, kromě sankce by mu hrozila odpovědnost za škodu vzniklou státu. „Ta škoda by byla minimálně ve výši toho, kolik bude stát záložní řešení,“ řekl Kopřiva.

Ministerstvo už Kapschi poslalo příslušnou výzvu s popisem toho, jakou součinnost od firmy chce. „Zatím formální odpověď nemáme. Byla nějaká jednání na pracovní úrovni, kdy se zdálo, že to tak jednoduché nebude, tu součinnost získat, ale je třeba zodpovědně říct, že formální odpověď ještě nemáme. Očekávám ji každým dnem,“ dodal Kopřiva.

Rakouská firma uznala, že povinná součinnost při přechodu na nový systém je součástí dodatků smlouvy z roku 2016, přičemž pochybnosti o jeho součinnosti vyloučila. „Ujišťujeme, že Kapsch je připraven plně dostát svým závazkům. Plnou součinnost při přechodu stávajícího mýtného systému na nový samozřejmě poskytneme a podle potřeby i zrealizujeme,“ řekl šéf Kapsche Karel Feix. Dodal, že žádné zásadní komplikace při jednáních o součinnosti nespatřuje.

Smlouva státu s CzechTollem umožňuje podle firmy spuštění nového systému ve dvou termínech, od začátku prosince, nebo od začátku ledna příštího roku. O konkrétním termínu se rozhodne podle stavu příprav technologie.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Nový satelitní systém, který nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii, se rozšíří na dalších 900 kilometrů silnic první třídy, na nichž však ministerstvo dopravy umožnilo krajům a obcím zavést nulovou sazbu. O konkrétních úsecích, které budou zdarma, rozhodnou samosprávy během letošního roku.

,