Velký vítěz koronakrize
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Od prvních měsíců koronavirové krize bylo jasné, kdo jsou téměř jistí vítězové. Lidé se přesunuli ze zavřených kamenných obchodů na internet a pod vlivem pandemie se začali ještě mnohem výrazněji než dosud zajímat o své zdraví a životní styl. Z těch trendů bylo vidět, že přichází éra elektronického obchodování se vším možným, léky a nejrůznějšími vitaminy, potravinovými doplňky, high-tech elixíry zdraví a krásy. Když to někdo dokáže spojit vjedno, je to téměř jistý recept na úspěch.
Kdo to měl, byl připraven ve správnou dobu na správném místě. To se podařilo ryze české internetové lékárně Pilulka.cz. Před dvěma týdny si vyrazila pro peníze na vedlejší trh pražské burzy, do sekce pro nováčky Start. Nabízela přes sedm set tisíc kusů svých akcií za uváděcí cenu 350 až 424 korun. Prodávaly se za nejvyšší cenu a zájem byl o 536 procent vyšší než nabídka. Majitelé si z burzy odnášejí 307,4 milionu korun. Celková tržní hodnota firmy je 1,06 miliardy korun. V pondělí 26. září se akcie začaly obchodovat na nejvyšší nabízené ceně 424 korun za akcii (za první den pak cena akcie stoupla o téměř 18 procent na 500 korun – pozn. red.). Je to obrovské povzbuzení pro firmy, které mají podobně propracovaný elektronický byznys. Investoři po nich touží a věří jim.
Na Pilulce se přesně ukazuje, že to, co je dnes atraktivní a co se prodává, je skvělá logistika. Precizně zorganizovaný elektronický obchod s velmi širokou nabídkou sortimentu, který je firma schopná velmi rychle a spoustou různých cest dostat k zákazníkovi. Pokud teď kliknu, tak ještě dnes, nejpozději druhý den, to mám buď doma, nebo na vybraném místě. A to za cenu výrazně nižší, než jakou nabízí kamenná konkurence. Elektronická Pilulka totiž neplatí žádný z těch nákladů, které mají klasické kamenné firmy. Internetové srovnávače cen to ukazují úplně jasně. Navíc má nesrovnatelně širší sortiment.
Tím, co dělá z Pilulky atraktivní firmu, není byznys se základními léky, ale právě prodej všech možných vitaminů, doplňků, kosmetiky a podobně. Je to obrovský obchod s touhou po zdraví a kráse. Jednoduchý, rychlý, pružný, moderní. Částky, které budou lidé připraveni za tyto věci utrácet, dál rychle porostou. Trend byl už několik let vidět třeba ve Francii nebo Spojených státech, kde lidé za zdraví a životní styl utrácejí víc než u nás. U francouzských lékáren (je jich vůbec nejvíc v přepočtu na obyvatele) v Evropě se klasické léky na nemoci podílejí na tržbách jen zhruba pětinou. To ostatní je prevence, všemožné doplňky, kosmetika. Ty lékárny vypadají spíš jako luxusní obchody s kultem zdraví a krásy. Lidé mají dojem, že když si vitaminy, čaje atd. nakupují v lékárnách, jsou jistě víc „odborné“, prověřené a účinné.
Tento velký byznys se teď všude na světě přesouvá na internet. Právě vitaminy, kosmetika a další komodity jsou přesně tím zbožím, které si člověk na internetu bez váhání koupí. Na rozdíl třeba od oblečení, obuvi, elektroniky, nábytku… si ty konkrétní věci nemusíte zkoušet a osobně je vidět. Zájemce si nastuduje, co potřebuje. Nebo se o tom poradí se svým lékařem a vyrazí na internet nakupovat.
Zakladatelé Pilulky ten byznys dobře znají. Bratři Martin a Petr Kasové podnikají v elektronickém obchodě už dvacet let. Na konci devadesátých let založili on-line obchod Kasa.cz, který se postupně od elektroniky přeorientoval na různé spotřební zboží. Na vrcholu patřil k největším domácím e-shopům s obratem kolem dvou miliard korun ročně.
V roce 2009 ho ale prodali a začali dávat dohromady svůj lékárenský obchod. Dnes je Pilulka s více než 150 lékárnami, které ale většinou fungují na principu franšízy (to znamená, že jen poskytují jiným majitelům svou značku). Aktuálně je třetím největším hráčem na českém trhu. Budoucnost ale vidí právě v tom, že se chce stát jedničkou farmaceutického obchodu on-line. Pro nabídku svých akcií na burze si skoro nemohla najít lepší dobu.
Dá se čekat, že kdyby si pro peníze šla na burzu třeba Alza nebo jakákoli internetová jednička ve své branži, s výbornou logistikou a komfortním servisem pro klienty, investoři poženou cenu hodně vysoko.