Automobilky v Česku zastavují kvůli epidemii výrobu. Škoda Auto tuto středu, TPCA příští týden
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Výroba v automobilce Škoda Auto se zastaví tuto středu ve 22:00, obnovena má být v neděli 5. dubna ve 22:00, řekl v úterý ČTK odborový předák Jaroslav Povšík. Zastavení výroby souvisí s nynějším šířením nového koronaviru. Automobilka se zatím oficiálně nevyjádřila. Škoda Auto je v Česku stěžejní firmou, má subdodavatele z celé republiky. Kromě tuzemské firmy se zastavuje automobilová výroba i v sousedním Německu, kde zavírá koncern Daimler nebo Voklswagen, které jsou napojené na české dodavatele.
„Ano, výroba bude přerušena zítra (ve středu) ve 22:00,“ uvedl Povšík pro ČTK. Odbory v pondělí vyzvaly vedení firmy, aby přerušila výrobu na 14 dní a zaměstnance nechala doma v karanténě. Zastavení výroby Škodovky může ovlivnit i zaměstnanost v dodavatelských společnostech. Samotná automobilka zaměstnává v Česku zhruba 34.000 lidí, dalších zhruba 3.000 lidí pracuje ve Škodě prostřednictvím pracovních agentur.
Premiér Andrej Babiš (ANO) v úterý oznámil, že se výroba v automobilce zastaví až v pátek. Mladoboleslavskou firmu označil za klíčovou část české ekonomiky.
Výroba v TPCA se kvůli koronaviru zastaví 25. března
Kolínská automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) zastaví kvůli šíření nového koronaviru od 25. března, tedy od středy příštího týdne výrobu. Přerušena by mohla být až do pátku 17. dubna, řekl ČTK mluvčí TPCA Tomáš Paroubek.
V TPCA pracuje v současnosti zhruba 2500 lidí a firma představuje jednoho z největších exportérů v České republice a zároveň největšího zaměstnavatele na Kolínsku.
Továrny zavírají v Německu, Španělsku i Maďarsku
Německá automobilová skupina Volkswagen kvůli koronaviru uzavře na dva až tři týdny své evropské závody. Oznámil to dnes koncern, jehož součástí je rovněž česká Škoda Auto. Přerušení či omezení výroby v Evropě dnes oznámily také další automobilky, včetně německého koncernu Daimler.
„Vzhledem k významnému zhoršení odbytu a zvýšené nejistotě, co se týče dodávek dílů do našich závodů, zastavíme v nejbližší době výrobu v závodech, které provozují značky koncernu,“ uvedl šéf automobilky Volkswagen Herbert Diess.
Ke konci týdne se podle něj výroba zastaví ve španělských závodech, v portugalském městě Setubal, dále v Bratislavě a v italských provozech Lamborghini a Ducati. Většina německých a evropských závodů Volkswagenu se začne připravovat na pozastavení výroby na dva až tři týdny, sdělil koncern.
Provoz ve svém závodě v Maďarsku od pondělí zastaví také výrobce luxusních vozů Audi, který je rovněž součástí koncernu Volkswagen. Rozhodl se tak v reakci na oznámení skupiny. „To opatření ovlivní závody Audi v Ingolstadtu, Neckarsulmu, Bruselu, dále v Mexiku a v maďarském Györu,“ dodala automobilka.
Odbory automobilky Hyundai v Nošovicích žádají o přerušení výroby
Odbory automobilky Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku v pondělí požádaly firmu, aby na 14 dní kvůli zabránění šíření nákazy novým typem koronaviru přerušila výrobu. Zaměstnanci by mohli být doma v karanténě. ČTK to řekl předseda základní odborové organizace KOVO Hyundai Czech Patrik Fupšo. Přerušení výroby podle něj požadují sami zaměstnanci, kteří jsou připraveni po uklidnění situace výpadek výroby nadpracovat. Mluvčí automobilky Pavel Barvík sdělil, že výroba bude pokračovat za přijetí dalších zpřísňujících hygienických opatření uvnitř závodu.
V Moravskoslezském kraji bylo dosud potvrzeno 14 případů nákazy, z toho polovina v okrese Frýdek-Místek, ve kterém se automobilka nachází a množství zaměstnanců bydlí. Fupšo řekl, že lidé v továrně i proto mají z nákazy obavy. „S vědomím, co se nyní děje, lze jen stěží při práci udržet plnou pozornost a koncentraci,“ uvedl odborář.
Firma podle něj dělá opatření, aby rizikům nákazy předešla, ale dá se udělat ještě víc. „Stále jezdíme do práce přeplněnými autobusy, tlačíme se během velké pauzy v kantýnách, sdílíme stejné pracovní nářadí a tak dál,“ uvedl odborový předák.
Řekl, že zaměstnanci například chtěli, ať jim firma rozdá roušky. „Ale to není reálné a myslím, že by se v tom u linky ani nedalo pracovat. Takže lidé nás dotlačili k tomu, abychom vedení firmy poslali žádost o přerušení výroby, s tím, že výpadek výroby by případně nahrazovali, až se situace uklidní,“ řekl Fupšo.
Lidé podle něj žádají o přerušení výroby i s ohledem na to, co se děje v jiných automobilkách. Žádost o čtrnáctidenní karanténu vznesly odbory také v automobilce Škoda Auto. Kvůli šíření koronaviru zastaví až do 27. března výrobu ve většině svých závodů v Evropě Fiat Chrysler, opatření se týká šesti provozů v Itálii a po jednom v Polsku a Srbsku.
Barvík uvedl, že tým, který se situací zabývá, zasedá v automobilce Hyundai každý den opakovaně a vývoj situace vyhodnocuje průběžně. Firma dělá řadu preventivních opatření.
„Omezujeme setkávání zaměstnanců, doporučujeme dodržování odstupů, důraz klademe na dodržování hygienických pravidel a ještě intenzivnější dezinfekci společných prostor a zařízení. Zaměstnanci v kantýnách a strážní jsou vybaveni respirátory, rouškami a rukavicemi,“ uvedl Barvík.
Automobilka uzavřela Centrum zdraví, kam zaměstnanci pravidelně docházejí na cvičení a rehabilitace. „Služební cesty zaměstnanců i návštěvy zvenčí do závodu jsou omezeny jen na ty zajišťující bezprostřední provoz. Návštěvníci a dodavatelé našeho závodu jsou před vstupem kontrolováni a je jim měřena teplota termoskenery či teploměry,“ uvedl mluvčí. Kdo by měl zvýšenou teplotu, do závodu se nedostane.
Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Pracuje v ní přibližně 3.300 lidí a dalších asi 8.700 pracovníků zaměstnávají její subdodavatelé. Loni slezský závod vyprodukoval 309.500 automobilů.