Komorní festival Krásný ztráty. „Lidi baví zůstávat přes noc,“ říká Gaydečka
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
V srpnu své brány už po šesté otevře hudební festival Krásný ztráty na statku ve středočeských Všeticích. Legendární Michal Prokop si pozve své hosty, mezi kterými nebudou chybět například Tata Bojs, Vltava, Pavol Hammel či Jan Burian. Jde o unikátní událost léta, v podstatě rodinné setkání, říká producent festivalu David Gaydečka. V rozhovoru líčí ale také to, jak si hlavní hvězda letošního pražského Metronomu Nick Cave užil Prahu nebo jak probíhají přípravy na příští rok. Čtenáři Echa mají i letos možnost získat mimořádně výhodnou dvoudenní vstupenku do Všetic.
Jak byste představil festival Krásný ztráty někomu, kdo ve Všeticích ještě nebyl?
Všetice jsou takový komorní festival, maximálně pro dva tisíce lidí. A kombinace krásného prostředí a programu z něj činí unikátní událost. Tím, že je lokální, s českými kapelami, je to svým způsobem vždy takové rodinné setkání, kam se jezdí hlavně relaxovat.
Festival se koná v areálu všetického statku, tam návštěvníci i bydlí?
Velká část jich bydlí přímo na statku v hotelových pokojích, hodně lidí si také vozí stany nebo přijedou s karavanem a zůstávají na louce, která je hned za rohem. A vzhledem k tomu, že hosty festivalu evidentně baví zůstávat přes noc, přidali jsme letos i skautský tábor, kde se vyspí v klasických stanech s podsadou, a maringotky. A to je velký zážitek, protože návštěvníci bydlí v backstagi hned za podiem.
A na jaký program letos lákáte?
Patronem programu, který bych nazval vícegeneračním, je tradičně Michal Prokop. Důležité je, že náš program nemá klasickou dějovou linku, kdy se vyberou nejoblíbenější kapely z hitparády nebo jednoho žánru a poskládají se dohromady, ale spíše se různě prolévá. Z té „střední“ generace tam zahrají Tata Bojs a Vltava, budou tam i legendy, což jsou Michal Prokop s Framus Five, Pavol Hammel, Peter Lipa, Jan Burian s Jiřím Dědečkem nebo Janek Ledecký. Ale jsou tam i mladší kapely jako Circus Ponorka, Votchi. A na závěr jedna zahraniční, to je Los Made in Barcelona, taková pařba kapela.
Kromě hudebních zážitků jsou připraveny i jiné akce? Jak takový festivalový den ve Všeticích vypadá?
Začínáme v pátek odpoledne a první večer se tedy hraje, většinou tak do jedné do rána, trochu se ještě popíjí a pak se jde spát. V sobotu dopoledne se pak odehrají různé debaty a jiné nehudební aktivity a postupně se to opět stáčí k hudbě. Máme dvě scény, ta hlavní bude patřit vystupujícím ikonám a ta druhá je spíše undergroundová. Tam to občas jde až do takového ostřejšího punku, proto se jmenuje Všetická jízda. No a v neděli, až se probudíme, se postupně odjíždí domů. Návštěvníci se před tím mohou ještě třeba vykoupat v bazénu nebo v rybníku.
Loňský ročník festivalu byl obrovsky úspěšný. Michal Prokop tam navíc oslavil své 75. narozeniny.
To určitě také hrálo roli. Myslím ale, že Všetice loni přilákaly tolik lidí hlavně proto, že v létě se příliš podobných akcí kvůli covidu stále nekonalo. Navíc tu nebyly žádné zahraniční koncerty. Věřím ale, že velký úspěch budeme mít i letos.
„Nick Cave byl v Praze za turistu“
Jste také hlavním organizátorem pražského hudebního festivalu Metronome. Ten se konal po dvouleté odmlce a dorazilo na něj rekordních 22 tisíc lidí. Když to řeknu v nadsázce, vyplatily se nakonec ty dva roky vynuceného čekání?
Má to více rovin. Určitě máme pocit zadostiučinění, protože všechno, co jsme divákům slíbili, jsme dodrželi a festival proběhl řekl bych za všeobecné radosti všech. Podařila se návštěvnost, těch 22 tisíc představuje individuální držitele vstupenek, a máme skvělé ohlasy. Co se týká ekonomiky, tržby ze vstupného nám sice vyrostly, ale ztratili se nám někteří partneři. To se tedy moc nevydařilo. Věřím ale, že jsme ukázali, že Metronome opravdu chceme pořádat a že může dobře fungovat, a že se noví partneři brzy najdou.
Předpokládám, že už se rozjely přípravy příštího ročníku. Klíčové tedy ale bude hlavně včas sehnat partnery?
Je to tak. Už jsme ohlásili datum příštího ročníku, jednáme se všemi stranami, s Výstavištěm máme smlouvu na několik let dopředu. To už je tedy vše zařízené. Produkce zahrnuje práci na celý rok, ale program už nám částečně vzniká. Klíčové bude najít generální partnery, kteří akci zaštítí, což bude hlavní úkol letošního léta.
Hlavní hvězdou letošního Metronomu byl Nick Cave se skupinou The Bad Seeds, velkou show předvedl ale i Beck nebo kapela Underworld. Kvůli covidovému posouvání termínů se tedy nakonec sešlo na jednom pódiu opravdu hodně velkých jmen.
Myslím si, že o tom to má být, když se Metronome koná ve městě, jehož sláva hvězd se dotýká, jak řekla Libuše. Je také dobré říct, že jsme letos měli dvacet procent zahraničních návštěvníků. A to jsme kvůli nejistotě z covidových uzávěr nedělali směrem ven žádnou kampaň, koncentrovali jsme se hlavně na místní diváky. To snad už bude příští rok jinak, takže může přijít ještě větší procento diváků ze zahraničí. I z toho důvodu je podle mě mnoho velkých jmen pohromadě správně. Každý večer patří jednomu.
A byl koncert Nicka Cavea tím úplným vrcholem festivalu?
Z mnoha hledisek nejspíš ano, ale samozřejmě se to u diváků liší. Pro někoho byl vrcholem spíše Beck, pro někoho Underworld a pak jsou lidé, kteří jsou nadšeni z českých speciálů. Pro ně byl vrchol třeba Mig 21, který zahrál s Orchestrem Národního divadla. Co se ale týče síly hudebních prožitků, ještě teď mi někteří lidé píší, že jsou z Nicka Cavea v depresi, i když to myslí spíše pozitivně.
Zaznamenala jsem debatu o tom, jestli se hodí, aby několikatisícový dav diváků jásal, když Cave zpívá písně dotýkající se smrti jeho syna. Co si o tom myslíte?
Smrt k životu patří, i když se z ní asi nikdo neraduje, odvykli jsme si být přítomni umírání. Na tom, že se o tom otevřeně hovoří nebo zpívá, mi nepřijde nic špatného. Myslím, že divák jde na festival, aby něco zažil a aby si hudbu užil, nemá povinnost být odborníkem na každý moment. Zároveň ale rozumím i tomu, že existuje takovéto tvrdé jádro kolem interpreta, kterému může vadit, že se někteří diváci chovají povrchně.
Jaký byl Nick Cave, když jste s ním osobně mluvil?
Byl ohromně nadšený z publika, dobře se mu pro něj vystupovalo. Do Prahy s kapelou dorazil už večer před koncertem, ve čtvrtek dokonce využil možnosti prohlédnout si Prahu, byl tedy tak trochu i za turistu. Bohužel ale k tomu nemáme žádná svědectví.
Pro vás osobně bylo největším zážitkem z Metronomu jaké vystoupení? Pokud jste si to jako organizátor vůbec dokázal užít.
Já jsem především nejdříve ani nevěřil, že se to opravdu po třech letech děje, že se to povedlo. Cave byl výborný, ale já si ho pojedu poslechnout ještě na festival Pohoda na Slovensko, tam budu mít klid a nebudu muset nic řešit. Velkým zážitkem pro mě ale bylo to, že na koncert Cavea dorazil Beck. Dorazil už v tu dobu do Prahy a sledoval chvíli koncert spolu s lidmi z publika. Potom se rozhodl, že se musí dostat do backstage, což mu bylo umožněno. Takže jsme v jednu chvíli sledovali vystoupení Cavea a vedle stál Beck, který si to fascinovaně natáčel na mobil. Bylo vidět, že k tomu má ohromný respekt, přitom on sám je velká hvězda a na úspěch si nemůže stěžovat, což dokazuje několik Grammy či přátelství s Paulem McCartneym.