Ministr Plaga nezná ani rozdíl mezi studií a modelem
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Sněmovna včera vládě už potřetí prodloužila nouzový stav o tři týdny, do 12. prosince. Tím legislativa už potřetí v řadě promrhala šanci si za to u legislativy o něco říct. Stalo se to vinou vládních stran ANO a ČSSD a jejich tichého společníka KSČM, nicméně pozoruhodní jsou i tři pirátští poslanci, kteří se na rozdíl od zbytku své strany a celé ostatní opozice zdrželi. Je to další důkaz, že v Pirátské straně, která má nakročeno stát se vyzyvatelem Andreje Babiše, je víc karanténní mentality, než by si člověk myslel.
A kde si sněmovna mohla o něco říct, a opět neřekla? Nic proti malým obchodům, živnostníkům a restauracím, právě naopak, nicméně nejmenší společný jmenovatel se mohl týkat škol. Na tom, že bylo neštěstí je zavírat, panuje podle všeho i většinový konsenzus ve společnosti. Po zdráhavém rozvolnění o prvňáky a druháky ZŠ od tohoto týdne se zdálo, že už příští týden je budou následovat vyšší ročníky – aspoň v tom několik posledních dní vládní místa nechávala žít veřejnost.
Plaga včera zvolil tón uvážlivého kormidelníka: dáváme rodinám a školám dost času na to, aby se na návrat dalších žáků připravily. Proboha, co dělalo ministerstvo dosud, mělo na starosti nějaké naléhavější úkoly než připravovat návrat školáků do lavic? A co tak superinteligentního mají ředitelky a ředitelé škol vymýšlet a nainstalovat, aby se do škol vedle sebe vešly různé kolektivy? Je to demonstrace ministrovy neschopnosti naživo.
Toto včerejší oznámení přišlo shodou okolností pouhý den po tiskové zprávě UNICEF. Dětský fond OSN po zhodnocení údajů z celého světa dospěl k názoru, z něhož každý, kdo porozumí psanému textu, vyčte doporučení držet školy v chodu: „Školy nejsou významným motorem komunitního přenosu (viru – pozn. red.), děti se pravděpodobněji nakazí mimo školní zařízení.“ U otevřených škol převažují podle UNICEF výhody nad nevýhodami: „Existují silné důkazy pro tvrzení, že při dodržení základních bezpečnostních opatření převažují čisté výhody otevřených škol nad jejich zavíráním.“
Jistě, i nálezy UNICEF jsou k diskusi, ale aspoň pracují s daty ze 191 zemí, zatímco čeští zavírači, od Romana Prymuly po prezidenta České lékařské komory Milana Kubka, se ve svém tažení za zavřené školy odvolávají vždycky na jednu dvě země, jednou Jižní Koreu, jindy Izrael.
Ministr Plaga nejprve uzavírání škol vzdoroval, než se v půlce října nechal poděsit modely matematiků předpovídajícími prudký nárůst nákazy a kolaps nemocnic. Kolaps se nekonal, ale Plaga stále působí dojmem zlomeného člověka. To včera bezděčně demonstroval ještě jednou, když obhajoval povinnost roušek ve výuce. Podle ministra je to povinnost „omezující, ale nezbytná“, dítě bez roušky ve třídě je „zásadní problém“. Přínos roušky byl „vědecky prokázán“. Čím? „Občanům můžeme poskytnout studii, můžeme jim poskytnout video, které jasně ukazuje, že k tomu šíření při rouškách nedochází, zpracované španělským deníkem El País...“
Video může laskavý čtenář zhlédnout na facebookovém účtu ministerstva školství. Není to nic světoborného, grafika jak z předpotopní počítačové hry, znázorňující učitelku a žáky, sdělení pod grafikou diváka poučí, že rouška na tvářích učitele i žáků doprovázená větráním snižuje riziko nákazy asi o 60 procent.
To je video. Na dotaz, co myslel pan ministr studií, přišel doprovodný článek El País k videjku. Dotazy, kde je studie, o níž pan ministr mluvil, zůstaly bez odpovědi. Musíme tedy vycházet z toho, že studií Plaga myslel práci profesora Joseho Luise Jiméneze z Univerzity v Coloradu. To ale není studie, nýbrž model toho, jak se aerosoly přenášejí v různých prostředích, a z něho vypočítané scénáře, kolik lidí by se mohlo nakazit. Modely nejsou studie, modely jsou hypotézy, které věda teprve v následných studiích potvrzuje nebo vyvrací. Je to stejné nepochopení, jakého jsme už po léta svědky v klimatologii. Ale zrovna u ministra školství by člověk předpokládal, že si tohoto zásadního rozdílu bude vědom.
Poznámka na závěr: dokonce i v modelu El Paísu je zdrojem infekce paní učitelka, to ona přenáší infekci mezi děti. Babišova vláda dosud ani nezajistila bezplatné testy pro učitele. Její nečinnost v tomto směru mají teď vykompenzovat rodiny tím, že orouškují své malé děti. Je to dno nekompetentnosti.