Apple Store v Miláně

Tak jako nikdo

Apple Store v Miláně
Tak jako nikdo

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Největší technologická společnost světa spojila síly s jednou z nejslavnějších architektonických kanceláří a několik let společně posouvají hranice kancelářských i retailových prostorů. Nezáleží na tom, patříte-li mezi fanoušky značky s& nakousnutým jablkem v logu, jejich vlajkové prodejny nabízejí architektonickou úroveň, které se v současnosti nic nevyrovná.

Ahoj, máš čas?

Pokud jste se v posledních dvou letech procházeli centrem Milána po náměstí Piazza del Duomo a obchodní galerií Vittorio Emanuele II, dost možná jste narazili na osmimetrovou fontánu s jednoduchým skleněným boxem. Místo působí jako moderně řešený veřejný prostor s amfiteátrem, stromy a vodním prvkem, který nesmí chybět na žádném italském náměstí. Chyba lávky. Že jde o novou vlajkovou prodejnu společnosti Apple, totiž naznačuje jen a pouze vcelku nenápadné bílé logo. Žádné poutače, nápisy, vystavené zboží, nic.

Technologický gigant hledal vhodné prostory pro nový Apple Store v historickém srdci Milána dlouhá léta. V současnosti druhá nejhodnotnější firma planety s tržní kapitalizací přes jeden a půl bilionu korun měla v roce 2011 spadeno nejprve na uvolněné místo na promenádě galerie Vittorio Emanuele II, v aukci ji ale předběhla luxusní italská značka Prada. Následně se Apple dostal k prostorům na sousedním náměstí Piazza del Liberty, kde od roku 1959 fungovalo oblíbené milánské kino Apollo, které s nástupem multiplexů začalo pomalu skomírat.

Apple tím získal jedinečnou příležitost pohrát si se samotným prostorem náměstí. Projektu se ujali dvorní architekti firmy z londýnského studia vedeného pětaosmdesátiletou legendou své profese, sirem Normanem Fosterem. Ti navrhli většinu vlajkových obchodů Applu od roku 2009, kdy Foster zvedl telefon a uslyšel: „Ahoj, Normane, potřebuju s něčím pomoct.“ Byl to Steve Jobs s požadavkem, aby se pustili do návrhu monumentálního kampusu společnosti v kalifornském Cupertinu. Náklady na něj se vyšplhaly na pět miliard (!) dolarů.

Na hranu minimalismu

První Apple Store se otevřel před dvaceti lety a od té doby se u architektonického řešení všech dalších pokračuje v cestě striktního minimalismu, který se stal synonymem pro design „jablečných“ výrobků. Ústřední roli hraje přehledné uspořádání, kvalitní přírodní materiály (sklo, ocel, dřevo, kámen) a důraz na precizní provedení detailů. Zákazník se má totiž pohybovat v prostoru, který je stejně vyladěný jako drahé zařízení, které si odnese domů. Náklady jsou u Apple Storů až na druhém místě. Můžeme v nich narazit třeba na schodiště a obklady z italského mramoru nebo hi-tech konstrukční prvky vyztužené uhlíkovými vlákny. Často se jde na samu hranu konstrukčních možností. Pověstný minimalismus se architekti snaží okořenit prvky typickými pro ten který kout světa.

U některých prodejen značky Apple je také vidět snaha o propojení s okolním prostředím města – většinou formou obrovských celoprosklených stěn, které neruší zhola nic. V tomto směru jednoznačně vyčnívá právě milánský Apple Store, který se stává přirozenou součástí veřejného prostoru. Prodejna je totiž umístěna pod zemí a její střechu tvoří sestupující amfiteátr, který je pro všechny přístupný čtyřiadvacet hodin denně – jako běžné náměstí. Amfiteátr se pravidelně využívá k pořádání kulturních akcí.

Do prodejny se sestupuje proskleným boxem, na který z obou stran prýští voda, což v kombinaci s ostrým italským sluncem vytváří jedinečnou podívanou. Nebyli bychom v Apple Storu, aby za zmínku nestály taky schody z leštěné oceli a kamene, kotvené pouze z jedné strany. Denní světlo vchází dovnitř stropem zasklenými štěrbinami mezi stupni amfiteátru, díky tomu se v obchodě necítíte jako v nějakém bunkru. Mimochodem, nenajdete tu jediný sloup, který by strop podpíral. Každý centimetr čtvereční podlahy i stěn pokrývá obklad z lokálního lombardského kamene, světle šedé ruly Beola Grigia, v Miláně používané po staletí. Tímto kamenem je nově vydlážděna také plocha náměstí, takže s ním celý obchod doslova srůstá. Zkrátka, návštěva Apple Storů stojí za to, i pokud si pro telefon následně zajdete ke konkurenci.

 

 

24. ledna 2021