V tramvaji k zalknutí. Praha pomalu navyšuje počty těch s klimatizací, dráhy jsou daleko před ní
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Rekordní horka z posledních týdnů donutila pražský dopravní podnik přehodnotit výhled do budoucna. Nově počítá s tím, že příští rok by mělo v ulicích hlavního města jezdit o 250 klimatizovaných tramvají více, nakupuje i autobusy vybavené chladicími jednotkami. Výrazně více vozů MHD ale zůstává neklimatizovaných. Lepší je situace ve vlacích a dálkových autobusech, kde je klimatizací opatřená naprostá většina souprav.
Změny v pražských tramvajích se týkají typu 15T. U 124 kusů z první série, které už podnik vlastní, se počítá s doinstalováním klimatizačních jednotek. „Předpokládáme zahájení prací na tramvajích z první série ještě v letošním roce, abychom jich zprovoznili co největší množství do příštího léta,“ uvedl technický ředitel DPP Oldřich Vytiska.
Druhá polovina dodávky v podobě 126 tramvají bude mít klimatizaci už v základu. „Tyto vozy jsou pro cestující snadno rozpoznatelné, jako jediné v Praze mají žlutou čelní masku a z boku tramvaje u každých dveří je umístěn piktogram klimatizace,“ sdělil podnik ve zprávě. V současné době funguje v metropoli pouze 109 klimatizovaných tramvají z celkového počtu 830.
Autobusů, v nichž se lidé při jízdě ochladí, provozuje DPP aktuálně 167, přibližně další tisícovka zůstává neklimatizovaná. Podnik od podzimu 2017 pořizuje už jen autobusy s celovozovou klimatizací. Do července letošního roku dostal na základě smlouvy se společností SOR Libchavy už 110 takových vozů, dalších 190 firma Praze ještě dodá, a to do konce roku 2019. Transakce podnik vyjde celkem na 1,5 miliardy korun.
Ve vlacích příjemněji
Více na pohodlí cestujících myslí provozovatelé vlakových souprav. České dráhy nakupují vozy vybavené klimatizací už od 90. let. „Klimatizaci montujeme i do starších vozidel v rámci modernizací, pokud je to ekonomicky opodstatněné a technicky možné,“ odpověděl na dotaz deníku Echo24 mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle něj fungují chladící zařízení asi ve třetině všech souprav, které ČD vlastní. Z poskytnutých údajů vyplývá, že ještě v roce 2010 činil jejich počet 386 vozů, na konci roku 2017 už to bylo 1138.
V průběhu letoška by se na tratích měly objevit další klimatizovaný vlaky. „Aktuálně jsou objednány nebo probíhají výběrová řízení na dodávku dalších přibližně 500 vozů vybavených klimatizací, jde o vozidla jak pro regionální zastávkové vlaky tak pro expresy a rychlíky,“ uvedl Šťáhlavský za ČD.
Podobná situace panuje o konkurenčního RegioJetu, na nějž se deník Echo24 také obrátil. „RegioJet má všechny své autobusy a železniční vozy (s výjimkou několika spacích vozů, které ale jezdí na nočních spojích a mají otevírací okna) standardně vybaveny klimatizací,“ napsal v odpovědi mluvčí společnosti Aleš Ondrůj. Klimatizovány jsou i některé strojovny, dodal.
Česká republika se v minulých týdnech potýkala s vlnou veder. Rtuť teploměrů na některých místech vyšplhala až k 38 stupňům. Na řadě míst padaly teplotní rekordy a obce kvůli panujícímu suchu vydávají zákazy týkající se omezení zalévání a naplňování bazénů.