ŘSD chce informace o kolonách a dopravních zácpách. Očipuje 150 tisíc aut
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Na českých silnicích se objeví několik desítek tisíc očipovaných aut, díky kterým bude možné sledovat dopravní situaci. Data budou k dispozici ostatním řidičům a pomohou jim najít lepší trasu. Za systém stát zaplatí 267 milionů korun, přičemž se bude jednat o pětiletý provoz. Podle místopředsedy sněmovního podvýboru pro dopravu Ondřeje Polanského jde především o zkvalitnění služby, které si řidič může už nyní najít.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce mít také lepší přehled o provozu a zjištěné informace poskytovat dál. Data bude sbírat jak z mýtných bran nebo kamer, tak také z flotily 150 tisíc aut, které budou mít speciální čip. S informací přišel server zdopravy.cz.
Výběrové řízení na systém vyhrála společnost Vars Brno, která nabídla nejnižší nabídku za 267 milionů korun. Odhadovaná cena Ředitelství silnic a dálnic byla 350 milionů korun. Brněnská společnost porazila i operátora O2, kterou vlastní Petr Kellner.
Podle místopředsedy sněmovního podvýboru pro dopravu Ondřeje Polanského se bude jednat o zkvalitnění služeb, které už v souvislosti s dopravními zprávami fungují. „Pozitivní na tom systému je, že ta data budou k dispozici jako open data. Informace, které se získají, budou moci předat například do Googlu nebo do Waze. Budou moc také zkvalitnit službu, tedy aktuální informace o dopravní situaci,“ řekl pro deník Echo24 pirátský poslanec Ondřej Polanský.
Opačný názor má člen stejného podvýboru lidovec Marian Jurečka, který byl v Sobotkově vládě ministrem zemědělství. Podle něj je státní systém krokem zpátky. „Přiznám se, že mě to řešení překvapilo. Přišlo mi to, jako řešení z minulého století. Jsme v situaci, kdy máme data přes aplikace, ale také data od mobilních operátorů. Takže si myslím, že lze hledat jiné cesty jak měřit intenzitu dopravy v České republice,“ řekl pro Echo24 Marian Jurečka.
Vysoká cena za systém?
Oba poslanci se ale shodují na vysoké ceně za celý systém. „Určitě to je vysoká cena. Nicméně nejsem schopen teď říct, jestli je vyloženě nadsazená, protože ten systém je komplexní. Není to jen o těch autech samotných, je to také o výměně celého systému, který bude data vyměňovat a posílat je dál. Proto říkám, že opticky se mi to číslo zdá vysoké, nebudu teď ale říkat, že to je nehospodárné,“ uvedl Ondřej Polanský.
„Přijde mi to dost vysoké,“ říká shodně Marian Jurečka. „Považuji za chybu, pokud se neprověřily jiné možnosti, které by byly levnější. Prostě ta data už tady jsou. Otázka je, jestli ten, kdo ta data má, je může poskytovat dál,“ řekl pro Echo24 Jurečka.
ŘSD však nepočítá s tím, že by vytvořil nějakou vlastní aplikaci, jakou je například služba Waze. Ta funguje celosvětově a pracuje na principu komunitních navigačních aplikací. Řidiči sami sdílejí aktuální dopravní informace. Data jsou tak zadarmo a dostupná všem.
Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že jejich nový systém má být spolehlivější. Data pak budou procházet ještě Národním dopravním informačním centrem, kde se spojí s ostatními daty. Tedy například z kamer, mýtných bran nebo integrovaného záchranného systému.
O2 nesouhlasila s výsledkem
Velké emoce vyvolala také celá soutěž. ŘSD odhadovalo cenu na 350 milionů korun. Vars Brno nabídl 267 milionů a porazil tak společnost O2, která se kvůli zakázce spojila s CCS a Secar Bohemia, která nabídla 345 milionů.
Sdružení společností odeslalo v létě 2017 dopis na Ředitelství silnic a dálnic, kde navrhovalo prověření údajů, které Vars Brno nabídl. Hlavním důvodem měl být počet vozidel zapojených do systému. Typickým vozidlem, kterých bude na 150 tisíc, bude služební vůz zařazený do flotily firemních aut vybavených jednotkou pro kontrolu pohybu. Data se pak budou odesílat anonymně.
Vars Brno pak nebude využívat data od mobilních operátorů přímo. Společnost se dohodla s firmou Inrix, která zajišťuje navigaci pro některé automobilky a používá právě data mobilních operátorů.