Proč česká opozice nedokáže zúročit inflaci
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
S tím nepočítali, že se ještě před volbami začnou vynořovat témata zdražování a inflace, od nichž je to tematicky už jen krok ke klimatické politice, emisním povolenkám a New Green Dealu Evropské unie. Mysleli si, že se promlčí k volbám a čas obyčejně věnovaný na normální kampaň o skutečných tématech vyplní – čím vlastně? Čím vlastně oba středové opoziční bloky vyplňují kampaň?
Rozhodně nikoliv hlavními tématy blízké budoucnosti. Vládní strany, které se v této věci mají zodpovídat, protože ony to byly, kdo posílal peníze na sociální účely a přitom částečně zavíral ekonomiku, takže musela přijít vysoká inflace. Premiér vlády Andrej Babiš to byl, kdo na Evropské radě osobně zvedl ruku pro Zelený úděl, tento vládní tábor pochopitelně inflaci, zdražování, klimatickou politiku sám od sebe tematizovat nebude.
Ale teď se to děje, inflace může do konce roku vystoupit na pět procent, může se dokonce takzvaně utrhnout, tedy dělat si i po Novém roce, co chce, bez ohledu na centrální banku a vládu. Do toho přicházejí zprávy o růstu cen elektřiny a plynu, dokonce o nedostatku plynu v zásobnících napříč kontinentem.
Takže i do české politiky se ty dvě tematicky spojené nádoby nakonec dostaly. Ve čtvrtek pirát Jakub Michálek kvůli zdražování interpeloval premiéra, na sociálních sítích to nakousla i koalice Spolu. Ale nic z toho nebude, oba bloky nejsou ochotny, protože nejsou schopny se do věci skutečně položit. Ani nemůžou.
Počátkem inflace jsou celosvětové lockdowny, karantény a panika, vůči nimž se ani doma, ani v míře možností česká opozice nepostavila. Nastupuje neúprosná logika politického marketingu. Kdo si poslední měsíce neodpustil předhazovat Babišovi „30 tisíc obětí covidu“, choval se sice z jedné strany politické chytře v tom smyslu, že oslaboval Babišovo postavení mezi důchodci, jeho voličskou základnou. Ale tato strategie nejenže byla lehce demagogická (statisticky významná část z oněch 30 tisíc zemřela primárně na něco jiného, snad už se pracuje na určení toho podílu), ale hlavně nevyšla. Průzkumy hovoří jasnou řečí. V kategorii 65+ se ANO těší opět nadpoloviční podpoře. A středová opozice teď nemůže přesvědčivě hájit zájmy střední vrstvy a v ní speciálně nižší střední vrstvy, která inflací utrpí jako první a nejvíc.
Stejně tak se vymstí bianko šek, jímž tzv. demokratická opozice za sebe odsouhlasila klimatickou politiku Evropské unie. Piráti jsou v tomto ohledu pionýry, koalice Spolu zůstala jen o pár měsíců pozadu. Zatím malá část ODS, říká si Tea Party, spustila petici na záchranu spalovacích motorů, načež Petr Fiala místo aby to podpořil, začal v rozhovoru pro Seznam.cz doporučovat úlevy pro nákup elektroaut. Topaz, názorová platforma v koaliční TOP 09, dokonce ještě v těchto dnech vyrábí propagandu o Zeleném údělu. Čtenáři doporučujeme vývody, jichž se na této platformě dopouští Kateřina Davidová z Centra pro dopravu a energetiku. Zelená dohoda je prý pro střední třídu příležitost, žádná hrozba. Nabídne jí dotace na zateplení domů, na instalaci solárních panelů na střechách, pomůže jí s nákupem a provozem elektromobilů.
Teď, právě teď se významné politické síly v České republice připravují o terén, na němž v příštích letech vyroste někdo, nad kým ony budou patrně ohrnovat nos.