Komentář Daniela Kaisera

BIS trochu moc aktivní

Komentář Daniela Kaisera
BIS trochu moc aktivní

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Portálem Seznam.cz uveřejněná nahrávka schůzky čerstvě vyhozeného ministra dopravy Kremlíka s advokátem Janouškem má už na první poslech dvě roviny. „Úplatkovou“ a systémovou.

Informace, že Martin Janoušek, advokát zastupující firmu CGI, která se měla stát tzv. mýtným auditorem nad dálničními e-známkami, chtěl uplatit Vladimíra Kremlíka, je ve stadiu tvrzení proti tvrzení. Sobotní schůzka nese rysy provokace, Kremlík si Janouška evidentně po domluvě s novinářem pokoutně nahrává a iniciativně se ho ptá na úplatek. Ale než advokát odpoví, že „nemá nejmenší tušení“, je pauza a přinejmenším dokud nevíme, čím byla vyplněna, nemá nad touto úplatkovou rovinou cenu spekulovat. Jestli má pravdu Kremlík, nebo Janoušek, nemůžeme vědět.

Co naopak přímo žadoní o pozornost, je předchozí část zveřejněné nahrávky, v úseku plynulém a žádným odcházením ani odkládáním mobilů nepřerušeném. Janoušek, jehož právní kancelář byla do zakázky na dálniční e-známku zapojena, takže by měl být v obraze, zhruba od 20. sekundy do jedné minuty 20 sekund říká jednu podstatnou věc: BIS prý žádala, aby v plánované evidenci kamery nejenže zachycovaly poznávací značku auta zepředu, ale aby dělaly „v mnohem vyšším rozlišení ty fotky, obličej, a muselo se to udělat v podstatě online, asi do dvou minut“.

Z toho by plynulo, že BIS se aktivně a iniciativně pokoušela o to, aby nový sledovací systém aut na dálničních nájezdech a výjezdech byl technicky mnohem výkonnější (a dražší).

Důležitá otázka se teď točí kolem toho, do jaké míry by kontrarozvědka byla pouhým uživatelem systému, který si republika pořídí bez ohledu na kontrarozvědku, a do jaké míry jeho spolustavitelem. Protože ta druhá role jí je zapovězena. Vede to volky nevolky do stavu, v němž kontrarozvědka jiné státní orgány žádá, aby pro ni vyzvídaly a sbíraly informace, které by jinak nesbíraly. A to by byl základní a skandální rozdíl oproti situaci, kdy má „pouze“ přístup do státních evidencí už hotových.

BIS to dobře ví, jak je zřejmé už z pondělního oficiálního ohrazení. V něm kromě toho, že dementuje zprávu Seznamu, jak prý požadovala, aby z evidence dostávala „fotografie celé posádky vozů“, klade důraz na to, že ony čelní fotografie s registrační značkou, které jí ministerstvo dopravy bylo ochotno poskytnout, jsou stejně jen záběry, „které měl systém sám získávat i bez požadavku bezpečnostních složek“. ODS, Piráti i některé další kluby k tomu chtějí parlamentní rozpravu, bylo by jí zapotřebí ke zmapování geneze celého systému. Šetřit by se neměl nikdo, eventuálně ani ředitel „bisky“ Miroslav Koudelka.

Další otázky následují: Je vhodné, aby tajná služba vůbec směla do takové evidence? A je zapotřebí takovou evidenci zavádět? V čem byl tak neúnosný dosavadní systém dálniční známky, kterou si řidič nalepil na sklo? Hledání rovnováhy mezi oprávněnými bezpečnostními obavami a svobodou nebýt špehován, které dává smysl v některých evropských zemích typu Francie nebo Británie, u nás nedává žádný smysl. Na českém území nežijí žádná radikálně muslimská nebo jiná agresivní společenství, žije tu jen premiér Babiš, který ve svém předchozím, byznysovém životě proslul slabostí pro shánění všech informací proti někomu, kdo mu zrovna překáží. Věcně vzato tu není co řešit.

5. února 2020