RUSKÁ AGRESE

Ani ruský útok na Pobaltí by neznamenal automaticky zásah NATO. Jak funguje zásadní článek 5

RUSKÁ AGRESE
Ani ruský útok na Pobaltí by neznamenal automaticky zásah NATO. Jak funguje zásadní článek 5

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Blokáda Kaliningradu vyvolala ostré reakce Kremlu a v Rusku se začalo mluvit i o možném útoku na koridor na pomezí polsko-litevské hranice. To je kritické místo případného střetu s NATO, před kterým experti roky varují. A zároveň také řídce obydlené a jinak nepříliš významné území, kterým by mohlo Rusko otestovat jednotu aliance, která by musela rozhodnout o aktivaci zásadního článku 5.

Vyhrožování Moskvy za litevskou blokádu zboží pod sankcemi EU do ruské nejzápadnější enklávy vrátilo zpět otázky, jak by Rusko mohlo otestovat soudržnost států NATO v případě menšího konfliktu, v tomto případě týkajícího se koridoru na pomezí Litvy a Polska. Často uváděný článek 5 Severoatlantické smlouvy se často zmiňuje jako garance, že při jakémkoliv střetu agresora se státem NATO dojde k automatickému „vyhlášení války“ všem dalšími členům.

To sice smlouva v podstatě říká, ale v praxi je její znění poněkud obezřetnější. Smlouva totiž nepříliš konkrétně vymezuje, že státy uplatní „právo na individuální nebo kolektivní obranu“ a poskytne napadeným členům pomoc „jakou bude považovat za nutnou, včetně použití ozbrojené síly, s cílem obnovit a udržet bezpečnost severoatlantické oblasti“.

Forma pomoci, kterou by další státy byly ochotné poskytnout, je přitom na řadě až jako druhá. V první řadě totiž musí napadený stát či státy požádat o samotnou aktivaci článku 5. A k tomu musí získat souhlas všech členů aliance. V minulosti se tak objevovaly dohady, zda by podobný útok na nepříliš významné území daleko na severu znamenal automaticky podporu států, které leží na opačné straně Evropy, k rozpoutání konfliktu s Ruskem, nebo by mohl naopak zasít mezi alianci rozkol s vážnými následky.

Na druhou stranu je to právě nezávazná povaha článku 5, která rozhodnutí států může značně ulehčovat. Jeho schválení neznamená okamžitě závazek k vyslání vojáků do otevřeného konfliktu, ale otevírá možnost konat podle vlastních možností. A situaci v současnosti činí poněkud jednoznačnější i události posledních měsíců.

Ačkoliv nezávaznost článku 5 znamená také nejistotu vojenské pomoci členů aliance, podle vojenského analytika a spolupracovníka redakce Lukáše Visingra je stěžejní zejména přístup Spojených států či Velké Británie a v tomto případě i samotného Polska, které má podle něj operačně nejschopnější armádu v Evropě. A kvůli chystaným nákupům se bude její síla ještě zvětšovat.

„Troufám si říct, že by Poláci i nějakou hypotetickou ruskou ofenzivu dokázali v krajním případě zastavit i sami. Souhlas nebo nesouhlas třeba Portugalska pro obranu je celkem irelevantní, i kdyby se NATO neshodlo. Polsko pochopitelně bojovat bude a Američané a Britové mu pomůžou a na tom záleží,“ řekl deníku Echo24 Visingr. „Vzhledem k tomu, co se teď stalo, myslím, že by NATO reagovalo, také se ukázalo, že v tomhle Západ Rusové těžce podcenili,“ dodal.

Spojené státy přitom dlouhodobě deklarují, že jsou na aktivaci článku 5 v případě ruské agrese proti členským státům NATO připraveni. Na jarní návštěvě ve Varšavě označil americký prezident Joe Biden článek Severoatlantické smlouvy o kolektivní obraně za posvátný závazek. Co se zmiňované praxe týče, neexistuje však příliš precedentů, k aktivaci článku 5 totiž v historii NATO došlo zatím jen v jednom případě.

Po teroristických útocích 11. září 2001 začala aliance do 24 hodin řešit aktivaci článku 5. Schůze Severoatlantické rady, v níž je zastoupený každý člen aliance, se shodla na tom, že pokud se potvrdí, že šlo o teroristický útok ze zahraničí vůči Spojeným státům, lze ho zařadit jako akci ospravedlňující aktivaci společné obrany. Po následném šetření pak rada 2. října rozhodla, že se na tyto útoky článek 5 vztahuje.