Přetížená trasa z Prahy na jih

„Nevěřícně jsem koukal.“ Obchvat Olbramovic zkomplikovalo i Čapí hnízdo

Přetížená trasa z Prahy na jih
„Nevěřícně jsem koukal.“ Obchvat Olbramovic zkomplikovalo i Čapí hnízdo

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obyvatele Olbramovic, Miličína a dalších obcí podél přetížené silnice I/3 z Prahy na Tábor trápí nadměrná tranzitní doprava. Zlepšení si slibují od plánované dostavby dálnice D3 a doprovodných staveb. Připravovaná trasa D3 přes Posázaví ale má své odpůrce, nesouhlasí s ní například Jesenice u Prahy a další města na trase budoucí dálnice.

Středem Olbramovic každý den projíždějí desetitisíce aut, situace je podle starosty Ivana Nováka (nez.) už neúnosná. Obci má kromě D3 ulevit i chystaný obchvat, ministerstvo dopravy k němu ale zrušilo stavební povolení. Krajský úřad podle ministerstva vydal povolení v rozporu se zákonem, proto bylo v odvolacím řízení zrušeno a věc vrácena k novému projednání, uvedla v pondělí Česká televize.

Novák předpokládá, že se tím výstavba zdrží asi o dva roky. „Když jsem se to ráno dozvěděl, tak jsem nevěřícně koukal, že se to zase zastavilo. Čekali jsme, že se do toho pustí letos na podzim nebo příští rok a ten obchvat bude. Situace je opravdu hrozná, dříve to byly pátky a neděle, ale dnes projede vsí každodenně kolem 30 000 aut,“ řekl Novák ČTK.

František Jemelka z ministerstva dopravy ve vyjádření pro ČTK uvedl, že odbor pozemních komunikací přezkoumal přes 60 námitek od sedmi subjektů. Z toho 24 jich podala společnost DAVO Corporation, provozující autobazar, další desítky obyvatelé Olbramovic, tři námitky město a jednu firma Imoba, která vlastní Farmu Čapí hnízdo. Podle Jemelky byla v rozhodnutí krajského úřadu řada nepřesností a procesních pochybení při vedení příslušného řízení.

„Krajský úřad například nedoložil splnění zákonné lhůty pro doručení veřejnou vyhláškou, nevedl příslušný spis v souladu se správním řádem, dále účastníci nebyli seznámeni s doplněními spisu před vydáním rozhodnutí, případně jim příslušné dokumenty nebyly dodány vůbec,“ uvedl.

Pokud jde o trasu D3, Novák podporuje připravovanou variantu přes Posázaví. „Je to nejlepší řešení,“ míní. Starosta Jesenice Pavel Smutný (za STAN) má opačný názor a upozorňuje na to, že město už nyní trpí nadměrnou dopravou z Pražského okruhu a po napojení D3 z jihu by bojovalo s dalším přílivem aut. Kritici takzvané západní varianty doporučují spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a vybudovat obchvaty měst.

Novák se obává toho, že I/3 nepůjde všude rozšířit, a nepovažuje za smysluplné napojení na přetíženou D1 u Mirošovic. Podobně to vidí starosta Benešova Jaroslav Hlavnička (Volba pro Benešov), i když uznává, že překročení údolí Sázavy je problematické. „Ale těžko v takhle husté zástavbě udělat dálnici a nikomu neuškodit,“ dodal.

Starosta Votic Jiří Slavík (TOP 09) připomněl, že západní varianta D3 je zanesena v zásadách územního rozvoje, alternativní trasy proto nepovažuje za reálné. Domnívá se, že silnice I/3 bude i po výstavbě středočeské části D3 hrát důležitou roli, protože část motoristů ji při cestách do Tábora a do Prahy bude dál využívat. Na D3 se podle něj přesune tranzitní doprava, zatímco místní bude dál hodně jezdit po silnici první třídy. „Takže investice do I/3 určitě nejsou zbytečné,“ dodal Slavík.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: Stát vyhověl Čapímu hnízdu. Zrušil stavební povolení k obchvatu kolem Olbramovic

,