komentář Ondřeje Šmigola

SUV jako třídní nepřítel

komentář Ondřeje Šmigola
SUV jako třídní nepřítel

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Pokaždé když ve Spojených státech dojde k masové střelbě, rozpoutá se debata o nutnosti omezení a zákazu zbraní. Jejich odpůrci argumentují tím, že méně zbraní znamená méně šílených střelců a obětí. Zastánci ozbrojování tvrdí, že hlavním problémem nejsou zbraně samotné, ale hlubší problémy společnosti, která z nějakého důvodu produkuje větší počet vyšinutých jedinců. Poukazují na to, že pokud by se zakázaly střelné zbraně, masoví vrazi si najdou nějaký jiný způsob zabíjení.

Často argumentují Evropou, kde se rozjetá dodávka stala oblíbeným vražedným nástrojem teroristů. „Co potom? Zakážete auta?“ dodávají. V Americe tato debata nejspíše bude proudit dál, ale za oceánem se začínají zvažovat první kroky k zákazu automobilů.

V Německu v posledních týdnech začalo volání po zákazu SUV – a ani k tomu nebyl potřeba žádný úmyslný čin. V pátek 6. září došlo v centru Berlína k tragické nehodě. Řidič při předjíždění ztratil kontrolu nad svým SUV, vjel na chodník a zabil čtyři lidi. Příčina se stále vyšetřuje, policie považuje za možné, že řidič dostal epileptický záchvat.

To, že se jednalo o tragickou nehodu, nezabránilo německým politikům, především ze Zelených, aby okamžitě začali volat po omezení „esuvéček“. Starosta čtvrti Berlin-Mitte a člen Zelených Stephan von Dassel prohlásil, že „auta podobající se tankům nepatří do města“. Jeho kolega, zástupce předsedy parlamentního klubu Zelených Oliver Krischner, řekl pro deník Der Tagesspiel: „Musíme zavést horní limit pro velká SUV v centrech měst.“ A pak dodal, že „nejlepším řešením jsou spolkové regulace, které by dovolily městům zavést velikostní omezení“. Odpůrci velkých aut tvrdí, že jsou obzvlášť nebezpečná pro chodce a cyklisty a zabírají příliš místa na parkování. Všeobecně prý bude lepší, když SUV ze silnic zmizí.

Jenže propagátoři zákazu SUV ani neskrývají, že jim ve skutečnosti moc nejde o bezpečnost na silnicích. Kdyby o to šlo, ozvali by se již po teroristickém útoku v roce 2016, kdy útočník v rozjeté dodávce zabil úmyslně 11 lidí. „Tato auta jsou také klimatičtí zabijáci. Jsou nebezpečná i bez nehod,“ dodal von Dassel ve své litanii proti SUV.

Ve čtvrtek environmentalisté vnikli na frankfurtskou automobilovou výstavu, kde vylezli na vystavovaná SUV s transparenty „Klimatický zabiják“. V nedalekém Kronbergu někdo rozmlátil 40 luxusních aut, jako jsou Aston Martin, Land Rover nebo Jaguar. „V rámci sociálních hnutí je nutné překročit hranice, vzpírat se a být militantní. Dost! Nikdo nepotřebuje řídit luxusní auta! Najděte si jiný statusový symbol, pokud nejste dobří sami o sobě,“ stojí v internetovém postu, který publikovali údajní pachatelé. O víkendu také proběhla blokáda veletrhu, jeho organizátoři se od incidentu distancovali, ale zároveň vyjádřili solidaritu s kýmkoliv, kdo útočí na automobilový průmysl, „pokud nikdo není zraněn“. Vypadá to, že hlavním problémem SUV tak není jejich velikost nebo neekologičnost, ale možná aktivistům prostě vadí, že je řídí majetnější lidé. Ne nadarmo se Zeleným říká melouni. Zelení na povrchu, rudí uvnitř.

Šéf Volkswagenu Herbet Diess slíbil, že se v pondělí s aktivisty setká a bude s nimi debatovat.

Podle průzkumu zveřejněného časopisem Focus 25 % Němců je pro úplný zákaz SUV. Der Tagesspeil zase uvádí, že 58,1 % lidí ve městech s vysokou hustotou obyvatel je pro zákaz SUV v centrech, zatímco ve městech s nízkou hustotou je to 35,9 %.

Proti nápadu zakázat SUV ale stojí jejich rostoucí popularita. Prodej SUV stoupá a nyní tvoří 22,2 % trhu. Odhaduje se, že koncem roku jejich počet v Německu dosáhne jednoho milionu.

Všechno ukazuje na to, že svět směřuje k velkému střetu mezi zelenou ideologií, která považuje auta za jednoznačné zlo, a těmi, kteří jsou spokojeni se svobodou pohybu, kterou auto umožňuje. Není to jen Německo, nedávno zveřejněná zpráva britského parlamentu mluví o tom, že elektrifikace není dostatečná a je potřeba se zamyslet nad osobním vlastnictvím automobilů všeobecně. Spor o SUV tak může být jen začátek.

Další texty Ondřeje Šmigola najdete zde.

 

16. září 2019