KOMENTÁŘ ONDŘEJE ŠMIGOLA

Británie upadá do sektářství

KOMENTÁŘ ONDŘEJE ŠMIGOLA
Británie upadá do sektářství

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Británie hoří. Posledních několik dnů jsme svědky demonstrací, rabování, násilností, pokusů o vraždu a napadání policistů v mnoha britských městech. Nepokoje zachvátily třeba Hull, Belfast, Southport, Blackpool a mnoho dalších. Jedná se především o chudší a vyloučené oblasti, kde se starousedlíci setkávají s migranty z celého světa.

Výbuch hněvu zapříčinila tragédie spojená s ukázkovou dezinformací. Dne 29. července sedmnáctiletý Axel Rudakubana pobodal 13 lidí v dětském tanečním studiu v severoanglickém městě Southport. Tři děti zemřely. Po sítích se začala šířit informace, že útok spáchal muslim, nelegální migrant, který dorazil do Británie teprve nedávno a byl v hledáčku bezpečnostních služeb.

Nic z toho nebyla pravda. Rudakubana se narodil ve Walesu rwandským rodičům. Podle policie se nejednalo o teroristický útok. O Rudakubanově náboženství nic nevíme, ale muslimové tvoří asi jen 2 % všech Rwanďanů, je tedy nepravděpodobné, že by se jednalo o islamistický čin. Vše nasvědčuje tomu, že Rudakubana zapadá do schématu šílených střelců, jen díky přísným britským zákonům neměl přístup ke střelné zbrani, musel se tedy uchýlit k noži.

Britské zákony nedovolují zveřejňování totožnosti nezletilých kriminálníků. Soud ale může ve výjimečných případech toto omezení zrušit. Než se tak stalo a dezinformace byly uvedeny na pravou míru, v Southportu začaly první nepokoje. Shromážděný dav se pokusil zaútočit na místní mešitu, proti němu se postavili policejní těžkooděnci. Došlo k prvním zraněním. V dalších dnech se bitky a rabování rozšířily do dalších měst. V Sunderlandu zapálili policejní stanici, v Liverpoolu knihovnu. Dav v Rotherhamu a Tamworthu zapálil hotely ubytovávající migranty.

Politici se předhánějí v odsuzování těchto hanebností a slibují tvrdý postup. Soudy mají pracovat 24 hodin denně, aby se vypořádaly s předpokládaným návalem zatčených. Za násilnosti může prý hlavně krajní pravice. Ta je nepochybně přítomná. A tyto projevy rasismu a bezpráví je třeba tvrdě potlačit. Žádná společnost si toto nemůže ve svých ulicích dovolit. Nelze ale zavírat oči před tím, že tyto nepokoje jsou také důsledkem dlouhodobě nezvládnuté asimilační politiky.

V podstatě se jedná o pomstu britského impéria. Publicista Ed West přišel s myšlenkou, že britská koloniální říše nikdy neskončila, jen se přestěhovala do metropole. Po stažení Spojeného království ze světa jeho bývalí poddaní využili politické, jazykové a kulturní vazby, aby se přesunuli za lepším do Británie.

To nebylo na škodu. Často se jednalo o ty vzdělanější a bohatší vrstvy. Nově příchozí bývali věrní nové vlasti a snažili se asimilovat. Velká část z nich byli Indové z Afriky. Ti se tam přestěhovali během koloniálního období a vytvořili prosperující střední vrstvu. Po nezávislosti je však místní obyvatelstvo začalo diskriminovat, pronásledovat a někdy přímo vylučovat ze země. Nejznámější je vyloučení Indů v roce 1972 z Ugandy diktátorem Idim Aminem. Uprchlíky přijala právě i Británie.

Časem se ale do těchto komunit začali stěhovat lidé, kteří žádný vděk či loajalitu k Británii necítili, prostě šli za lepším. K tomu se koncem devadesátých let přidal étos otevřených hranic, který tyto trendy značně urychlil. A Británie místo aby je nutila k asimilaci, v podstatě tyto komunity zabetonovala.

Tradičně mnohonárodnostní říše udělují svým národům celkem velkou míru autonomie. Pokud platí daně, slouží v armádě a vyjadřují věrnost hlavě státu, mohou si řídit své vnitřní záležitosti. Nejznámějším příkladem je osmanský systém millet, kdy každá náboženská komunita fungovala samosprávně, byla organizovaná podle svých vlastních zákonů a v čele měla náboženského vůdce, který byl odpovědný ústřední vládě za plnění povinností.

Podobné systémy ale měly i ostatní říše. Britové ve svých koloniích rádi spolupracovali s kmenovými vůdci a přenechávali jim na starost vnitřní záležitosti, můžeme to vidět i v dnešním Rusku, kde Čečensku byla přiznána velká autonomie, za podmínky, že Ramzam Kadyrov zůstane věrný Putinovi.

Millet a další podobné projekty mají tu výhodu, že značně usnadňují vládnutí, ale také zamezují vzniku spojené opozice proti centrální moci. To však může mít i tragické důsledky. Umocňuje to etnické a náboženské rozdíly, které mohou vést k sektářskému násilí, hlavně pokud opadne centrální moc. Chaos v Libanonu je právě i pozůstatkem milletu. Jednotlivé nabožensko-etnické skupiny jsou samosprávné a nemísí se mezi sebou. Výsledkem je absence libanonské identity a sektářské rozbroje.

Tím se dostáváme zpět k Británii. Londýnská vláda de facto přijala podobný systém při jednání se svými menšinami. Již v roce 1998 akademička Elaine Thomasová napsala esej, v níž zmiňuje, že Británie je „výjimečně liberální při udělování politických práv nově příchozím“. Pokud nastanou nějaké problémy, stalo se zvykem řešit je s komunitními lídry. Když před dvěma lety došlo k bitkám mezi muslimy a hinduisty v Leicesteru, britské úřady se tvářily, že se to má vyřešit díky jednání „komunitních lídrů“. Nedávné nepokoje v Leedsu, pachateli byli hlavně Romové, byly podávané jako reakce „etnické skupiny na zasahování britského státu do jejího života“, píše Aris Roussinos na webu Unherd. V článku v magazínu The Critic, který se přímo jmenuje Libanizace v Británii Sam Bidwell dobře shrnuje všeobecný stav: „Mnoho rasových nebo náboženských menšin má dnes samostatné školy, samostatné soudy a samostatné organizace pro styk s komunitou v rámci místních policejních sborů. Vláda si zvykla jednat s národními zastupitelskými orgány, jako je Muslimská rada Velké Británie nebo Hindská rada Spojeného království, o kterých se domnívají, že mluví jménem těchto skupin. Hlavní úlohou státu je udržovat mír mezi různými skupinami a umožnit komunitám, aby si vnitřní spory řešily samy.“

Výsledkem je postupný nárůst sektářství. V nedávných komunálních i parlamentních volbách uspěl nezvyklý počet nezávislých kandidátů. Z velké většiny se jednalo o politiky přímo usilující o hlasy muslimů. „Do parlamentu se dostalo i pět nezávislých, kteří kandidovali na základě propalestinského programu. Několik dalších se nedostalo jen těsně. Přestože labouristé jsou z velkých stran ti víc propalestinští, muslimům, jejich tradičním voličům, to stejně přijde málo. V oblastech, kde žije aspoň 20 % muslimů, se počet hlasů pro labouristy v průměru propadl o víc než 18 procentních bodů. Celkově 40 % muslimů by zvažovalo volbu islámské strany, kdyby existovala. Proti muslimům stojí Indové. Nenávisti z Asie se začínají projevovat v britských městech. Symbolem je Leicester, kdysi považovaný za příklad multikulturního soužití: před dvěma lety tam vypukly násilnosti mezi muslimy a hinduisty. Výsledkem je, že Indové preferují konzervativce. V oblastech s velkou hinduistickou menšinou konzervativci nezaznamenali takové ztráty. V samotném Leicesteru je jediný okrsek, který získali konzervativci navíc. Nová poslankyně se jmenuje Shivani Rajaová a evidentně zde zafungovala indická mobilizace,“ zaznělo v Echu v červnu při analýze britských voleb.

Jedinou skupinou, ke které se vláda takto nechová, jsou bílí Britové. Součástí výbuchu hněvu je právě pocit, že úřady neměří všem stejným metrem, že v Británii vládne „dvojúrovňová policie“. Není těžké narazit na případy, kdy policie jednala s těmito komunitami v rukavičkách. Máme tu skandál z Rotherhamu a dalších britských měst, kde převážně muslimské gangy nutily hlavně bílé dívky k prostituci. Místní úřady o tom věděly, ale bály se zasáhnout, aby nebyly obviněny z rasismu. Učitel z Batley, který svým žákům v rámci výuky v roce 2021 ukázal karikaturu Mohameda, si musel změnit identitu a od té doby se ukrývá. Když ve Wakefieldu žáci v místní škole „poničili“ korán (ve skutečnosti se trošku zašpinil, když jim upadl na zem), nastal z toho celobritský skandál a hon na čarodějnice. Při propalestinských protestech byla policie velmi tolerantní a ignorovala excesy, ke kterým docházelo.

Po tragédiích, jako byl třeba teroristický útok v Manchesteru v roce 2017, se britská vláda uchylovala k takzvané kontrolované spontaneitě, kdy „předem naplánované vigilie a mezináboženské akce“ měly „formovat reakce veřejnosti a povzbuzovat jednotlivce, aby se spíše než na násilí a hněv zaměřili na empatii k obětem a pocit jednoty s cizími lidmi“. Když tyto snahy vyšly na veřejnost, dále podlomily důvěru lidí, že se vláda snaží řešit kořeny problémů, nejen zvládat jejich následky.

Dvojí metr se opakuje i při nynějších nepokojích. Zatímco drtivá většina pozornosti se soustředí na rabování a násilnosti páchané bílou lůzou, podobné činy páchané menšinami, hlavně muslimy, jsou označovány jako „drobné potyčky“, jak označila nepokoje v Birminghamu policie.

V osmanské říši systém millet selhal s nárůstem tureckého nacionalismu. Ten již nehodlal akceptovat výhody či jen existenci národnostních menšin. Vyústilo to ve vyhnání Řeků, arménskou genocidu a další zvěrstva. V Británii již někteří panikařící komentátoři mluví o občanské válce. Tak daleko situace rozhodně nezašla. Na obou stranách jde o akce malých extrémních okrajů společnosti, posílené hlavně nejrůznějšími oportunisty. Nesmíme zapomínat, že rabování, rvačky a všeobecné pozastavení práva dokáže být úžasně zábavné a osvobozující. Naplno se ale obnažil postupný rozpad britské společnosti do jednotlivých komunit. To nevěstí nic dobrého. Podobné výbuchy hněvu a násilí se budou opakovat čím dál tím častěji, pokud britská vláda zcela nepřekope svou migrační, asimilační, ale i komunikační strategii. Krátkodobým cílem musí být uklidnění situace, třeba i skrze tvrdou represi. Dlouhodobě jsou potřebné hluboké reformy. Nic nenasvědčuje tomu, že současná vládnoucí třída je jich schopná.