Stanjura chce rušit zákaz spalovacích motorů a emisní povolenky. Dělá si blázny? ptá se Havlíček
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) na Radě ministrů financí zvedl minulý týden podle svých slov téma zrušení zákazu spalovacích motorů a ustoupení od systému emisních povolenek. Byla to přitom právě vláda Petra Fialy (ODS), která balíček Fit for 55, který tato opatření obsahuje, dojednala a schválila. Za tuto svou otočku tak kabinet schytává kritiku.
Stanjura na síti X uvedl, že evropský průmysl může mít brzy vážné problémy. „V debatě o zelené agendě si musíme realisticky přiznat, co jsou ještě průmysl a naši občané schopni unést. Proto jsem na Radě ECOFIN otevřel témata zrušení zákazu spalovacích motorů, ustoupení od systému emisních povolenek a řadu dalších příliš vysokých nároků v rámci Green Dealu schváleného vládou Andreje Babiše. To, co teď potřebujeme, je pokračovat v hledání spojenců v Evropské unii a mít expertní analýzy zelené legislativy. Nestačí říkat jenom ne, musíme vědět, co chceme a jak to prosadit,“ řekl Stanjura.
O tom, že Green Deal je třeba revidovat, se mluví stále častěji od červnových evropských voleb. Právě ODS je v této věci velmi aktivní, například ministr dopravy Martin Kupka vyrazil nedávno do Itálie na jednání s tamními členy vlády. Itálie je totiž českým partnerem v iniciativě, která má zachránit automobilový průmysl, který od letošního roku čelí hrozbě obrovských pokut, pokud nebude plnit emisní kvóty. Podobně aktivní jsou také europoslanci Alexandr Vondra a Ondřej Krutílek (oba ODS) v evropském parlamentu a o nutné změně Green Dealu mluví i sám premiér Fiala.
Jeho vláda však schytává kritiku za to, že v souvislosti s tzv. balíčkem Fit for 55, který zavádí Stanjurou zmíněná opatření, jednala jinak, než jak nyní hovoří. „Green Deal opravdu podepsal v roce 2019 Andrej Babiš a hájil ho. Balíček ‚Fit for 55‘, který obsahuje mj. rozšíření emisních povolenek a zákaz spalovacích motorů dojednala a schválila vláda Petra Fialy v roce 2023 a hájila to. "Je to zjevně problém pro naši konkurenceschopnost. Dobrá, tak ten problém řešme, ale přestaňme ho trapně svádět jeden na druhého. Hádky‚ kdo za to může‘ problém nevyřeší. V jeho důsledcích jedeme všichni,“ uvedl na X bývalý ministr financí Miroslav Kalousek.
Ostřejší slova zvolil bývalý ministr průmyslu a obchodu a také dopravy Karel Havlíček (ANO). „To si fakt fakt dělají z lidí blázny? Nejdřív zvednou servilně ruku pro konec aut na spalovací motory. Pak odsouhlasí emisní povolenky pro domácnosti. Aby po 2 letech řekli, že tahle zločinecká opatření napraví a nezavedou? Nechat si připnout metál a pak vše popřít, je slušná jízda,“ uvedl Havlíček na síti X.
Někdejší premiér, předseda ANO Andrej Babiš naposledy v pátek uvedl, že je třeba Green Deal zrušit. „Skutečný Green Deal, to ničení Evropy, přišlo za Fialy,“ prohlásil předseda ANO s tím, že Evropa páchá zelenou sebevraždu a že evropské špičky jsou z jiného světa.
„Všechno jde. Musíme se přizpůsobovat době, která je,“ řekl Havlíček k Babišově výzvě ohledně zrušení Green Dealu. Europarlamentní frakce Patriotů pro Evropu plánuje podat návrh na zrušení Green Dealu, který má podle europoslankyně Kláry Dostálové (ANO) velkou šanci projít.
Podle ministra zemědělství Marka Výborného (KDU-ČSL) není debata o zrušení zelené dohody jako celku, ale o její zreálnění tak, aby byla Evropa konkurenceschopná. Opatření musí být podle ministra vyvážená jak k ekonomice, tak k životnímu prostředí.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.