EMISNÍ POVOLENKY

Fiala odmítá zelené zdražování benzinu a nafty, které jeho vláda „odkývala z nepozornosti“

EMISNÍ POVOLENKY
Fiala odmítá zelené zdražování benzinu a nafty, které jeho vláda „odkývala z nepozornosti“

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Premiér Petr Fiala (ODS) chce v Evropské unii usilovat o přehodnocení nebo zrušení celého rozšíření emisních povolenek, které má zdražit vytápění či pohonné hmoty a k jejichž schválení došlo právě za jeho vlády. Podle něj je nutné, aby Evropa při prosazování klimatických cílů dbala na to, aby tím neutrpěla její konkurenceschopnost ve světě. Jak ale přiznávají i zástupci vlády, šance na změnu jsou s nově zvolenou Evropskou komisí malé.

Nový evropský systém emisních povolenek označovaný ETS 2 by měl stanovit cenu emisí skleníkových plynů z dopravy a vytápění bytů v roce 2027. Opatření mají přiblížit EU k cíli snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů alespoň o 55 procent oproti roku 1990. Už nyní jsou zpoplatněné emise v průmyslu či v energetice.

Fiala na čtvrteční tiskové konferenci k hodnocení tří let vládního kabinetu prohlásil, že vláda zavedení ETS 2 v Česku prosazovat nechce. „Myslím, že bychom měli odložit účinnost povolenek druhého typu. Pokusit se o úpravu nebo zrušení (systému),“ řekl. Podle něj EU nemůže přijímat opatření, která poškozují její konkurenceschopnost a ohrožují prosperitu. „Nemůžeme mít autoritu a sílu na prosazování naší politiky ve světě jako Evropská unie, pokud nebudeme ekonomicky silní. A silní nebudeme, když nebudeme vytvářet podmínky, aby tu byly silné firmy, aby neodcházely do jiných regionů,“ řekl premiér.

Vláda však opakovaně se vzdorem přichází až v době, kdy už je „hotovo“. Ačkoliv Green Deal, tedy zelený unijní plán, odsouhlasila definitivně vláda bývalého premiéra Andreje Babiše (ANO), rozšíření emisních povolenek dostalo zelenou v roce 2022 za českého předsednictví. K finálnímu schválení závazné směrnice o rozšíření systému povolenek došlo v dubnu loňského roku na Radě EU, kde proti tomu Česko nijak nevystupovalo.

„Není to tak, že my všechno odkýváme. Ano, odkývali jsme některé blbosti za našeho předsednictví, a odkývali jsme je v podstatě z nepozornosti,“ uvedl v nedávném rozhovoru pro Týdeník Echo předseda poslanců ODS Marek Benda s odkazem právě na rozšíření emisních povolenek na topení a pohonné hmoty. Podle Bendy toho bylo moc a uteklo jim to.

„Dneska nás to může jenom mrzet a můžeme se je pokusit ještě posunout. Zrovna ETS 2 by posun potřebovalo, sám nevím, jak se budou tvářit běžní Francouzi a Němci, až se jim začne zdražovat lokální vytápění a jízda autem. Ano, uznávám, že podle složení druhé Evropské komise Ursuly von der Leyenové to na posun nevypadá. Musely by se zvednout národní státy. Ale to bych nevylučoval vzhledem k tomu, že ETS 2 začíná platit roku 2027, takže zatím je to pro řadu lidí za obzorem,“ dodal Marek Benda.

Možné zavedení systému ETS 2 v Česku ve čtvrtek kritizovalo opoziční hnutí ANO. Podle prvního místopředsedy hnutí Karla Havlíčka se už o placení za emise z dopravy a z vytápění rozhodlo a Fialova vláda české občany „fatálně zradila“.

zdb