Fiala odmítá zelené zdražování benzinu a nafty, které jeho vláda „odkývala z nepozornosti“
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Premiér Petr Fiala (ODS) chce v Evropské unii usilovat o přehodnocení nebo zrušení celého rozšíření emisních povolenek, které má zdražit vytápění či pohonné hmoty a k jejichž schválení došlo právě za jeho vlády. Podle něj je nutné, aby Evropa při prosazování klimatických cílů dbala na to, aby tím neutrpěla její konkurenceschopnost ve světě. Jak ale přiznávají i zástupci vlády, šance na změnu jsou s nově zvolenou Evropskou komisí malé.
Nový evropský systém emisních povolenek označovaný ETS 2 by měl stanovit cenu emisí skleníkových plynů z dopravy a vytápění bytů v roce 2027. Opatření mají přiblížit EU k cíli snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů alespoň o 55 procent oproti roku 1990. Už nyní jsou zpoplatněné emise v průmyslu či v energetice.
Fiala na čtvrteční tiskové konferenci k hodnocení tří let vládního kabinetu prohlásil, že vláda zavedení ETS 2 v Česku prosazovat nechce. „Myslím, že bychom měli odložit účinnost povolenek druhého typu. Pokusit se o úpravu nebo zrušení (systému),“ řekl. Podle něj EU nemůže přijímat opatření, která poškozují její konkurenceschopnost a ohrožují prosperitu. „Nemůžeme mít autoritu a sílu na prosazování naší politiky ve světě jako Evropská unie, pokud nebudeme ekonomicky silní. A silní nebudeme, když nebudeme vytvářet podmínky, aby tu byly silné firmy, aby neodcházely do jiných regionů,“ řekl premiér.
Vláda však opakovaně se vzdorem přichází až v době, kdy už je „hotovo“. Ačkoliv Green Deal, tedy zelený unijní plán, odsouhlasila definitivně vláda bývalého premiéra Andreje Babiše (ANO), rozšíření emisních povolenek dostalo zelenou v roce 2022 za českého předsednictví. K finálnímu schválení závazné směrnice o rozšíření systému povolenek došlo v dubnu loňského roku na Radě EU, kde proti tomu Česko nijak nevystupovalo.
„Není to tak, že my všechno odkýváme. Ano, odkývali jsme některé blbosti za našeho předsednictví, a odkývali jsme je v podstatě z nepozornosti,“ uvedl v nedávném rozhovoru pro Týdeník Echo předseda poslanců ODS Marek Benda s odkazem právě na rozšíření emisních povolenek na topení a pohonné hmoty. Podle Bendy toho bylo moc a uteklo jim to.
„Dneska nás to může jenom mrzet a můžeme se je pokusit ještě posunout. Zrovna ETS 2 by posun potřebovalo, sám nevím, jak se budou tvářit běžní Francouzi a Němci, až se jim začne zdražovat lokální vytápění a jízda autem. Ano, uznávám, že podle složení druhé Evropské komise Ursuly von der Leyenové to na posun nevypadá. Musely by se zvednout národní státy. Ale to bych nevylučoval vzhledem k tomu, že ETS 2 začíná platit roku 2027, takže zatím je to pro řadu lidí za obzorem,“ dodal Marek Benda.
Možné zavedení systému ETS 2 v Česku ve čtvrtek kritizovalo opoziční hnutí ANO. Podle prvního místopředsedy hnutí Karla Havlíčka se už o placení za emise z dopravy a z vytápění rozhodlo a Fialova vláda české občany „fatálně zradila“.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.