Velká kutnohorská výstava malíře, který chtěl zastavit vývoj

Portrétista hradních pánů

Velká kutnohorská výstava malíře, který chtěl zastavit vývoj
Portrétista hradních pánů

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Když v roce 1909 psal devatenáctiletý oktaván Karel Čapek o pražské kolektivní výstavě členů spolku Mánes, všiml si i prací svého jen o pět let staršího současníka: „Debutant Vratislav Nechleba prezentuje se jako vážný a vyspělý portrétista, jenž miluje laditi bledé tváře s očima hystericky zanícenýma a distingovanou temnotu v pozadí v dojem šťastně lavírující mezi portrétem psychickým a salonním; jeho dobrá rutina a zručná jistota štětce, což je u portrétisty rozhodující, řádná snaha vystříci se v karnaci (tedy v barvě lidského těla – pozn. JS) ledabylosti a v koncepci banalitě jej umísťuje rázem mezi nejlepší z českých současných portrétistů.“

A když psal Čapek o Nechlebovi v roce 1914, došlo mu, že svůj pět let starý soud by mohl zopakovat, protože ani malířské umění Nechlebovo se nevyvíjí, leda snad zdokonaluje. Vedlo ho to k úvaze o tvůrcích, „kteří přišli vlastně až po impresionismu, nicméně však znamenají starší stadium tradované akademiemi, od něhož chtěl být právě impresionismus osvobozením. I to je častý rys vývoje umění, že mezi dva progresivní pohyby, mezi dokončování staršího a počínání nového vkládá se pohyb regresivní; buď přímo návrat do ,lepší‘ minulosti (...), nebo eklektický realism“. Tehdy už v souvislosti s Nechlebou mluví o „rembrandtovské manýře“, avšak v soukromém dopise z té doby (S. K. Neumannovi) volí slova ostřejší: „Je možno, že mladí nebudou moci vystavovat ani reprodukovati, že budou docela stlačeni od těch kýčařů jako Nechleba atd.“

Čapek se dožil Nechlebových portrétů Masaryka, Beneše i Háchy (toho ovšem malíř zobrazil dávno před hořkým epilogem jeho kariéry), ne už Gottwalda s chladným pohledem a nevěrohodným úsměvem ani Zápotockého, pojatého jako bodrého strýce, málem písmáka, či komunistického pražského primátora Vacka.

Všechny tyto obrazy a dlouhou řadu dalších (třeba Eduard Vojan, Karel Kramář a také Karel Havlíček Borovský, černá křída z roku 1953, pravý profil věrně kopírující známou daguerrotypii jako by byl reakcí na tužkovou kresbu levého profilu Julia Fučíka, známé dílo Maxe Švabinského, tou dobou už komunistickou propagandou zprofanované; i ono bylo, jak známo, vytvořeno podle fotografie, v tomto případě policejní) lze vidět na velké retrospektivní výstavě Vratislava Nechleby (1885–1965), umístěné v budově někdejší jezuitské koleje v sousedství chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře. Víc než sto obrazů je důvtipně rozmístěno na ploše 700 m2, v průhledu z první do poslední kóje je vidět plátno na její zadní stěně: stojící prezident Masaryk s rukama poněkud bezradně svěšenýma: proslulý abstinent se dívá vyčítavě do první kóje na trojportrét veselých pijáků Přípitek (1953): malíř sám, jeho přítel a jedna žena, všichni stojící a rozesmátí, už vyprázdnili tři lahve vína, vývrtka právě pronikla do čtvrté a naznačuje pokračování...

Kurátoři Vanda Skálová a Milan Kreuzzieger zvolili uspořádání tematické, nikoli chronologické, v retrospektivách obvyklé. Zde to však má svou logiku: u Nechleby, solitéra stagnujícího v zenitu, není časový sled důležitý, rozumí se v díle, v životě jistě ano, teď už víme, že tento portrétista buržoazie i „dělnických prezidentů“, prof. AVU a také její rektor, se hned v březnu 1948 (snad ze strachu o profesorské místo?) stal kandidátem a v prosinci 1950 členem KSČ. A za úlitby diktátorům byl jaksi přiřazen k socialistickému realismu (titul zasloužilý umělec dostal v roce 1955, tedy k sedmdesátinám); v takovýchto „přemalbách“, abychom to vyjádřili odpovídajícím slovem, byli komunističtí „agitpropi“ mistři: Aloise Jiráska, politicky národního demokrata, kramářovce, opatřil Zdeněk Nejedlý drze nátěrem skoro rudým.

A ještě drobnost. Kurátoři do expozice „vpašovali“ několik děl současných hyperrealistů (Jan Mikulka, Michal Ožibko či Adriana Sarnová). Ne, nejsou to obrazy „nechlebovské“, žádný šerosvit, je to jen potvrzení, že realismus s Nechlebou nezemřel.

Už jdu… Vratislav Nechleba (1885–1965). Verista v pasti modernismu, GASK, Kutná Hora, od 13. října 2024 do 2. března 2025.

18. října 2024